נושאים קשורים

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד
הסתדרות 480-100

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
ראשיאוטיזם"קלות הדעת של בית אקשטיין לגבי המתים בבית דפנה לא מקובלת"

“קלות הדעת של בית אקשטיין לגבי המתים בבית דפנה לא מקובלת”

בדיון של ועדת העבודה והרווחה על מותם של 3 דיירי מעון "בית דפנה", שאכלו מזון מקולקל, הוסכם כי יוגבר הפיקוח

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח”כ אפרת רייטן (העבודה), דנה היום בפרשיית זיהום המזון במעון משרד הרווחה לאנשים עם מוגבלויות בית דפנה בחולון, בו מתו 3 דיירים לאחר שאכלו בשר מקולקל. בדיון נכחו מנכ”ל משרד הבריאות, פרופ’ נחמן אש ומנכ”לית משרד הרווחה, סיגל מורן, שספגו ביקורת קשה לאחר שלא הגיעו לדיון קודם שערכה הוועדה בנושא, בשבוע שעבר.

פרופ’ אש סקר את דו”ח משרד הבריאות לגבי המקרה ואמר כי “התוצאה כאן קשה וטרגית. אני אומר בזהירות, כי לא בוצעו נתיחות של הגופות, אבל הקשר בין התפרצות המחלה הזיהומית לכך שנפטרו שלושה אנשים הוא קשר שאפשר לעשות אותו די בקלות”.

לגבי שאלת האחריות של משרד הבריאות השיב אש כי “אנחנו עושים ביקורות בשני ממצבים: חידוש הרישיון בבדיקת תברואה, וכשקוראים לנו שקורה משהו. בין לבין, האחריות היא על המוסד עצמו ועל החברה שמנהלת אותו. משרד הבריאות לא עושה בקרות שוטפות”.  

ח”כ רייטן אמרה כי “הדברים בדו”ח נראים כמו הזנחה לאורך זמן. בביקורות הקודמות לא ראיתם את הכל? הדברים האלה לא קורים ביום אחד. אני לא רגועה, האם אפשר לסמוך על משרדי הבריאות והרווחה והאם האנשים שיש להם משפחות במוסדות האלה יכולים לישון בשקט?” בתגובה לשאלתה של רייטן השיבו נציגי משפחות הדיירים שהשתתפו בדיון  “ממש לא, אנחנו לא רגועים”.   

סיגל מורן השיבה לטענות: “קרה פה אסון. ביצענו דברים רבים על מנת להגביר את היכולת שלנו. נעשו אלף פעולות ועדיין זה לא מספיק. אנחנו מחכים לאישור הסופי של הפרקליטות לוועדת הבדיקה החיצונית. אסור לנו להקים ועדת בדיקה ברגע שיש חקירת משטרה. יש לנו 17,000 דיירים במסגרות חוץ דיור ביתיות, אי אפשר מהיום למחר לסגור, כי צריך לדעת לאן לשלוח אותם”.

בנושא המכרזים להפעלת המוסדות אמרה מורן כי “אנחנו עושים עבודה מאוד מעמיקה, איך מגדילים את סמכויות המפקחים ונותנים להם יותר שיניים לצד חברות הבקרה. אין לי סמכות משפטית לעצור מכרז באמצע, אבל אנחנו משנים את כל המכרזים מעכשיו. בעבר, מפעיל נכנס לכל החיים. זה ייגמר”. מורן הדגישה את הצורך ב-150 תקנים חדשים למפקחים על המזון במעונות.

ח”כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד), יו”ר ועדת האתיקה. צילום: ח”כ יוראי להב-הרצנו

“לא מקבל את קלות הדעת של בית אקשטיין לגבי המתים”

ח”כ  יוראי להב הרצנו (יש עתיד), שביקר במעון בית דפנה, אמר: “מתו 3 בני אדם בהזנחה פושעת. לא ניתן לפטור את בית אקשטיין (החברה שמנהלת את בית דפנה) וגורמי המקצוע. חברת אקשטיין-דנאל מתייחסת לאותם אנשים כמו לקוחות, אבל החובה שלה היא לבעלי המניות. צריך לפרק את המוסדות הגדולים האלה, שמכילים 130 דיירים. המדינה צריכה לקחת אחריות יחד עם משרד הרווחה. אני לא מקבל את קלות הדעת של בית אקשטיין לגבי המתים”.    

ח”כ שירלי פינטו (ימינה) אמרה: “לא ייתכן שבכנסת ישראל לא ידוע לאן הכספים של המדינה הולכים. כל הדברים האלה זה קצה הקרחון. חייבים להיכנס לעובי הקורה ולהוציא את האמת לאור”.

ח”כ אמילי מואטי (העבודה) טענה כי “הייתי מוותרת על האפשרות שידיים פרטיות מתעסקות באנשים עם מוגבלות”.

מנכ”ל משרד הבריאות, נחמן אש, ומנכ”לית משרד הרווחה, סיגל מורן, הגיעו לתת תשובות בוועדה. צילום: דוברות ח”כ אפרת רייטן

חנה קים, מארגון ההורים הארצי לאנשים עם מוגבלות בדיור חוץ ביתי, אמרה: “לא מבינים על מי מוטלת האחריות? מי באמת אחראי לאנשים במעונות. זה משהו אמורפי. המנגנון פיקוח של משרד הרווחה הוא נכשל. אנחנו שקופים בעיני הרווחה. איך יכול להיות שדנאל ואלאור קיבלו מכרזים חדשים במשרד הרווחה?”.

עידית סרגוסטי מארגון בזכות: “עברו שלושה חודשים בעקבות הפרשייה המזעזעת של בני ציון. זה רק קצה הקרחון. אי אפשר לשים עשרות אנשים ביחד ולקוות שיהיה בסדר. האנשים האלה צריכים לחיות בקרבנו בקהילה. הפרטה היא חלק מהסיפור, אבל לא כולו”.

עו”ד נעמה לרנר, מנכ”לית התנועה לעצמאות: “אנשים עם מוגבלות והמשפחות שלהן מצפים למעט. זה דבר בלתי נתפס. מתו שלושה אנשים, זאת הזדמנות לבצע פה מהפכה אמיתית בשירותי הרווחה. זה הרגע לעשות את זה, להתחיל לסגור מוסדות שכשלו עכשיו ולא בעוד מספר שנים. מוסד כשל – לסגור עכשיו. זה לא פשוט אבל חובה לעשות את זה”.

בית אקשטיין:  “לא התרשלנו, פעלנו כפי שהדריכו אותנו”

מנכ”ל בית אקשטיין, יגאל נחתומי, השיב לטענות ואמר כי “בית אקשטיין מפעילה קרוב ל-40 מסגרות. יש לנו שש מסגרות עם מטבחים מבשלים, בדקנו את עצמנו טוב יותר. גם משרד הרווחה וגם משרד הבריאות בדקו אותנו יותר טוב. אנחנו היום עובדים במטבח בתנאי מעבדה. לא יוצאת מנת מזון שלא בודקים אותה. אלו לא הסטנדרטים שהגדירו לנו. זה לא שאנחנו מתרשלים בתפקידנו, פעלנו כפי שהדריכו אותנו. האחריות שלנו, בין היתר, היא להגביר את רמת הבקרה שלנו. אלפי אנשים קמים כל בוקר במטרה אחת: לעשות טוב לאנשים האלה”.

שלומי כהן מבית אקשטיין, מנהל אשכול שמלווה את מעון בית דפנה, אמר: “את האנשים היקרים שנפטרו אני מלווה במשך 30 שנה. רמת הניקיון של המטבח הייתה לא תקינה באותו היום. בתוך כל הדגימות של המזון נלקחו דוגמיות של שלוש ארוחות ורק בבשר נמצא שיש לקות”. יו”ר הוועדה רייטן, השיבה: “זה לא ביום אחד, זה לאורך זמן”.

נטע בן יוסף, מנהלת מעון בית דפנה בשלוש השנים האחרונות, אמרה: “קרה פה אסון חד משמעי. יש שם אנשי צוות שקוראים להם רוצחים, מתעללים. הטבחית שלנו עובדת שם במשך 20 שנה. אנחנו לא יודעים מה היה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות