נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותמתי אנשים עם מוגבלות זכאים להגנה מפני תשלום חובות

מתי אנשים עם מוגבלות זכאים להגנה מפני תשלום חובות

עו"ד גיא אקוקה, אדם עם מוגבלות ראייה, מנתח את פסק הדין האחרון של ביהמ"ש העליון בנושא ואת המשמעויות שלו

מאת עו”ד גיא אקוקה

אנשים עם מוגבלות עלולים להיקלע לחובות ולתהליכים של חדלות פירעון ולהתקשות בתשלום חובותיהם. האם ניתן לעקל את קצבת הנכות? ומתי הם זוכים להגנה הרמטית מתשלום חובות? עורך דין גיא אקוקה מנסה לתת תשובות לשאלות אלה, תוך שהוא מתייחס לערעור האחרון שהוגש בנושא לבית המשפט העליון, לפסיקת השופטים ולמשמעויות שלה.

בשנת 1994 נחקק חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, שהפך גם את זכות הקניין לזכות חוקתית על-חוקית. בעקבות החוק נפסקו פסקי דין נוספים, שהחשוב שבהם הוא בג”ץ הקיום בכבוד משנת 2005, שקבע תנאים וכללים כדי להיות זכאי לזכות זאת. בערעור שנדון לאחרונה בעליון (והתקבל ברוב דעות) נבחנה השאלה המהותית האם חוק הביטוח הלאומי, אשר מגן מעיקול של גמלת נכות, גובר על חוק “חדלות פירעון” החדש, שמתיר לכאורה עיקול בתנאים מסוימים.

מדובר בערעור תקדימי על פסק דין שמשפיע באופן מהותי על עתידה וגורלה של קצבת הנכות לאדם עם מוגבלות. בערעור קבעו השופטים שקצבת הנכות לא תעוקל במקרים של חדלות פירעון אם מתקיימים שני תנאים עיקריים:

  1. כאשר ההכנסה היחידה שיש לאדם עם מוגבלות שנכנס להליך חדלות פירעון היא אך ורק מגמלת נכות.
  2. כל אדם עם מוגבלות אשר נקבעה לו אי יכולת השתכרות מקסימלית.

כאשר שני התנאים הללו מתקיימים יחד, אדם המקבל קצבת נכות עקב מוגבלותו הרפואית נהנה מהגנה מוחלטת של היעדר חשיפה לעיקול של הגמלה או חלק ממנה בעת פתיחת הליכי חדלות פירעון, וכן בהליכים דומים. למעשה, זהו המצב היחידי שבו קצבת הנכות זוכה להגנה הרמטית.

כיצד הערעור משפיע על זכויות הנושה (מי שחייבים לו כסף)

במשפט ישנם מנגנונים של איזונים ובלמים. במקרים מסוימים הם יגנו על זכות הנושה, ובמקרים אחרים יגנו על זכות הקניין. מכיוון שלכל אדם יש זכות מוסרית וחוקתית לחיות בכבוד וברמה הבסיסית ביותר הנדרשת, במקרה זה זכות הקניין גוברת על זכות הנושה. המשמעות היא שאם אדם עם מוגבלות חייב לנושה מוסדי (עסק, ארגון) או אדם פרטי כסף, לא ניתן יהיה לגבות אותו כל עוד מתקיימים שני התנאים שפורטו בסעיף הקודם – קבלת קצבת נכות קבועה המהווה את מקור ההכנסה היחידי שלו, כאשר החייב נעדר כל כשירות אחרת להשתכר ממקור אחר.

האם גמלת הנכות היא היחידה שמוגנת?

לאחרונה, אנשים המקבלים גמלאות שונות, בין אם מדובר בגמלת נכות, גמלת שירותים מיוחדים או אפילו דמי אבטלה עקב חופשה ללא תשלום, פונים לבית המשפט ומבקשים להתחשב בכך שזוהי למעשה הגמלה היחידה שממנה הם מתקיימים. הם מסתמכים, כאמור, על זכותם הבסיסית לחיות בכבוד, ומבקשים למעשה מבית המשפט לוותר על חובם עקב כך שאין להם שום דרך להשיב אותו. זאת, מפני שבחוק הביטוח הלאומי ישנו סעיף אשר קובע שלא ניתן להמחות – כלומר להעביר את כספי הביטוח הלאומי לטובת צד שלישי. המשמעות היא שהאדם עם המוגבלות זוכה להרגיש ודאות, אך הנושה נאלץ לוותר על חובו. 

יחד עם זאת, חשוב לציין בהקשר זה שלא ניתן להתחמק מתשלום חובות בכל מקרה, שכן כל אדם עם מוגבלות בעל כושר השתכרות יהיה חייב לשלם את חובו לנושה באמצעות תלוש השכר שלו – אך מהתשלומים החודשיים תוחרג קצבת הנכות.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

בסופו של דבר, בית המשפט נדרש להגן על הערכים המוסריים והחוקיים של החזרת חובות ועמידה בהתחייבויות מצד אחד, ומצד שני שמירה על הזכות להתקיים בכבוד ועל הזכות לקניין כלכלי. כל עוד אדם יכול לעבוד, הוא ישלם את חובותיו, אך את קצבת הנכות שלו לא ניתן יהיה לעקל. הגנה הרמטית מהחזרת חובות תינתן רק במקרים בהם אדם עם מוגבלות לא יכול להשתכר כתוצאה מעמל, והכנסתו היחידה היא מקצבת הנכות. המשמעות במקרה זה היא שזכות הקניין גוברת על זכות הנושה, כאמור, ונושים אשר מתמודדים במערכות משפטיות מול אנשים עם מוגבלויות חסרי יכולת השתכרות ייאלצו לוותר על חובם.

עו”ד גיא אקוקה

עורך דין גיא אקוקה הינו אדם עם מוגבלות בעצמו, בעל משרד עורכי דין פרטי ברמת גן, פעיל מרכזי במספר עמותות המסייעות לאנשים עם מוגבלות, חבר הוועדה לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות בלשכת עורכי הדין בישראל. הוא מתמחה בתחומי המשפחה, העבודה והביטחון הסוציאלי, בדגש על אנשים עם מוגבלות.  אקוקה ביקש להקדיש את המאמר לזכרו של מנכ”ל המרכז לעיוור נתי ביאליסטוק-כהן, שהלך השבוע לעולמו.

המאמר הקודם של עו”ד גיא אקוקה

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות