נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםחשש: לא יידרש תואר כדי להיות מטפל פרא-רפואי

חשש: לא יידרש תואר כדי להיות מטפל פרא-רפואי

במסגרת המו"מ הקואליציוני, ביהדות התורה דורשים להשמיט סעיף שקובע שעיסוק במקצועות הבריאות יחייב לימודים אקדמיים

מרפאה בעיסוק מטפלת בילד
מרפאה בעיסוק מטפלת בילד (אילוסטרציה)

ימים מתוחים מאוד עוברים על המטפלים הפרא-רפואיים בישראל לאחר חשיפת ההסכם הקואליציוני המסתמן בין הליכוד ליהדות התורה, לקראת הקמת הממשלה החדשה. בהסכם נכתב כי הממשלה תקדם חוקים מיוחדים להכשרת מטפלים שיוכלו לעסוק במקצועות הבריאות בקהילה בלבד, ללא תואר אקדמי – ועם הכשרה מקצועית שתינתן להם בידי מוסדות להכשרה מקצועית.

ביהדות התורה טוענים כי הסעיף המדובר שהוכנס לחוק צפוי לעזור לשלב נשים חרדיות בשוק התעסוקה בישראל, ומנסים להרגיע. “מה שסוכם הוא שלימודים שנלמדים בסמינרים של החינוך החרדי, יהיו מוכרים בתוך מוסדות החינוך החרדיים”, אמר גורם ביהדות התורה לאתר “שווים”. “בעבר, מי שרצתה להיות גננת או מורה בחינוך החרדי או בחינוך המיוחד ללא תואר, הייתה יכולה לעשות זאת, כשהייתה מקבלת תעודה המקבילה לתואר. שי פירון (שר החינוך לשעבר – א”ח) הגיע וביטל את זה, עכשיו אנחנו מחזירים. זה לא דבר חדש”.

הגורם הוסיף כי “אנחנו לא הולכים לזלזל במקצועות הפרא-רפואיים ולא במטופלים. אף אחד לא רוצה לפגוע במטופלים, טיפול לא נכון יכול לעשות נזק בלתי הפיך, מדובר אך ורק על שינויים שיתקיימו בתוך החברה החרדית. אין לנו עדיין את כל הקריטריונים, כי זה עוד לא גובש סופית”. לאחר מכן התייחס להתנגדות האפשרית של המטפלים וטען כי “כל שאר הדברים שנטענו פשוט לא דוברו במו”מ, גם לא דיבר איתנו אף אחד מהארגונים של המטפלים המוחים”.

“מנסים להכשיר את השרץ”

כשמדברים על מקצועות הבריאות בישראל, מתייחסים למקצועות כמו קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וטיפול באומנות. המשותף לכל המקצועות האלו הוא שדרישות הקבלה ללימודים המסמיכים מטפל לעסוק בהם הן גבוהות מאוד ומצריכות לימודים באוניברסיטה וקבלת תואר ראשון ולעיתים גם תואר שני. כעת, לטענתן של המטפלות הפרא-רפואיות, המפלגה החרדית רוצה לשנות את המצב הקיים הכללי, למרות ההבטחה שלה כי מדובר אך ורק על החינוך החרדי.

“הם ניסו לעשות את המחטף הזה בכנסת בעבר כהצעת חוק, כדי שנשים חרדיות ייכנסו למקומות עבודה למקצועות הבריאות ללא לימודים אקדמאיים, וכנראה מבלי לעבור את מבחן ההסמכה לכך”, אמרה לאתר “שווים” יפעת פריגל, מרפאה בעיסוק ב-30 שנה האחרונות. 

גם יפעת נוריאל, מנכ”לית החברה הישראלית לריפוי בעיסוק מצטרפת לדבריה של פריגל. “מנסים להכשיר את השרץ הזה. אין לנו שום דבר נגד הנשים החרדיות, אנחנו יודעות עם מה הן מתמודדות, אבל לתת להם איזשהו מסלול מקוצר ולהפוך אותם למרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת או פיזיותרפיסטיות, באיזושהי הכשרה שכל בדיקה שנעשתה עד היום על צורות ההכשרה, הגיעו למסקנות שהכשרות בחברה החרדית הן באיכות מאוד נמוכה וללא פיקוח, ולא עונות על הדרישות הקיימות במשרד הבריאות”.

יפעת פריגל. צילום באדיבות המצולמת

“אין מחסור, לא משלמים כראוי”

הטענה של יהדות התורה למהלך הזה היא לענות על המחסור הגדול שיש במקצועות הבריאות בישראל. בעבר דובר רבות על המחסור במטפלים פרא-רפואיים. פריגל דוחה טענה זאת ואומרת בריש גלי: “אין מחסור אמיתי, לא משלמים כראוי במערך הציבורי, משלמים משכורות נמוכות מאוד ואנשים מעדיפים לעבוד במגזר הפרטי, ונוצר עומס על המטפלות שעובדות בפרטי. מדובר על דברים מאוד מורכבים גם בתחומי הבריאות והנפש, עוד לא שמענו התייחסות של משרד הבריאות על כך בגלל שאין עדיין שר וכולנו מחכים”.  

“הלמידה של מקצוע הריפוי בעיסוק היא מאוד מיוחדת, וכוללת הכשרות רבות”, אמרה נוריאל. “כולן נמצאות בהשתלמויות כל הזמן כי המקצוע הזה והמחקר שלו מתפתח וארגז הכלים שלהם גדל. אין שום הכשרה שיכול להשתוות לתואר אקדמי. אנחנו לא מבינות למה הפנייה של החרדים היא דווקא למקצועות שלנו, אף אחד לא מדבר איתנו והכל עובר מעלינו וזה לא הפעם הראשונה”.

נוריאל מדברת על כך שקיימים כיום מוסדות לימוד להכשרת מטפלות מהמגזר החרדי שעוברים את התוכנית הרגילה האקדמית ואף חלק מהמטפלות מסיימות שם בהצטיינות ואין לה שום בעיה שהן יעבדו במקצוע, אבל לטענתה התוכניות העתידיות של יהדות התורה יורידו את רף האיכות של המטפלות. “מי נפגע מזה? זה הילדים בקהילה שלהם. הייתם רוצים שחצי מוהל יטפל בך? אז למה חצי מרפאה בעיסוק? למה לא מגיע לילדים החרדיים לקבל אשת מקצוע עם ניסיון והשכלה אמיתית ומלאה, הדבר הזה יהיה בכיה לדורות. יפתחו את הגולל על משהו שאי אפשר יהיה לתקן אחר כך”, אמרה נוריאל.

“פגיעה באיכות הטיפול”

“צמצום ההכשרה הנדרשת וויתור על הבחינה הממשלתית, יוביל להכנסת מטפלים לא מוכשרים, שלא יוכלו לתת מענה הולם לילדים והדבר יוביל לפגיעה בילדים”, אמרה הילה ניסן, קלינאית תקשורת ואמא שילדיה טופלו במרכזים השונים בהתפתחות הילד ומנהלת הקהילה ‘למען התפתחות ילדינו’ בפייסבוק המונה כמעט 10,000 עוקבים ומסייעת להורים במיצוי זכויות ילדיהם לאבחון ולטיפול התפתחותי.

“ישנה חשיבות במתן טיפול איכותי ומקצועי כדי לסייע לילדים עם קשיי שפה, דיבור ותקשורת  לצמצם פערים בהתפתחות או לשפר את תפקודם היומיומי. כדי לטפל באופן מיטבי בקשיי שפה, דיבור ותקשורת נדרשת הכשרה נרחבת במסגרת תואר ראשון, התנסויות והמשך השתלמות ענפה בתחום. כל אלו המנסים לצמצם את ההכשרה, פוגעים באוכלוסייה שעליה הם אמונים. יש לציין כי אני ערה למצוקת התורים לטיפולי קלינאות תקשורת, אך זהו איננו פתרון לגיטימי”, הוסיפה.

האגודה הישראלית לקלינאות תקשורת יצאה גם נגד הסיכום הקואליציוני של יהדות התורה והליכוד, ובמכתב שהועבר לאחרונה למשרד הבריאות, טוענים באגודה כי: “מתן הכשרה להעסקה של סטודנטים ובעלי תואר ללא רישיון תביא בהכרח לפגיעה והדרדרות של ממש באיכות הטיפול הניתן בישראל ולפגיעה במטופלים, שכן הסטודנטים אינם ערוכים לתת טיפול נאות למטופלים בשלב הנוכחי של הקריירה שלהם, ובעלי תואר ללא רישיון לא הוכיחו שעמדו בדרישות המקצועיות של משרד הבריאות. אנו ערים לכך שאותם מוסדות וגופים מעסיקים יעדיפו להעסיק את נותני השירות הלא מקצועיים שעלותם זולה באופן משמעותי לעומת העסקה של בעלי מקצוע, אולם חובתנו המקצועית היא להתריע על הפגיעה הצפויה בבריאות המטופלים ובאיכות הטיפול”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות