נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםבעקבות חשיפת "שווים": אושר המרכז להכשרת אוטיסטים בגבעת עדה

בעקבות חשיפת “שווים”: אושר המרכז להכשרת אוטיסטים בגבעת עדה

המרכז, שאותו הקימו הורים, עמד ללא שימוש במשך שנתיים. הביורוקרטיה עיכבה את הטופס על אישור תקינות המבנה, עד לפרסום כאן ב"שווים"

מרכז הכשרה לאוטיסים בגבעת עדה
עומד שומם כבר שנתיים. מרכז ההכשרה לתעסוקה עבור אוטיסטים בגבעת עדה

כולם יודעים שהמספר ארבע הוא מספר חשוב בהגדה של פסח: ארבע קושיות, ארבעה בנים, ארבע כוסות יין. אני מבקש להוסיף לנפלאותיו של חג החירות את “טופס ארבע”.

ברכות חמות למרכז ההכשרה לעבודה שנבנה בגבעת עדה עבור אוטיסטים, ביוזמת הוריהם ומתרומות של רבים וטובים. לאחר שנתיים ויותר שבהן לא אוכלס המבנה, ולאחר כתבה אחת ב”שווים”, המועצה המקומית הוציאה להם סופסוף “טופס ארבע” שמאשר כי המבנה תקין, וכי יהיה אפשר להפעיל אותו.

להכשיר אוטיסטים בוגרים

“המרכז הזה היה יוזמה של אורנית אביבי, מנהלת בית הספר “הרים” שפנתה אלינו ולחברים נוספים וחלמה בגדול,” מספר אייל קימל, אחד מההורים שהיו פעילים בהקמת המרכז. מטרתו היא להכשיר אוטיסטים בוגרים לחיי עבודה ותעסוקה.

“מכיוון שהיינו מנוסים כבר בפרויקטים בגודל הזה, ישבנו לראות בכמה כסף מדובר וניגשנו לאסוף אותו. לקח שנה וחצי להוציא את הפרויקט לפועל ולא העלינו בדעתנו שאחרי שנה וחצי של עבודה מאומצת נתקע דווקא במשהו כל כך זניח כמו טופס ארבע”, הוא אומר.

במשך כשנתיים ההורים קיבלו עוד ועוד דחיות, והרשויות גלגלו את האחריות מאחת לשנייה, מספר קימל. “עד שנמאס לנו לגמרי והורדנו את הכפפות. הופעל הרבה מאוד לחץ מהמון כיוונים, וכמובן שהפרסום שהסיפור קיבל ב’שווים’ תרם תרומה מכרעת. תודה על הסיוע ואנחנו מאוד מקווים שלהבא האנרגיה שלנו תנוצל לגיוס משאבים ולא למלחמה בביורוקרטיה”.

לצאת לחירות

המבנה הנפלא יאוכלס בנערים ובנערות נרגשים, שמקווים להיקלט אחר כך במקומות עבודה ולממש עוד זכות חברתית חשובה. הזכות לעבוד כמו כולם, ולהתפרנס כמו כולם. כמה סימלי שהבשורה הנהדרת הזו מגיעה לקראת חג הפסח.

סיפור החג סובב סביב המושגים “עבודה” ו”חירות”. בראשיתו, הוא מגדיר לנו מהי עבודה שאינה טובה לאדם: עבודה שלא מכבדת את העובד מבחינה נפשית, פיזית וכלכלית, ואף על פי כן הוא מוסלל אליה מיום הולדתו, מעצם לידתו כשייך לקבוצה מסוימת.

גם בהקשר שלנו, זו מציאות עצובה ומוכרת. אם אתה אדם עם מוגבלות, אתה תתקשה מאוד למצוא עבודה שתהלום את כישוריך, את חלומותיך. תתקשה למצוא עבודה ששכר הוגן בצדה, שמעניקה לעובד תחושה שהוא חלק מהכלל במלוא מובן המילה.

סיפור חג הפסח מראה לנו מהי חירות. לשחרר את האדם ממצב זה. להעניק לו את הזכות לחלום, לרצות, לחפש את מה שמתאים לו, כולל עבודה שמתאימה לו. על החירות הזו צריך להילחם. צריך ללמד את האדם לעבוד בעבודת חלומותיו.

הפרעה של ימינו

הביורוקרטיה מעולם לא הייתה אמורה להיות הפַּרְעֹה שבסיפור. זה שמעכב את השיחרור. ביורוקרטיה היא לא מלך כל יכול. היא המנגנון שאנחנו הקמנו בשביל שישרת אותנו באופן תקין ומסודר.

מרכז התעסוקה בגבעת עדה הוא תזכורת לכך, שאין דבר העומד בפני הרצון המשותף של אנשים המודעים לכך שהם עושים דבר טוב שחייב להיעשות.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות