נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותנציבות שוויון זכויות הסכימה ל"חוק הריסון" – ועוררה סערה

נציבות שוויון זכויות הסכימה ל”חוק הריסון” – ועוררה סערה

מחאה של עשרות ארגונים ופעילים למען אנשים עם מוגבלות החלה בעקבות הסכמת הנציבות לעיקרי תזכיר החוק המתיר אלימות במוסדות נגד חסרי ישע: "נפנה לאו"ם"

מיטת ריסון וקשירה (אילוסטרציה). צילום: BigStock
מיטת ריסון וקשירה (אילוסטרציה). צילום: BigStock

132 חתימות של אנשים עם מוגבלות, ארגונים ופעילים חברתיים הפועלים למען זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות נאספו בתחתית מסמך המוחה נגד הסכמתה של נציבות שוויון הזכויות לסעיפי תזכיר החוק המכונה “חוק הריסון”. “אנחנו מבקשים להביע את מחאתנו, אכזבתנו וכאבנו הרב על תמיכת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, בנוהל הגבלות וקשירות של אנשים עם מוגבלות במסגרות של הרווחה”, נכתב במכתב החריף.

תזכיר “חוק הריסון” הופיע לראשונה בחוזר שנוי במחלוקת של משרד הרווחה, בו באופן משתמע הותר השימוש באלימות נגד חסרי ישע במוסדות סגורים, כאמצעי ריסון בזמן של “התנהגות מסכנת”. לטענת משרד הרווחה, תזכיר החוק הוא ניסיון הסדרה בנושא השימוש בכוח מרסן, כשלטענתם, היעדר ההסדרה הוא זה שדווקא פותח את האפשרות לפגיעה באנשים עם מוגבלות.

כעת, משנודע לארגונים השונים, לפעילים ולאנשים עם מוגבלות כי בכוונת נציבות שוויון הזכויות לתמוך בתזכיר החוק בתצורתו הנוכחית, הם החלו בצעדי מחאה. דרישתם העיקרית היא התנגדות מוחלטת להצעת החוק, ולהימנע ממצב שהיא תונח על שולחן הכנסת, ואם תונח, אז שהדיון בעניינה יידחה למועד אחר.

דן רשל, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. צילום מסך מיוטיוב
דן רשל, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. צילום מסך מיוטיוב

החוק מפר את אמנת האו”ם

“הגבלות של אנשים עם מוגבלות במסגרות טיפול הוכרו על ידי מוסדות האו”ם כמעשים אסורים בתכלית”, מדגישים כותבי המכתב, ומביעים ביקורת רבה על כך שמדינת ישראל כבר אישרה בעבר את אמנת האו”ם בנושא, וכעת מעזה לחוקק חוק המתנגד לעקרונותיה. “המדינות שאישרו את האמנה נדרשות לבטל כליל חוקים שמתירים הגבלות, מתוך ההבנה שעיגונה של סמכות להגביל, יוביל למדרון חלקלק של שימוש בהגבלות במקום טיפול והשגחה מתאימים”.

על פי הנקבע באמנה שנוסחה בוועדת זכויות האנשים עם מוגבלות של האו”ם: “אין לשלול חירותו של אדם מחמת מוגבלותו, ובכלל זה, מחמת סיכונים המיוחסים למוגבלות, וכן את הזכות לביטחון אישי, להגנה בפני עינויים ויחס בלתי הומני, בפני אלימות, התעללות ופגיעה בשלמות הגוף”.

לטענת כותבי המכתב, תפקידה של נציבות שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות היא לשמש כ”מגדלור לשוויון זכויות של אנשים עם מוגבלות”, ונאמר כי דווקא בימים אלו נדרשת עמידתה העצמאית של הנציבות כנגד תפיסות מקצועיות מבזות וסטיגמטיות שאבד עליהן הכלח, וכנגד האינטרסים של מפעילי מסגרות רווחה”.

השימוש באלימות – פתרון קל

הארגונים טוענים כי, במצבים רבים, מסגרות טיפול שונות יכולות בקלות להפוך למסוכנות, והצעת החוק הזו תהווה מעין “היתר קל” לשימוש בפתרונות הגבלה אכזריים כמו: קשירה, בידוד, השמה בסדים ובכלובי רשת, כיסאות הגבלה וכדומה. החשש שהם מביעים הוא שהשימוש הקל בטכניקות ריסון, ימנע מהמדינה לפעול על מנת לשכלל את שיטות הטיפול החלופיות והמותאמות יותר עבור אנשים עם מוגבלות. במכתב דאגו החתומים להדגיש כי טיפולים אלטרנטיביים עדיפים ויעילים יותר מאשר אמצעי הגבלה שונים.

“חובת הנציבות לפעול נגד הצעת חוק ההגבלות, נובעת מכוחו של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שמכוחו היא גם הוקמה ופועלת”, נכתב עוד. “חוק שוויון זכויות אמנם לא חזה עיגון חוקי של הגבלות, אולם ניתן לגזור ממנו איסור מוחלט על פרקטיקה זו”, ציינו כותבי המכתב והזהירו כי בכוונתם לפתוח במאבק ציבורי נגד ההחלטה לתמוך בהצעת החוק, ואפילו לפנות למוסדות האו”ם בנושא.

מנציבות שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות נמסר בתגובה: “המכתב התקבל, תשובה בנושא תימסר בימים הקרובים”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות