נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותמסקנות ועדת שפירא לחינוך המיוחד: תוך מספר חודשים

מסקנות ועדת שפירא לחינוך המיוחד: תוך מספר חודשים

"ביקשנו מהוועדה מסקנות לעשור", אמר שר החינוך קיש. מנגד, נשמעו קריאות חריפות מצד שרת החינוך לשעבר: "נגיע למצב שיש מורה, 30 תלמידים ו-30 סייעות"

שר החינוך, יואב קיש. צילום: שני שם טוב, דוברות הכנסת
שר החינוך, יואב קיש. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

יום לאחר שהציג את התוספת התקציבית המשמעותית לחינוך המיוחד, התייחס שר החינוך, יואב קיש, למרכיבי הרפורמה המתוכננת בדיון בוועדת החינוך בכנסת. “אין לי תרופת פלא לשנות את המציאות מהיום למחר”, הודה קיש בדבריו. “נהיה בתקופה לא קלה, ונעשה מה שאנחנו יכולים במסגרות הקיימות כדי להגיע לתוצאות”.

כזכור, קיש הציג במסיבת עיתונאים ביום שני האחרון רפורמה בחינוך המיוחד. במהלך הצהרתו לכלי התקשורת, הבטיח קיש כי יגדיל את התקצוב של החינוך המיוחד במיליארד שקלים, ובראש ועדה מקצועית שתגיש מסקנות לייעול המערכת יעמוד יו”ר עמותת אלו”ט, עמוס שפירא.

קיש התייחס לוועדת שפירא בדיון בוועדת החינוך, ואמר כי בשבועות הקרובים היא תתחיל לעבוד, ומסקנותיה יוגשו תוך מספר חודשים. הרכב הוועדה, על פי שר החינוך, יכלול בין היתר נציגים מהשלטון המקומי, מנהלי אגפי חינוך ברשויות, נציגי העמותות השונות ונציגי המורים וארגוני המורים.

“המנדט שניתן לוועדה הוא לבחון מה קרה בחינוך המיוחד, ולתת המלצות לא רק לטווח הקצר – אלא לעוד עשור. נהיה חייבים לבחון היטב את מסקנותיה. זו אחריות הוועדה לעשות תיאום ציפיות בין מה שצריך – למה שהשטח יכול להכיל”, אמר שר החינוך. בנוסף, הבטיח קיש כי יפעל לשלב מטפלים פרא-רפואיים בהכשרה כבר בתוך המסגרות הקיימות, וכי יקדם תיקון משפטי שיאפשר זאת.

“גילינו שהבור עמוק”

בין שאר הדוברים בוועדה הייתה גם שרת החינוך לשעבר, חה”כ ד”ר יפעת שאשא ביטון (המחנה הממלכתי), שהתייחסה לנעשה בחינוך המיוחד בתקופתה. “בתיקון לחוק החינוך המיוחד ב-2018 היו כוונות טובות, אבל יכולת היישום בשטח לוקה בחסר”, אמרה תחילה. “בשנה וחצי חשבנו שנפתח את החוק, ונביא את השינוי תוך שנה, אבל ככל שצללנו פנימה – גילינו שהבור עמוק ושחור”, הוסיפה.

“צריך לעשות טיפול שורש, שישפיע גם על החינוך הרגיל”, טענה שאשא ביטון. “אם נמשיך במציאות של היום, נגיע למצב שיש מורה, 30 תלמידים ו-30 סייעות. צריך שיהיה גוף בתוך בית הספר כמו מתי”א, שייתן מענה לילדים המתקשים. זה קורה במדינות אחרות, אפשר לייצר את זה גם כאן בישראל”.

חה"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון, יפה בן דוד ושר החינוך יואב קיש. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
חה”כ ד”ר יפעת שאשא ביטון, יפה בן דוד ושר החינוך יואב קיש. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

“צריך להקשיב לשטח”

מזכ”לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, התייחסה לטענות שטענה בעבר לגבי תיקון חוק החינוך המיוחד. “מי שמשלם את המחיר הם הילדים המיוחדים, הרגילים ומערכת החינוך כולה”, אמרה. היא הדגישה שבעבר הציעה להכשיר את כל המורים בישראל לחינוך מיוחד, וכן כי יו”ר ועדת הזכאות והאפיון יהיה מנהל מחלקת החינוך של אותו אזור בשל היכרות מוקדמת עם המשפחות.

המזכ”לית ברכה על הוספת התקציב לחינוך המיוחד, אך הביעה ביקורת על אופן החלוקה שלו. “מערכת החינוך המיוחד קרסה”, אמרה. “הם מבקשים לקצר את יום הלימודים ל-15:00 כי אין להם את המענה מבחינת סייעות ומורים. המשבר הזה לא יסתיים בשנה-שנתיים, נוצר פער גדול מאוד. לא יכול להיות שלא תהיה מגבלה של מספר ילדים משולבים בכל כיתה. המורים לא הוסמכו לטפל בילדים עם צרכים מיוחדים”, הוסיפה. “צריך להקשיב לאנשים מהשטח, המורים והמנהלים, כי אם לא שומעים אותם – איך יפתרו את הבעיות?”.

“המצב בשילוב לא מיטבי”

נציגת ארגון “בזכות” בוועדה, ד”ר עדית סרגוסטי, אמרה: “כיום יש שתי מערכות חינוך מקבילות – האחת מיועדת ל’תלמידים רגילים’, והשנייה לחינוך המיוחד. צריך להתאים את המערכת הכללית למגוון של ילדים עם צרכים מיוחדים, ולא ההיפך. כל המורים במערכת החינוך צריכים לקבל הכשרה לעבודה עם ילדים עם מוגבלות”.

מנהלת אגף חינוך מיוחד במשרד החינוך, תמי אומנסקי, הוסיפה: “ברור שהמצב בשילוב אינו מיטבי. ילדים נכנסים לשילוב ולא מקבלים את הזכויות שלהם. אם הגענו למצב שהדרך היחידה לקבל את מה שהילד צריך זה רק להגיע לחינוך מיוחד – אז אנחנו בבעיה. אם לא יהיה כוח אדם, כל תקציב שנשים פה – לא יפתור את הבעיה. צריכים לבחון את הדברים לעומק, זה מסע ארוך להוביל שינוי. המצב מאוד מורכב, אין פתרון קסם”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות