נושאים קשורים

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"
הסתדרות 480-100

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"
ראשיאוטיזםיש לילד אוטיזם ואלרגיה מסכנת חיים? שיישב בבית

יש לילד אוטיזם ואלרגיה מסכנת חיים? שיישב בבית

אביאל עזרא (6) מחולון לא לומד מתחילת השנה. הסיבה: משרד החינוך לא מאשר לו סייעת שתשמור עליו כי הוא משובץ בכיתה קטנה. המשרד: "הצוות הקיים מוסמך לתת לו מענה"

אביאל מאיר עזרא ואביו אבישי. צילום עצמי

“בזמן שילדי כיתות א’ הגיעו נרגשים לפני חודשיים ליומם הראשון בבית הספר, אביאל מאיר עזרא בן ה-6 נשאר בבית מאוכזב וממודר, כשכל ‘פשעו’ שהוא אוטיסט ועם רגישות מסכנת חיים לחלב ומוצריו” – כך פנה לאחרונה אל מערכת “שווים” אבא של אביאל, אבישי, שתיאר את מסכת הייסורים שהם עוברים מאז 1 בספטמבר בניסיון לשלב אותו בכיתת תקשורת שאליה שובץ בבית הספר “הס” בחולון. “אביאל יושב בבית מתחילת השנה, וכל ההתקדמות שלנו איתו ירדה לטמיון. המצב קשה ואף אחד לא מוכן לעזור”.

אביאל מאיר, תלמיד כיתה א’ על הרצף האוטיסטי, מוגדר על פי רופאים מומחים כבעל אלרגיה קשה ומסכנת חיים לחלב, בעל היסטוריה של אנפילקסיס (תגובה חיסונית חריפה). לפני כחודשיים אף הגיע למיון עם תגובה קשה, לאחר שנגע בטעות בבקבוק הסימילאק של אחותו הקטנה. רק לאחר שסבתו הזריקה לו אפיפן והוא טופל בבית החולים, מצבו התייצב. “לנוכח מצבו”, כתבה ד”ר עדי עובדיה, מומחית באלרגיה ואימונולוגיה קלינית, “יש להימנע באופן מוחלט מחשיפה למוצרי חלב, כולל בכמות זעירה, ומזון שעלול להכיל חלב”.

כאשר פנה האב למחלקת החינוך של עיריית חולון ולבית הספר בבקשה להצמיד לו סייעת אישית מפאת מצבו, הוא נענה בשלילה. “כבר חודשיים שאני פונה לעיריית חולון, משרד החינוך ומשרד הבריאות במטרה לספק לבן שלי סייעת רפואית צמודה – ונענה בשלילה. אביאל משובץ לכיתת תקשורת, שם יש מורה אחת וסייעת אחת, ומפאת מחסור בכוח אדם הם לא מוצאים לו סייעת אישית”. 

“שתי בחירות לא הגיוניות”

לאחר התכתבויות חוזרות ונשנות עם הגופים השונים, נאמר לו כי אם יחליט להעביר את בנו לכיתה רגילה, הוא יהיה זכאי לסייעת אישית. לדבריהם, מכיוון שאביאל בכיתת תקשורת, אין לו זכאות לכך, למרות שלטענת האב זה בניגוד גמור ללשון החוק. סעיף 3 לחוק החינוך המיוחד קובע כי “חינוך מיוחד כולל – נוסף על לימודים המותאמים לצרכיו הייחודיים של הילד – גם שירותים נלווים כגון טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בדיבור, ריפוי בעיסוק, שירותים רפואיים, פסיכולוגיים וסוציאליים לפי צורכי הילד”.

בהקשר זה יש לציין כי בית המשפט המחוזי כבר פסק שבנסיבות פרטניות חריגות מוצדקות ניתן יהיה לאשר סייעת אישית לתלמיד בכיתת חינוך מיוחד שתהיה לו לעזר לאורך שעות הלימודים, מבלי שיצטרך להמתין ארוכות לעזרה. בית המשפט כיוון בהחלטתו בעיקר למקרים שבהם תלמיד זקוק לסיוע רפואי צמוד, כמו המקרה של אביאל.

“אם סייעת אישית נכללת תחת הקטגוריה של שירותים רפואיים, מדוע לא מאשרים לבן שלי סייעת אישית? מי ייקח אחריות אם חלילה יקרה לו משהו מפאת מחסור בהשגחה צמודה?” שואל האב. “בסופו של דבר עד שבית הספר הסכים לספק סייעת נוספת, הפכו אותה לסייעת כללית בכיתה, כך שגם המורה והילדים האחרים יוכלו להסתייע בה. נטען בפניי שאם אחליט להעביר את אביאל לכיתה רגילה, אז תסופק לו סייעת, ואם אחליט להשאיר אותו בכיתת תקשורת, אז לא תסופק לו אחת. אין לי את הפריווילגיה להעביר אותו לכיתה רגילה מכיוון שהוא על הרצף וצריך את התיווך הזה. מדוע מאלצים אותי לבחור בין שתי בחירות לא הגיוניות?” 

לדבריו, “מספיק שאביאל ייגע בשולחן שילד אחר אכל בו כריך עם גבינה והוא ייכנס לתגובה אלרגית מסכנת חיים. דמיינו לעצמכם שזה קורה בכיתה מלאה בילדים שרק סיימו לאכול את ארוחת הבוקר, כשיש סייעת אחת שצריכה לתמרן בין שבעה ילדים עם צרכים מיוחדים. אני לא מוכן להפקיר את הבריאות של הבן שלי בידיים של סייעת שעם כל הכבוד למקצועיות שלה, צריכה לדאוג לעוד שישה ילדים חוץ ממנו.

“אין לי ספק שאם חלילה יקרה משהו, אף אחד לא ימהר לקחת אחריות, ואני לא מוכן לקחת את הסיכון הזה, בטח לא כשמדובר בבריאות ובביטחון של הילד שלי. איך המערכת מצפה ממני כאבא פשוט לשבת ולהמתין שמשהו רע יקרה? זה לא הגיוני. אביאל חייב השגחה צמודה, הוא צריך מישהי שתהיה איתו מהרגע שהוא נכנס בשער בית הספר ועד שהוא יוצא. זה לא מוגזם לבקש כשמדובר בבריאות של ילד בן 6”.

משרד החינוך: “להורים עומדת הבחירה”

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: “מדובר בתלמיד המשובץ לכיתה שבה לומדים 7 תלמידים נוספים בלבד. בכיתה זו נמצאות באופן קבוע הן מורה והן סייעת, שקיבלו הדרכה מקיפה על השימוש במזרק אפיפן. להורים עומדת הבחירה האם להשאירו בכיתה זו או להעבירו לכיתת לימוד רגילה עם 30 תלמידים, בה יהיה זכאי לסייעת אישית. בגלל שמדובר בכיתה קטנה ויש כבר סייעת, אז לא ניתן לאשר סייעת נוספת”.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: “מבדיקה מול משרד החינוך עולה כי זוהי כיתה קטנה עם צוות חינוכי שמוסמך לתת מענה במידת הצורך. ככלל, שיבוץ סייעות רפואיות מתבצע בכיתות של החינוך הרגיל בלבד היות שבחינוך המיוחד משובצת מראש סייעת כיתתית למספר קטן של תלמידים. יצוין כי על פי המלצת ארגונים מקצועיים בתחום בישראל ובעולם, הדרך הנכונה להתמודד עם אלרגיה למזון במוסדות חינוך היא באמצעות הכשרת הצוות החינוכי לזיהוי סיכונים וטיפול במקרים של תסמינים חמורים על ידי מזרק אפיפן ועזרה רפואית נוספת במידת הצורך. משרדי הבריאות והחינוך פועלים להטמיע את ההכשרה בכלל המערכת באופן שוטף, כולל בבית הספר המדובר”.

מעיריית חולון נמסר בתגובה: “אביאל משובץ בכיתה העונה על צרכיו, כיתה העומדת בתקן הנדרש על ידי משרד החינוך. משרד החינוך הוא המוסמך לאשר סייעות צמודות, ואולם לאחר שהוגשו לו המסמכים הרפואיים, הוא לא מצא לנכון לאשר לתלמיד סייעת צמודה בכיתת חינוך מיוחד, אך הוקצו שעות תגבור בכיתה שבה הוא לומד. לצערנו, האב מסרב בכל תוקף לשלוח את בנו לבית הספר למרות שבית הספר פועל ונוקט בכל האמצעים הנדרשים למוגנות מפני אלרגניים”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות