נושאים קשורים

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"



משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"
ראשיאנשים עם מוגבלויותמשרד הרווחה על חוק הריסון: "אושר על ידי גורמי מקצוע"

משרד הרווחה על חוק הריסון: “אושר על ידי גורמי מקצוע”

בתשובה לבג"ץ שהגיש "בזכות" נגד תזכיר החוק שמאפשר שימוש באלימות נגד אנשים עם מוגבלות, במשרד הרווחה טוענים כי ההנחיות אושרו על ידי מומחים

שר הרווחה. ח"כ יעקב מרגי. צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת
שר הרווחה. ח”כ יעקב מרגי. צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת

“החוזר מפחית באופן משמעותי את הפגיעה בחירותם של אנשים עם מוגבלות, ביחס למצב שקדם להוצאתו”, כך השיב משרד הרווחה לעתירה בבג”ץ של ארגון “בזכות” לאחר פרסום החוזר המאפשר שימוש באמצעי הגנה וריסון בעת התנהגות “מאתגרת” של אנשים עם מוגבלות במוסדות. החוזר של משרד הרווחה מאפשר למעשה לקשור אנשים עם מוגבלות והכנסתם לחדרי בידוד.

בתשובה לעתירת ארגון “בזכות” נגד החוזר שפורסם בחודש מאי האחרון, דחו במשרד הרווחה את טענות הארגון בנימוקים שונים, ביניהם שהחוזר אושר על ידי אנשי מקצוע, וכי הוא הוגבל לתקופה זמנית של שנה. עוד טענו במשרד הרווחה בתשובה לעתירה כי בימים אלו נעשות פעולות להטמעת עקרונות החוזר בקרב עובדי השטח (מטפלים, עו”סים וכו’).

היעדר הסדרה יוצר פתח לפגיעה

החוזר המדובר של משרד הרווחה עורר הדים בקהילת האנשים עם מוגבלות וארגוני זכויות האדם, בעקבות התרת השימוש באלימות נגד חסרי ישע במוסדות כאמצעי ריסון. כחלק מהליך הסדרה שמנסה לבצע משרד הרווחה בנושא, הפך החוזר גם לתזכיר חוק, שצבר התנגדות ציבורית. לטענת המשרד, היעדר ההסדרה בנושא דווקא פותחת את האפשרות לפגיעה באנשים עם מוגבלות.

לטענת משרד הרווחה, לאורך השנים כל מסגרת פעלה בהתאם לשיקול דעתה בנושאי ריסון התנהגות, וכעת נדרשת הסדרה בנושא. “גורמי הטיפול במסגרות השונות נהגו לעשות שימוש באמצעים שונים לצורך התמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת, ללא אחידות בין המסגרות וללא מגבלות מוגדרות, דבר המעורר חשש לפגיעה בזכויות של אנשים עם מוגבלות ובצוות העובדים במסגרות”, טענו.

ארגון “בזכות” טען בעתירתו גם נגד השימוש של מנהלי המוסדות באמצעי ההגנה כלפי קטינים. המשרד השיב כי יקימו קבוצת למידה בנושא, אך בינתיים הוראות החוזר יחולו על קטינים מגיל 6 ומעלה. בכל הנוגע לשימוש בחדר הגנה, קטין מתחת לגיל 8 לא ייכנס לחדר אלא רק בליווי מדריך. עוד ציינו במשרד כי השימוש באמצעי ההגנה ילך ויפחת בעקבות הצמצום העתידי בכמות הדיירים במסגרות השונות.

משרד הרווחה: מכשירים עובדים בהתאם לתקנות

כחלק מיישום החוזר, בימים אלו מתבצעות פעולות להיערכות השטח ליישום ההנחיות החדשות, במסגרתן נערכים מפגשי חשיפה למפקחי המחוזות, קורסים ייעודיים לצוותים בכירים במסגרות הדיור והקהילה, וכן מתקיימות פגישות עם מומחים מהארץ ומהעולם לצורך איתור גישות חדשניות ומתקדמות להתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת. כמו כן, במשרד הרווחה עומדים על כך כי באופן תדיר מתקיימות הכשרות לעובדים השונים הכפופים לו כדי לחדד הנחיות ונהלים.

במשרד הרווחה מציינים במכתב התשובה כי הם רצו להכניס את נושא אופן הטיפול בהתנהגות מאתגרת מסכנת לחוק שירותי הרווחה, ואף לטענתם הם החלו בניסוח סעיף החוק, אך לבסוף הוחלט שלא לכלול את הנושא מחשש שבשל תרחישים פוליטיים שונים תהליך זה היה עלול להתעכב או להיעצר לחלוטין.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות