נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותבעיית התעסוקה של אנשים עם מוגבלות מתחילה עוד בחינוך המיוחד

בעיית התעסוקה של אנשים עם מוגבלות מתחילה עוד בחינוך המיוחד

כדי לטפל באמת בנושא התעסוקה של בוגרים עם מוגבלות צריך לדאוג שחוק שירותי רווחה יהיה כמו שצריך. הטור של איל שחל

קשה לי לראות אבות לבגירים עם מוגבלות שובתים רעב מול שערי הכנסת. גופם מושלך לעין כל, בחום ובקור, והם רעבים וצמאים.

אבל לא רק הגוף מושלך שם. הנשמה של ההורה הרגישה עוד לפני כן מושלכת, מרומה, שכוחה מלב. מהם ייסורי הרעב והצמא מול התחושה שהתעוררת מאוחר, ועתידו של ילדך הופקר… ומה יהיה כשלא תהיה?

למי שהחמיץ את הנעשה בשבועיים האחרונים – הורים לאנשים בגירים עם מוגבלות העלו את הבעיה הקשה: לאנשים שמסיימים י”ד כיתות בבית ספר לחינוך מיוחד, והם בני 21, לפתע אין עתיד. ודאי לא בתחום התעסוקתי. מציעים להם עבודה כלשהי, שמבזה כל יכולת וחלום, מנוונת וגם לא משתלמת.

האבות השובתים זוכים לביקורים של פוליטיקאים. הפוליטיקאים באים ללחוץ יד, לשחרר הצהרה, תמונה, והם עשו את שלהם. חלקם אף הגדילו לעשות ומינפו את השביתה ומטרתה העיקרית (תעסוקה מכבדת) למטרה שלהם. משהו שרצו לעשות לפני כן וכעת צצה הזדמנות פז לעשותו: להעביר כסף לגורמים שהם בחרו.

אני לא יכול לומר לאיש מה לעשות ומה לא לעשות. אני רק יכול לבטא את דעתי והיא זו: להעלות בעיה כה גדולה וחמורה ואז לבקש מהממשלה סכום מסוים למיזם מסוים – זו החמצה.

ראשית, האמצעי (הקצאת כסף למיזם ספציפי) לא משרת את המטרה (פתרון תעסוקתי כולל). הפתרון לבעיה כוללת אף פעם לא יכול להיות אחד וייחודי. והוא לא מושג על ידי מעגל של שביתה, הקצאת כסף וחוזר חלילה. הוא מושג בחקיקה שלפיה מוקצה סכום קבוע ושנתי.

שנית, יש כאן בלבול במושגים שראשיתו היא בבתי הספר לחינוך מיוחד. בבתי ספר לחינוך מיוחד מדברים על “למידה”, ובפועל, מתמקדים בפעילות של חיברות, פנאי וכיף. וכך חולפות שנים בנמנום נעים, עד שבגיל 21 נעלם כל הכיף הזה, והורים ובניהם מוטחים לקרקע המציאות. אין מרכזי שיקום, תעסוקה, אין חיברות וכיף. בשביל ההורים, זה גם סדר יום חדש בבית שפוגע בכל, ובמיוחד בעבודה.

הפגנת הורים ליד האוהל של עמנואל כהן בירושלים, בשבוע שעבר

באופן דומה, במקרה זה מבקשים תקצוב בשביל “תעסוקה” ו”השתכרות”, אבל מדברים בעיקר על סדר יום של פנאי ובילוי. עצוב לומר, אבל חייבים לומר את האמת: אלו סכומי עתק, ותעסוקה לא תצא מזה, רק שיקום כיפי לנצח.

הבה נאמר את האמת בקול רם – גם מי שאין לו כושר השתכרות זכאי לחיי משמעות ותוכן. קוראים לזה: “פנאי ופעילות חברתית”, וזוהי חבילת שירותים שאמורה להיחקק בחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, שייחקק אולי במהרה בימינו.

רוצים באמת להשפיע על עתיד הילדים? הרימו עיניים לאופק, לחוק. אל תבקשו חבילות כסף, שמישהו תמיד יוצא מקופח מהן. ליחצו על הפוליטיקאים לחוקק את החוק בצורה טובה.

בינתיים, אם אין לממשלה מה להציע, או שהפתרונות מעליבים בשכר וברמה, היא צריכה לתמוך במיזמי תעסוקה קיימים של הורים או גורמים אחרים שמציעים תעסוקה מכבדת ומגוונת, אבל להתנות את זה בפיקוח ובדיווח. לא חבילות כסף מעל ומתחת לשולחן.

נכון שבמיזמי תעסוקה אלה צריכים להיכלל גם הפסקות פנאי ושעות העשרה, אבל זה לא יהיה כל סדר היום. וחייבת להיות לזה שורה תחתונה, שהיא – נכון – עבודה. מספיק זמן מבוזבז בבתי הספר. למה להמשיך את זה גם מעבר לגיל 21?

שוב: מי שלא מסוגל לעבוד – אל תכריחו אותו לעבוד. השירותים שהוא יקבל יהיו קשורים לפנאי, העשרה, חיברות.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

וכפי שכבר נכתב לעיל, הבעיה בכלל מתחילה במטרות של החינוך המיוחד. הרחבת הכישורים של תלמידים עם מוגבלות תביא למגוון מקומות עבודה גדול יותר. אם רוצים שאנשים עם מוגבלויות ימשיכו ללמוד ולהשתלם – צריך ללמד אותם ללמוד. לא לוותר על רמת לימוד, על תכנים, על עבודה קשה. שיטת החן והחסד לא מייצרת אדם עם משמעת וסיבולת. היא רק משמרת את האדם עם המוגבלות כילד לא אוטונומי.

אם רוצים שאנשים עם מוגבלויות יעבדו בעבודות מגוונות ומכבדות, אל תכשירו אותם רק לעבודות בסיסיות. למקצוע אחד. זו חשיבה כלכלית לא נכונה. הורים, בקצרה: אתם צריכים להיות מעורבים בתוכניות הלימודים של בתי הספר ולשאול שאלות על ההכנה לעתיד.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות