נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיבריאותלא במעון, לא בקופ"ח: מימון הטיפולים נופל על ההורים

לא במעון, לא בקופ”ח: מימון הטיפולים נופל על ההורים

בגלל מחדלי המערכת: ההורים של זיו כהן ושל חבריו למעון השיקומי בחולון נאלצים לשלם מכיסם על טיפולים פיזיותרפיים פרטיים

זיו כהן
זיו כהן. צילום באדיבות המשפחה

ילדי מעון שיקומי בחולון לא מקבלים טיפולי פיזיותרפיה בגן והוריהם נאלצים לשלם עוד מאות שקלים בחודש עבור טיפולים פרטיים. זאת, על אף שקופות החולים מעבירות תקציבים ייעודיים לעניין. “המעון מקבל תשלום כולל עבור שירות שבפועל לא מסופק לילדים”, טוענים ההורים.

זיו כהן בן השנתיים, שאת סיפורו הבאנו כאן בעבר, לקה בשבץ בגיל ארבעה חודשים, ומאז ועד היום הוריו, שחר ותמי, נאבקים יום יום על מנת לשקם אותו כדי שיוכל למצות את הפוטנציאל שלו. בתחילת השנה נלחמו ההורים, ואף הצליחו, לשבץ אותו במעון שיקומי “הדס” בחולון, אולם המאבקים שלהם עדיין רחוקים מלהסתיים.

“זיו נזקק לפיזיותרפיה סדירה הנחוצה מאוד לשיקומו”, מספר האב שחר לאתר “שווים”. “כשפנינו למעון בבקשה לקבלת הטיפולים, נאמר לנו שאין פיזיותרפיסטית במסגרת שיכולה לספק את הטיפול. כשפנינו לקופת חולים ‘כללית’ אליה אנחנו משויכים, נאמר לנו כי הקופה מעבירה תקציב למסגרת, ולכן הם לא מוכנים לספק את הטיפולים דרך השב”ן (שירותי בריאות נוספים). כאשר פנינו שוב למסגרת לקבל תשובות, נאמר לנו שהתקציב שקופות החולים מעבירות נמוך מאוד, ולכן אין אנשי מקצוע שמוכנים לעבוד בסכומים האלה. השורה התחתונה היא שהבן שלי זקוק לטיפולים שקריטיים להתקדמות שלו, אבל אף אחד לא מוכן לספק אותם”.

לדברי ההורים, “בלית ברירה אנחנו נאלצים לפנות לשוק הפרטי, שם עלות הטיפול הממוצעת נעה בין 300 ל-400 שקלים לשעה”.

“מקבלים תקציב מזערי”

גם הורים נוספים במעון מספרים על הניסיונות הנואשים להשיג טיפולי פיזיותרפיה לילדיהם. “המעון שלנו לא מצליח לגייס פיזיותרפיסטית, וככל הנראה גם לא תימצא כזאת עד סוף השנה. המעון מקבל תקציב מזערי ואחיד עבור העסקת פיזיותרפיסטית מקופות החולים, ככל הנראה נמוך משמעותית מעלות העסקה של פיזיותרפיסטית בשוק הפרטי, ולכן המסגרת מתקשה לגייס כוח אדם. מצד שני, המעון לא מקבל תשלום נפרד על כל בעל מקצוע אלא תשלום כולל – ועדיין טוען שזה לא מספיק כדי לתת שירות לילדים”.

ילדים מעל גיל 3 שלומדים במסגרת שיקומית של משרד החינוך וזקוקים לטיפולים פרא רפואיים אמורים לקבל אותם דרך ביטוחי השב”ן שבקופות החולים. לעומת זאת, במקרה של ילדים מתחת לגיל 3 שלומדים במסגרות טיפוליות באחריות משותפת של משרד הרווחה ומשרד הבריאות, הם לא זכאים לטיפולים דרך קופות החולים, אלא במסגרות עצמן. במקרה של מעון “הדס” בחולון, בשל מצוקת עובדים פרא רפואיים, נוצר מצב שבו הילדים לא מקבלים טיפולים חיוניים משום גורם.

“צריך להסתכל על התופעה ברמה לאומית”, אומרים נציגי מעון “הדס”. “המצב קיצוני במיוחד בפריפריה, אבל גם אלינו בוגרי האקדמיות מגיעים בדרך כלל אחרונים בתור. הם לא באים למעונות או להתפתחות הילד, אלא מעדיפים לפתוח קליניקה פרטית, וכך נוצר מצב שבו כל אחד שיוצא מהאקדמיה פותח קליניקה. מי רוצה לעבוד תמורת 100-80 שקלים לשעה כשבשוק הפרטי ניתן להרוויח פי ארבעה וחמישה?”

פיזיותרפיה. אילוסטרציה: BigStock
פיזיותרפיה. אילוסטרציה: BigStock

כללית: “לא ניתן לאשר טיפולים נוספים”

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: “מעונות יום שיקומיים נמצאים באחריות משרדי הרווחה והבריאות. על פי חוק, ‘טיפולים הקבועים בסל השירותים לפעוט עם מוגבלות, אשר קופות החולים מחויבות לתת לפי חוק ביטוח בריאות, יינתנו לפעוט השוהה במעון היום השיקומי, במעון שבו הוא שוהה, במימון ישיר של קופת החולים שבה הפעוט רשום’. הכללית מעבירה למעון את המימון הנדרש לטיפולים ולצערנו לא ניתן לאשר טיפולים נוספים דרך הקופה. ככל שלא ניתן טיפול מסוים, יש לפנות בנושא למשרד הרווחה או למשרד הבריאות להסדרת הזכאות”.

מדוברות משרד הרווחה נמסר בתגובה: “המסגרות החינוכיות מתחת לגיל חינוך חובה שייכות במשותף למשרד הרווחה ולמשרד הבריאות. הנושאים שקשורים לרווחה ולטיפולים סוציאליים הם תחת טיפולנו, בעוד שהנושאים שקשורים לטיפולים פרא רפואיים הם באחריות משרד הבריאות. אנו מפנים אתכם לברר את העניין מול הגוף הרלוונטי”. 

ד”ר הדר ירדני, מנהלת המחלקה להתפתחות הילד, חטיבת הרפואה התפתחות הילד ושיקומו במשרד הבריאות: “חוק מעונות יום שיקומיים, שהוא חוק משותף למשרדי הבריאות והרווחה, קובע כי על המעון לספק את טיפולי הסל לפעוטות. לצערי הרב, קיים בישראל מחסור גדול במטפלים מתחום מקצועות הבריאות, והמעונות עושים מאמצים אדירים למציאת אנשי מקצוע מתאימים. במקביל, משרד ראש הממשלה בשיתוף עם המשרדים הרלוונטיים בונה תוכנית הבראה ותמיכה בתחום. מעונות יום שיקומיים אינם חלק מחוק החינוך המיוחד. לכן, צדקה לצערי הקופה שטענה כי הועבר תשלום למעון למתן השירות”.

ממעון “הדס” נמסר: “המעון יחזיר להורים את הסכום היחסי שאנחנו מקבלים עבור טיפולי פיזיותרפיה מהקופות, אולם לא מדובר בפתרון מהותי לצורך של הילדים שלנו. אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי להתמודד עם המחסור חסר התקדים של מטפלים פרא רפואיים. לפני מספר חודשים כבר הרמנו דגל אדום כשמעונות היום השיקומיים עתרו לבג”ץ נגד השרים ליברמן והורוביץ, בטענה כי המדינה מתקצבת אותם באופן מפלה לעומת קופות החולים”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות