נושאים קשורים

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד
הסתדרות 480-100

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםמצייר את המילים: התערוכה של "נער הפלא" האוטיסט

מצייר את המילים: התערוכה של “נער הפלא” האוטיסט

הציורים של מרק רפייביץ' בן ה-16, אוטיסט לא ורבלי, כבר הצליחו לרגש את הרשת. בחודש הבא ישיק לראשונה תערוכה מציוריו. בעל הגלריה: "כישרון מיוחד במינו"

מרק ונטשה רפייביץ'. צילום: Inna Shmelev
מרק ונטשה רפייביץ’. צילום: Alla Potehova

“מרק נמצא כמה רמות מעל אנשים שקוראים לעצמם אמנים”, מספר בהתרגשות שוקי קוק, בעל גלריה לאמנות מיפו. קוק מלווה בחודשים האחרונים את מרק רפייביץ’ בן ה-16 מראשון לציון, שאובחן עם אוטיזם בתפקוד נמוך בגיל שנתיים. בגיל 14, בעקבות הרצון של אמו, נטשה, לעזור לו לבטא את רגשותיו, הוא החל לצייר. לאחר עבודה משותפת החליטו קוק והאם לפתוח תערוכה לציבור הרחב בה יוצגו ציוריו.

כשמרק היה בן שנה וחצי, אמו נטשה שמה לב שהוא הפסיק לשחק כמו בעבר, והתגובות שלו לסיטואציות היו שונות. לפני כשנתיים החליטה רפייביץ’ לשים מול מרק קנבס ריק וצבעי מים. מרק התחיל לצייר, והתוצרים שלו היו ברמה גבוהה מאוד, על פי דבריה של נטשה. בהתאם, היא המשיכה לקנות לו ציוד לציור ולדרבן אותו להמשיך, והוא יצר עוד ועוד יצירות.

ציור של מרק רפייביץ'
ציור של מרק רפייביץ’

אמו של מרק מספרת שהיא זיהתה בציוריו את הנופים של עין כרם, מקום בו הם אוהבים לטייל יחד. “מצד אחד יש דברים אלמנטריים שהוא לא מסוגל לעשות, ומצד שני, יש דברים כמו ציור ושחייה שהוא עושה כמו אלוף”, אומרת נטשה. “הוא יודע להקליד באייפד, והוא צופה שם בהרבה סרטונים שקשורים לציור. כך גם היה עם נושא השחייה – הוא צפה בסרטונים על שחייה, וכך למד לשחות”.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

“במרק באמת יש משהו מיוחד במינו”, מוסיף קוק. “הלוואי והייתי יודע להצביע על הדבר הזה במילים, מתוך מה זה בא, להבין את העומק הרגשי הזה שלו. אני רק יכול להתרשם ולהתפעם”. קוק הוסיף כי הוא ראה עשרות אלפי יצירות בחייו, ולא ניתן היה לזהות את ההבדל בין אלו של מרק לבין אלו של אנשים שאינם אוטיסטים. “אין להתמודדות של מרק שום השפעה, לטעמי”, הוסיף. “המקום הרגשי שמרק מעביר את הקהל בתוך העבודות שלו – זה ענק בעיניי”.

הציור של ליזה

עד שהחלה הפלישה הרוסית לאוקראינה, נטשה לא האמינה שמרק מסוגל להבין מהי מלחמה או מהם הנזקים שלה, כמו הרוגים או פצועים. כשמרק צפה במראות קשים בטלוויזיה, התעוררו בו הרבה רגשות, עד כדי כך שניסה לשבור את המסך כדי להימנע מצפייה בהם. באחת הפעמים שצפה בטלוויזיה בזמן המלחמה, נחשף מרק לסיפור עצוב על ילדה בשם ליזה עם תסמונת דאון, שנהרגה במלחמה. הסיפור עורר בו כל כך הרבה זעם, שהוא ניסה לשבור את הטלוויזיה כדי להציל אותה. אמו הנחתה אותו לנסות לנתב את הכעס למקום חיובי, ולצייר ציור עבור ליזה. מרק התחיל לצייר את ליזה במקומות שונים מפרי דמיונו. “אני חושבת שזה גם קשור לזה שסבא שלו בדיוק נפטר באותה תקופה”, מספרת אמו. “הם היו מאוד קרובים. זו הייתה הדרך שלו להביע את עצמו. הוא מאוד רגיש לכאבם של אחרים. מצד אחד זה טוב, מצד שני זה מאוד מקשה עליי, אני אפילו לא יכולה לבכות לידו”.

"ליזה". ציור של מרק רפייביץ'
ההזמנה לתערוכה עם הציור “ליזה”

“יום אחד פנתה אליי סופרת אוקראינית, וביקשה לפרסם פוסט על הציור”, מתייחסת רפייביץ’ לציור אודות הילדה ליזה. “מהר מאוד היא הבינה שהציור הוא על אותה ילדה שנהרגה, והיא קישרה ביני לבין אמא של ליזה”. בהמשך, מרק ושוקי קוק, בעלי הגלריה שתציג את ציוריו של מרק, החליטו לשלוח מתנה לאמה של ליזה.

“הדיבור שלו זה הציור שלו”

“לרוב”, טוענת נטשה, “מרק מצייר נשים. אני חושבת שזה בגלל שהוא בגיל ההתבגרות”. על ציורים נוספים שלו היא מספרת: “יש לו חבר מהגן בשם אופק, והוא צייר ציור שלו, כשהיה בן שבע. הכל מהזיכרון שלו. הוא קרא גם לציור על שמו של החבר”. בנוסף, מעידה האם, מרק מרבה לצייר את חברותיה, וקורא ליצירות על שמן. “יש את ‘לודה’, ‘טניה’, וכמובן ‘ליזה'”. היא מוסיפה, “עכשיו הוא כבר לא כל כך מצייר מלחמות, אני מנסה להסתיר את הדברים האלה ככל שניתן ממנו. בגלל הרגישות הרבה שלו”. “הדיבור שלו זה הציור שלו”, היא מסכמת.

ציור של מרק רפייביץ'
צייר: מרק רפייביץ’

עם הזמן נאגרו עוד ועוד ציורים של מרק, ונטשה הבינה שניתן להפוך את העיסוק למקצוע של ממש. “אני רוצה שהוא יהיה מאושר ושתהיה לו תעסוקה”, היא מסבירה. יום אחד הראתה את הציורים של מרק לחברתה הטובה, לודה, וזו הכירה לה את שוקי קוק. בתגובה, קוק ביקש לבקר את מרק ולראות כיצד הוא חי. “מכיוון שהתקשורת עם ילדים אוטיסטים היא שונה, היה לי נעים לראות איך נוצר הקשר בין מרק ושוקי. התקשורת ביניהם טובה, ומרק מגיב אחרת בסביבתו”, מספרת נטשה. “הוא אפילו הרשה לו לחבק אותו”.

“בבחור יש גאונות”

אחרי עבודה משותפת והתרשמות מהציורים של מרק, קוק החליט יחד איתו כי הם הולכים לקיים תערוכה. “לקח לנו זמן לשכנע את מרק להוציא את הציורים מהבית. קשה לו להיפרד מהתמונות והדמויות בציוריו”, מסבירה אמו של מרק. התערוכה צפויה להתקיים בסוף חודש הבא (ה-21.4), והמשפחה מאוד נרגשת לקראת האירוע: “מרק מבין שמשהו קורה, אבל הוא לא יודע בדיוק מה”, מוסיפה רפייביץ’.

כששואלים את קוק על מרק הוא משיב: “בבחור יש גאונות. אנחנו לא יודעים מה אוטיסטים חושבים, אין לנו מושג ירוק מה הם יודעים – ומה הם לא יודעים. כשאתה לוקח ילד בתפקוד נמוך שאין לו תקשורת עם בני אדם, אפילו לא עם אמא שלו, ומסתכל על הציור שלו שיורד לפרטים קטנים, לא רק ברמת הוויזואליה, אלא גם ברמה הרגשית, על מה הוא חושב ואיך הוא מזדהה – אותי זה מאוד מרגש”.

את הציורים של רפייביץ’ שלחנו לכמה אוצרים מובילים בישראל ושאלנו לדעתם. בדומה לקוק, גם הם הביעו התפעלות “מהכישרון הגדול” שלו.

פתיחת התערוכה של מרק תיערך ב-21.4, יום שישי (11:30-13:00) במתחם מגה ביפו, רחוב רוחמה 11 (הגלריה של שוקי קוק). לאחר הפתיחה, הגלריה תהיה פתוחה כל יום בין 9:00-15:00

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

חיפאית, עברה בתי ספר כל שנתיים בכל העולם מכיתה א׳ ועד שהתגייסה. אדריכלית, אבל כותבת מאז ומעולם. מעדיפה ללמוד אנשים מלתכנן בניינים.

כתבות אחרונות