נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםהזמן להודות למשפחות: אלו שנולדנו אליהן – ואלו שבחרנו

הזמן להודות למשפחות: אלו שנולדנו אליהן – ואלו שבחרנו

יום המשפחה שמצוין היום הוא הזדמנות נהדרת להזכיר לכל האנשים המיוחדים – יש לכם משפחה, גם אם היא באינטרנט. טור מיוחד של איל שחל

צוות אתר "שווים". צילום: ליבת דביר
צוות אתר “שווים”. צילום: ליבת דביר

לא מזמן נסעתי לנופש משפחתי עם המשפחה המורחבת אי שם בצפון הרחוק והתלול. השתמשנו באפליקציית ניווט לקביעת המסלול, והכל היה ברור למדי – אלא שסטינו ממנו, בלי הגזמה, לפחות עשר פעמים, עד שהנתיב התבלבל לנו לגמרי. בכל זאת, ראינו בדרך הרבה מקומות שלא התכוונו בכלל לראות. כשהגענו למקום ההארחה, החלפנו חדר לפחות שלוש פעמים. בזמן הארוחה, הדוד הציל אותי ברגע האחרון מצלייה עצמית במנגל, ובלילה הופעלה בחדר הסמוך אזעקה כל מספר דקות. היה נפלא, למקרה שאתם תוהים, ובאמת נהניתי מאוד בחברת המשפחה.

בזמן הנופש לא חשבתי ככה, אבל בדיעבד נדמה לי שהנופש היה רק מטאפורה לחייה של משפחה מיוחדת – משפחה שיש בה אדם מיוחד – “אדם עם מוגבלות” בלשון העם. נקודת המוצא היא: חשבנו שיהיה כך וכך, גילינו שטעינו וצריך להתגמש, אולי אפילו לוותר על הנתיב שנבחר – ועכשיו, למדנו שניתן למצוא ערכים חיוביים גם במה שיש. החיים הם לא נופש, בסופו של דבר.  

למצוא אור במציאות המיוחדת

זוהי תבנית התמודדות חוזרת בסיפורים של הורים מיוחדים. כפעיל חברתי וכעיתונאי, קראתי סיפורים רבים שהיו שונים מאוד זה מזה, אבל דומים בנקודה הזו: היכולת למצוא את האור בשברירי המציאות שנופצה, ומהאור הזה – לבנות מציאות אחרת. כאדם עם מוגבלות, אני שואב השראה מהסיפורים האלה. אני מעריך את הכוח הנפשי של ההורים והאחים, שמצאו את עצמם בנסיבות שלא דמיינו לפני כן, והחליטו שאת החיים הם לא יעברו בציון “עובר” או “לא עובר” שיחלק מישהו אחר. חלק מההורים הם אנשים עם מוגבלות בעצמם, והם היו צריכים להתגבר על אותן משוכות פעמיים ושלוש – להשלים עם מי שהם בשביל לגדל את הילד שלהם.

טולסטוי כתב שכל המשפחות המאושרות – דומות, והאומללות – אומללות לפי דרכן. ניתן לומר שגם המשפחות המיוחדות מאושרות באופן דומה (כשמשהו מסתדר, או מצליח), ואומללות מכך שהן מתמודדות עם מצוקה ולחץ בבדידות רבה. לשם כך נברא האינטרנט, ובמיוחד הרשת החברתית. אנשים מושיטים יד לעזור באופן וירטואלי, ולפעמים הווירטואלי גם מתממש במציאות. האינטרנט יוצר משפחות גורל – אנשים שעומסים על גבם צרות דומות ותומכים זה בזה כאילו הם משפחה.

ואולי משפחת הגורל איננה מעין-משפחה, אלא משפחה ממש, אף כי איננה חולקת גנטיקה משותפת או לא בנויה על קשרי חיתון. לפעמים, המשפחה הביולוגית, או חלק ממנה, לא מקבלת את האדם עם המוגבלות כפי שהוא. לא מזמינים אותו לארוחות שבת וחג או לאירועים משפחתיים, ואם כבר מזמינים, אז מותחים ביקורת לא נעימה עליו ועל ההורים. החברים ממשפחת הגורל עוטפים את המשפחה באהבה ובקבלה ללא תנאי.

המשפחה שבחרתי

בכל רגע בו נולד אדם עם מוגבלות, נולדת משפחה מיוחדת. בכל רגע בו מאובחן אדם עם מוגבלות, נולדת משפחה מיוחדת. למעט אנשים שמאמצים או מולידים אדם עם מוגבלות ביודעין, בני המשפחה יבכו ברגע זה – ולא משמחה. מועדון המשפחות המיוחדות הוא לא מועדון שאנשים רוצים להיכנס אליו. הם מבינים שחייהם עומדים להשתנות שוב ושוב, להתרחק מהנתיב שסימנו לעצמם. מי ייתן ותפגשו במועדון הזה את המשפחה או המשפחות שיעברו אתכם את הדרך. הדרך, שאין לה תוכנת ניווט חוץ מלבכם הטוב ושכלכם הישר.

לסיום הטור הזה, שהוא בו-בזמן חגיגי וכואב, אני רוצה לברך את כל משפחותיי: זו שנולדתי לתוכה ואלו שבחרתי להיות חלק מהן, כולל משפחת “שווים”. אתן בבת עיני, בין השאר, כי אני רואה את השתקפותי בכן, והיא מלאה באהבה.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות