נושאים קשורים

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"



משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"
ראשיבריאותלראשונה: אישה עם אנדומטריוזיס הוכרה עם 100% נכות

לראשונה: אישה עם אנדומטריוזיס הוכרה עם 100% נכות

האישה טענה כי איבדה לחלוטין את כושר עבודתה. בתחילה הביטוח הלאומי דחה אותה על הסף, אך לאחר שני עררים קבע לה נכות מלאה

אישה הסובלת מאנדומטריוזיס. צילום הדמיה: ביגסטוק


לראשונה: אישה הסובלת מאנדומטריוזיס הוכרה בביטוח הלאומי כמי שאיבדה לחלוטין את כושר עבודתה. המחלה נפוצה בקרב 10% מהנשים בגיל הפריון וגורמת לדימומים פנימיים, כאבים קשים ונזקים גופניים בלתי הפיכים, וזאת כתוצאה מיציאת תאי רירית הרחם (אנדומטריום) מחוץ לרחם לחלל הבטן והאגן והדבקות באיברים השונים.

בקשתה של האישה (39) להכיר בחוסר יכולתה לעבוד בשל מחלותיה נדחתה בתחילה על הסף. בצר לה, פנתה לעורכי הדין נדב ליטמן ושי פלגי ממשרד עו”ד דוד פייל ושות’, אשר הגישו בשמה ערעור על ההחלטה לוועדת העררים של המוסד לביטוח לאומי.

בערעור נטען כי האישה סובלת משורה של מחלות, וביניהן אנדומטריוזיס והידרדניטיס סופורטיבה (מחלת עור כרונית). כידוע, אנדומטריוזיס פוגעת בכ-10% מאוכלוסיית הנשים בעולם ומסבה להן כאבים קשים וכן לנזקים בלתי הפיכים באיברים פנימיים, כתוצאה מדימומים, הידבקויות והצטלקויות. 

בערעור הראשון הכיר הביטוח הלאומי באובדן כושר העבודה של האישה, אולם הכרתו הייתה חלקית בלבד (74% אי כושר). לאור ההכרה החלקית הוגש ערעור לבית הדין לעבודה ועניינה של האישה נדון בשנית, שכן הוועדה לעררים לא התייחסה לכלל הנזקים שמחלת האנדומטריוזיס גרמה לה: פגיעה נפשית משמעותית, נזקים קשים לאגן כתוצאה מהידבקויות, קשיי שינה ושימוש נרחב בתרופות לשיכוך כאב. 

לדברי עורכי הדין, האישה סובלת מכאבים בלתי פוסקים באגן עם הקרנה לרגל ומנגעים ונפיחויות באזורים האינטימיים. “מצבה הרפואי חמור עד כדי אובדן כושר העבודה והיכולת לבצע את עבודות משק הבית, ובשל כך היא מתגוררת אצל הוריה”, טענו בערעור.

לאחרונה, בהמלצת רופאיה, החלה האישה בתהליך של הקפאת ביציות, שלאחריו תעבור דיכוי הורמונלי. בערעור נטען כי מחלותיה פוגעות קשות באיכות חייה, ובשל הכאבים הקשים שמהם היא סובלת היא נוטלת משככי כאבים רבים ועושה שימוש בקנאביס רפואי. עקב הדימומים הפנימיים היא נאלצת לבצע טיפולי ניקוז רבים תחת הרדמה מלאה, סובלת מחרדות, קשיי שינה וקשיי הסתגלות, וכן ממצב רוח ירוד המלווה בדיכאון. 

הטיפולים והניתוחים הרבים שעברה, טוענים עורכי הדין, לא שיפרו את מצבה, והיא מתקשה ללכת מרחק של יותר מ-300 מטרים בכוחות עצמה. “אין ספק שמצבה הרפואי והתפקודי פוגע באופן משמעותי ובלתי הפיך באיכות חייה וביכולה לבצע פעולות יומיומיות פשוטות”, נטען בערעור.

עוד נטען כי בשל מצבה נמצאת האישה בטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי, אינה מוצאת את עצמה מבחינה חברתית, מתקשה במציאת בן זוג ומרוכזת אך ורק בטיפול במצבה הרפואי ובהסתרתו. רופאה תעסוקתית שבדקה אותה במסגרת קופת החולים קבעה חד משמעית כי היא איבדה לחלוטין את כושרה לעבוד בעבודה מכל סוג. “האישה איבדה את מלוא כושרה להשתכר, וההחלטה להכיר באי הכושר שלה רק באופן חלקי מדגימה חוסר הבנה מוחלט של מצבה הרפואי והתפקודי”, כתבו עורכי הדין בערעור. 

לאחרונה, סוף סוף, קיבלה ועדת העררים של הביטוח הלאומי את ערעורה של האישה וקבעה לה דרגת אי כושר עבודה בשיעור 100%.  לדברי עורכי הדין ליטמן ופלגי, מדובר בהחלטה תקדימית המהווה בשורה של ממש לנשים רבות המתקשות לתפקד ולהתפרנס למחייתן. “בעקבות ההחלטה יפנו ודאי נשים רבות השרויות במצב דומה למוסד לביטוח לאומי על מנת שיכיר במגבלתן”, אומרים השניים.

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות