נושאים קשורים

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד



“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
ראשיאנשים עם מוגבלויותהכירו את "מיוחדים": אתר היכרויות לאנשים עם מוגבלות

הכירו את “מיוחדים”: אתר היכרויות לאנשים עם מוגבלות

בין אם אתם מחפשים קשר רומנטי או סתם חברות – המיזם החדש שיושק בוולנטיינ'ס דיי הוא בשורה עבור אנשים עם צרכים מיוחדים. איך נרשמים? כל הפרטים בכתבה

אנשים עם מוגבלות בדייט (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
אנשים עם מוגבלות בדייט (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

“אנשים עם מוגבלות מקבלים סיוע במגוון תחומים בחיים, בין אם מהמדינה או מהארגונים השונים – הם מקבלים סיוע בקצבאות, בדיור, בתעסוקה ועוד. הדבר היחיד שהם לא מקבלים בו עזרה הוא אהבה וחברות”, מספר שלמה ביטון (57), מורה לאזרחות ומאמן אישי מחולון, שעומד בראשו של מיזם ייחודי שהוא לא פחות מבשורה עבור קהילת האנשים עם מוגבלות בישראל.

בשנתיים האחרונות עומל ביטון על הקמת אתר היכרויות ייחודי וייעודי לאנשים עם מוגבלות – “מיוחדים”. הסלוגן: “לכל אחד מגיע אהבה וחברים”. את ההשקה החגיגית מתכנן ביטון לקראת חג האהבה שחל ב-14 בפברואר (ולנטיינ’ס דיי), ועד אז הוא מצפה שכמה שיותר אנשים עם מוגבלות יירשמו לאתר ויקימו פרופיל אישי. האפליקציה והאתר כמובן נגישים לחלוטין, ומותאמים לכל סוגי המוגבלות.

פרסומת לאתר “מיוחדים”

לא בדיוק כמו “אוקיי קיופיד”

“במסגרת עבודתי כמאמן אישי, אני מלווה מספר אנשים עם צרכים מיוחדים”, מספר ביטון ל”שווים”. “במשך השנים נחשפתי לסיפורים של אנשים עם מגבלה כזו או אחרת שנרשמו לאפליקציות היכרויות, וכשעניין המגבלה נחשף, הם נדחו – ונשבר להם הלב. הייתה מישהי שסיפרה על דייט שנעלם לה מיד אחרי ששלחה לו תמונה שלה יושבת על כיסא גלגלים, או מישהו שקיבל דחייה אחרי מפגש ראשון, כשהבחורה נזפה בו בחוסר רגישות על כך שהוא לא סיפר לה קודם על המגבלה שלו”.

“בשלב מסוים לא יכולתי להישאר אדיש לדבר הזה”, משחזר ביטון בהתרגשות. “התחלתי לחשוב על דרכים לעזור. חיפשתי ברשת אתרי הכרויות לאנשים עם צרכים מיוחדים, אבל לא מצאתי. בעולם יש אולי אתרים בודדים כאלה, אבל אף אחד מהם לא מיועד גם להיכרות בין חברים שלא למטרה רומנטית. לא הצלחתי להבין איך אף אחד עדיין לא חשב על הצורך הזה. החלטתי לעשות מעשה וליזום אותו בעצמי”.

אז איך זה עובד? “מיוחדים” הוא אתר היכרויות לכל דבר ועניין: אנשים עם מוגבלות יוכלו להיכנס לאתר או לאפליקציה, למלא פרטים אישיים, להעלות תמונה שלהם – ולהתחיל להתכתב עם פרופילים אחרים שמצאו חן בעיניהם. בהמשך צפויות להיכנס גם פעילויות שונות שיעזרו להיטיב ולהעמיק את ההיכרות כמו ספיד-דייטינג, טיולים משותפים בארץ, סדנאות בישול וכו’.

בדומה לאפליקציית “אוקיי קיופיד” הפופולרית, גם ב”מיוחדים” יוכלו המשתמשים לענות על עשרות שאלות התאמה שיעזרו להם למצוא שידוך שיתאים בדיוק לתפיסת עולמם וההעדפות שלהם (וגם יעזור למצוא נושאי שיחה משותפים). עם זאת, ההיכרויות באפליקציית “מיוחדים” הן לא בפירוש רומנטיות, אלא יכולות להיות למטרת חברות וידידות בלבד.

עמוד ההרשמה והפרופיל האישי ב"מיוחדים"
עמוד ההרשמה והפרופיל האישי ב”מיוחדים”
דף ההרשמה ל"מיוחדים"
דף ההרשמה ל”מיוחדים”

אין ספק שמאמץ רב הושקע מצד המפתחים וביטון בעצמו באפיון נוח ופשוט של האפליקציה. כמו כן, גם נעשתה מחשבה משמעותית על נושא הבטיחות, והוקם מנגנון דיווח למקרי קיצון. עם זאת, עוד לפני שמשתמשים באמצעים דרסטיים, ביטון חשב בעצמו על דרך למנוע מצבים לא נעימים עוד לפני שמעבירים את ההיכרות מהמרחב הווירטואלי למציאות: “כדי לאפשר סביבה בטוחה ומוגנת הקמנו באתר מספר פיצ’רים כמו וידאו צ’ט וצ’ט לייב. בהתחלה אפשר להתכתב או לשוחח, אחר כך לעבור לווידאו – ורק אז, אם רואים שהכול בסדר ורוצים להמשיך הלאה – ייחשפו מספרי הטלפון, ויהיה אפשר להיפגש במציאות”, מסביר ביטון.

“אנשים לא מצליחים לראות מעבר”

“לפני כשנתיים חוויתי דחייה לא נעימה מבחור, אחרי שהתכתבתי איתו”, מספרת ליה מיתר קורדניס (27) מקדימה. “סיפרתי לו על עצמי, והרגשתי בנוח לחלוק איתו גם את המוגבלות שלי. איך שסיפרתי הוא נעלם”. הסיפור הקשה הזה הוא ככל הנראה מציאות של נשים וגברים רבים עם מוגבלות, שלא מצליחים לשבור את המחיצות בין הווירטואלי למציאותי באפליקציות ההיכרויות ה”רגילות”. ליה חיה עם עיוורון ולקות שמיעה, ומעבר לזה היא פעילה לזכויות אנשים עם מוגבלות, שדכנית בעצמה, שרה, מנגנת ויוצרת מוזיקה.

“כתבתי שיר על הדחייה הזו מהבחור שהתכתבתי איתו. זה בעצם שיר על הרבה היכרויות אחרות שהיו לי ולא צלחו מאותן הסיבות”, היא מספרת. “השיר יצא לפני שנה, וכל מי ששמע אותו ממש התחבר, כי זה שיר שמדבר על ההרגשה הזו של דחייה. אני לפעמים מפחדת לפנות למישהו כי אני יודעת שהוא ידחה אותי, וזה מאוד מתסכל. בדרך כלל אנשים פשוט לא עונים, ואם כבר עונים, מסתכלים באינסטגרם, רואים שאני חיה עם מוגבלות, ופשוט מפסיקים לענות”.

ליה מספרת איך נודע על האפליקציה החדשה, ואיך אפילו הפכה לחלק מצוות הפיתוח וההקמה שלה: “יש לי קבוצת פייסבוק שנקראת ‘קבוצה חברתית לאנשים עם נחישות’. אחד הפוסטים שפרסמו שם היה הפוסט של שלמה ביטון על ‘מיוחדים’. ראיתי את האתר, וזה עניין אותי אז נכנסתי, ואז כתבתי בתגובות שזה מיזם מבורך, ושאני מקווה למצוא שם את האחד שלי. אחר כך שלמה התקשר אליי, והסביר לי על המיזם. ממש התלהבתי. ביקשתי ממנו להיות הבודקת נגישות של האתר, כי באופי שלי אני מאוד טכנולוגית. מצאתי שהאתר נגיש בצורה טובה, הצעתי כמה דברים לשיפור והם מייד תוקנו על ידי המפתחים”.

“כל התחום הזה של אהבה וזוגיות הוא מאוד קרוב לליבי, דווקא בגלל כמות הדחיות שעברתי”, מוסיפה ליה. “אנשים לא מבינים שהמוגבלות שלי היא לא משהו שבחרתי לחיות איתו, והם פשוט לא מצליחים לראות מעבר למגבלה, לראות אותי. אולי עכשיו, עם ההקמה של האתר, תהיה לי הזדמנות להכיר אנשים שאני לא מכירה ביומיום, אפילו לאו דווקא למטרות רומנטיות. אני מכירה הרבה אנשים שאין להם חברים, וגם אני הייתי במקום הזה כמה שנים”.

“מה שעוד אהבתי באתר הזה, זה שיש שם את כל הסוגים של המוגבלויות”, אומרת מיתר קורדניס. “עיוור יכול להיות חבר של נכה, נכה יכול להיות חבר של אוטיסט. זה מדהים בעיניי שאנחנו לא מחולקים אוטומטית כמו בדרך כלל, על פי המוגבלות. אני מאמינה שמכל אחד אפשר ללמוד משהו. אין ספק שהתמודדות עם עיוורון זה לא כמו נכות פיזית, אבל שנינו מרגישים את הדחייה או את חוסר הביטחון במצבים מסוימים”.

היא מעידה כי רבים מהאנשים בקהילה שהיא מנהלת ומחבריה הקרובים כבר משוועים להיכנס לאתר ולמצוא אנשים חדשים לדבר איתם. “הם מצליחים להיכנס ולהירשם לאתר בקלות, וגם אני הצלחתי למלא את כל הפרטים בלי בעיה. אפילו כתבתי על עצמי, בחרתי העדפות בתפריטים השונים והעליתי תמונות של עצמי לכרטיס האישי שלי באתר”.

ליה מיתר קורדניס. צילום: אלבום פרטי
ליה מיתר קורדניס. צילום: אלבום פרטי

“הלוואי שאמצא זוגיות אמיתית”

תגובות נוספות של גולשים על הפוסט של ביטון היו מפרגנות לא פחות. “כל הכבוד, מיזם חשוב מאוד”, כתבה אחת המגיבות, ומגיב אחר הביע תקווה: “הלוואי שאמצא זוגיות אמיתית”. “זה רעיון מבריק וכל כך חשוב”, כתבה אחרת, ומגיבה רביעית הציעה לעזור בעצמה, וכתבה: “מבטיחה לעזור ככל שביכולתי, הפצתי כבר לקבוצות ואפנה אליכם”.

שלמה ביטון, היזם מאחורי האתר. צילום: חגית הצלמת

“בנינו כאן בית חדש לאנשים מיוחדים, שבו הם יכולים להרגיש בטוחים, מקובלים, רצויים, להיות מי שהם בלי להתנצל, וגם, אני מקווה, להכיר בני ובנות זוג”, אומר ביטון. חשוב לציין כי את כל עלויות הפיתוח וההפקה ביטון נושא על עצמו, ומשלם מכיסו, ועל כן בהמשך ייאלץ לגבות דמי משתמש חודשיים בסכום של כמה עשרות שקלים בחודש. עם זאת, ההשקה כרגע מאפשרת להירשם בחינם. ביטון בעצמו נחוש למצוא אנשים וארגונים שירצו לעזור ולתמוך בפרויקט החשוב שלו, כדי לשמור אותו פועל, משופר ובמחיר שווה לכל כיס. “כבר התקשרו כמה אנשים לשת”פים, והתגובות עד עכשיו מצוינות ומחממות את הלב. זה גורם לי להבין שאני עושה את הדבר הנכון”, הוא מציין לסיכום.

אז איך מצטרפים?

להצטרפות מוקדמת בחינם היכנסו: https://meyuchadim.co.il/

קישור להורדת האפליקציה: https://web2application.com/w2a/sl.php?an=32781

הדף הרשמי של “מיוחדים” בפייסבוק ובאינסטגרם

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות