נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמני ממטרה ולירון אטיה (הפיל הכחול) דורשים: הנגישו מופעים לכולם

מני ממטרה ולירון אטיה (הפיל הכחול) דורשים: הנגישו מופעים לכולם

השניים חברו לח"כ שירלי פינטו ול"זאפה" כדי לעדכן את החקיקה ולקרוא לאולמות ועיריות להנגיש את כל הבמות בישראל: "דרך האמנים אפשר לשנות את המצב הקיים"

מני צוקרל (מימין), חכ שירלי פינטו, אסף מור, ולירון אטיה. צילום - אריאל זנדברג
מני צוקרל (מימין), חכ שירלי פינטו, אסף מור, ולירון אטיה. צילום – אריאל זנדברג

אחד מכוכבי הילדים הגדולים בישראל, מני ממטרה (מני צוקרל), שיתף בעיה גדולה שהוא חווה, ושלא מדברים עליה מספיק: “אנחנו עושים בערך 150 הופעות בתקופת הקיץ, ובכל ההופעות אני כמעט לא רואה ילדים עם מוגבלות. זה באופן אישי מאוד כואב לי”.

צוקרל אמר את הדברים היום (ב’) במפגש של הפורום למען הנגשת אירועי תרבות לאנשים עם מוגבלות, שהקימה חברת הכנסת שירלי פינטו. צוקרל סיפר כי הוא דואג להגיע להופעות מיוחדות וקטנות יותר למען ילדים עם מוגבלות. “אני מגיע אליהם דרך העמותות השונות, אבל כמובן זה לא מספיק”, הוא הודה.

צוקרל עוד הבטיח כי ישתף פעולה עם סולן להקת “הפיל הכחול”, לירון אטיה, בהנגשת אירועי ומופעי תרבות בישראל. אמן הילדים הוסיף כי דיבר לאחרונה עם מפיקי הפסטיבלים והצגות הילדים הגדולות, במטרה לגרום להם להנגיש את המופעים האלו. “הדברים האלה צריכים להיות רגילים לחלוטין, ואני פה כדי שהדברים האלה יהיו. אני פונה למקומות שאני מופיע בהם, בין היתר בקניונים השונים, וגם מול הרשויות שמזמינות אותי, בדרישה להציב מתחמים נגישים”. באותה הזדמנות חשף צוקרל כי הוא בעצמו חווה ירידה בשמיעה, בשל הדציבלים הגבוהים בהופעות שלו.

“הגעתי למצב שאני שונא להופיע”

אטיה, המתנייד באמצעות כסא גלגלים, סיפר לחברי הפורום על חוויותיו האישיות בתור אמן שמגיע להופיע על במות לא נגישות. “הגעתי למצב שאני שונא להופיע. לא יצאתי מהבית כי בכל מקום שהגעתי חוויתי חוסר נגישות ותסכול”, אמר. “עכשיו, כשחזרנו להופיע אחרי הפסקה של כמעט עשור, אנחנו מנסים לגשר על הפער בין החקיקה לבין מה שקורה במציאות. הקמנו את תו ‘נגיש פה’ ואני חושב שדרך האמנים אפשר לשנות את המצב הקיים”.

אטיה סיפר שהוא מבקש מבעלי האולמות בהם הוא מופיע נגישות לקהל, עם דגש מיוחד על נגישות לשירותים. הוא סיפר כי להקתו לא מופיעה באולמות לא נגישים: “במופעי עמידה אנשים עם מוגבלות ניצבים מאחורה, וזה די ברור לכולם. במופעי ישיבה, האמן על הבמה אומר לקהל שלו לקום על הרגליים ואז הלכה ההופעה, לכן אנשים עם מוגבלות חייבים להיות בקדמת הבמה”.

אטיה ציין כי בהופעות של “הפיל הכחול” אנשים עם מוגבלות שיש להם תעודת נכה עם פטור למלווה, לא משלמים כרטיס כפול, כפי שנהוג ברוב המקומות. “הפתרון יהיה חייב להגיע מחקיקה. יש הרבה שטח אפור בתקנות הנגישות עכשיו, אין גם אכיפה. אני מקווה שדברים יזוזו”, אמר.

“המפיקים ‘מסמנים וי’ על תקני הנגישות”

מנהלת ייעוץ נגישות מעמותת “נגישות ישראל”, רחלי רגב, כבדת שמיעה בעצמה, העידה בפני חברי הפורום כי היא נמנעת לצאת לאירועים בשל חוסר הנגישות לה ולבנה. רגב חשפה כי בשל תפקידה, חברות הפקה רבות פונות אליה כדי שתאשר נגישות לאירועים – והיא מסרבת בתוקף. לטענתה, היא לא מוכנה לקחת אחריות על תקני הנגישות לאירוע שהיא לא ליוותה אותו.

לדבריה, חברות המופעים מחפשות אנשים אחרים שייקחו אחריות על הנגישות מבלי לבצע מאמצים: “המפיקים מסמנים היום וי על תקנות הנגישות, אך לא באמת מקיימים אותם. הם קודם סוגרים הופעות, ורק אחרי זה בודקים נגישות. זה צריך להיות ההפך”.

סמנכ”ל השיווק ב”זאפה”, אסף מור, בירך על הקמת הפורום ואמר כי בהמשך ליוזמה של החברה להנגשת מופעים ולהנגשת אתר החברה, מהזמנת הכרטיס עד להגעתו של אדם עם מוגבלות להופעה, יש עדיין דבר אחד שהם לא הצליחו לפתור – נושא הפטור מכרטיס למלווה לנכה. מור הפנה את הדרישה למחוקקים לפתור את הסוגייה.

ח”כ פינטו, סיכמה את הדיון וטענה כי “לכולם יש רצון טוב, אך באים מנקודות מבט שונות מתוך מטרה אחת – להקשיב ולהוביל להופעות פתוחות ונגישות לכולם. צריך לפתוח את תקנות הנגישות מחדש. צריכים לוודא שכל מקום של הופעה יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות. מדובר על שני מיליון איש שהם כוח צרכני גדול ועצום, וחברות המופעים וההפקות השונות חייבות לראות אותם”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות