נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיחדשותבלעדי: הורים יקבלו כסף אם יסיעו את הילדים למסגרות

בלעדי: הורים יקבלו כסף אם יסיעו את הילדים למסגרות

כך הנחה משרד החינוך את הרשויות המקומיות, במטרה להפחית את העומס על מערך ההיסעים. כמה תקבלו מדי חודש? ומי זכאי? כל הפרטים

פרסום ראשון: במשרד החינוך הוציאו הנחיה לרשויות המקומיות כי במידת הצורך, הורים יוכלו להסיע את ילדיהם עם המוגבלות (בהתאם לרמת התפקוד של הילד) בגילאי 3-12 למסגרות הלימודיות – ולקבל על כך החזר כספי. כמה? בין 900-1,000 שקלים בחודש (מחיר מלווה).

לפי משרד החינוך, הורים שיסכימו להסיע את ילדיהם יקבלו 10,000-11,000 שקלים לשנה, כל זה בתנאי שלרשות המקומית אין יכולת לעשות זאת. הכסף יגיע לכיסו של ההורה שהתחייב להסיע את ילדו במקום חברת ההסעות. כל רשות אף יכולה להגביר את התשלום עבור ההורים לפי ראות עיניהם (תוספת של תקציב הסעה במלואו). על פי ההערכות מדובר על תוספת של מאות שקלים נוספים בחודש, אך לדברי משרד החינוך כרגע יש מעט מאוד הורים מתוך מאות אלפי ההורים בישראל שרוצים לקחת חלק באפשרות זו.

בעיריית ירושלים כבר הרימו את הכפפה ויוצאים השנה לפיילוט בנושא, ויוסיפו לתשלום של משרד החינוך עוד מאות שקלים בחודש אקסטרה. מערך ההסעות של עיריית ירושלים מסיע כ-27 אלף תלמידים בחינוך המיוחד, הכוללני (רגיל) וברווחה.

במכתב שנשלח להורים ברחבי העיר נכתב: “התוכנית, אשר יעילותה תיבחן בשנת הלימודים תשפ”ד, הוגדרה כפיילוט ותוצע להורים בקבוצות אוכלוסייה מסוימות (מקרים קשים של החינוך המיוחד) – וזאת על מנת להפחית את העומסים על קווי ההסעה הקיימים”.

איך זה יעבוד בירושלים?

מרכז השליטה יפנה באופן יזום להורים אשר נכללים בקבוצת הפיילוט (כ-400 הורים לילדים עם מוגבלות בשלב הראשוני א.ח), ויציע להם תשלום החזר הוצאות עבור התחייבותם להסיע את ילדיהם באופן עצמאי.

ההורים אשר יקבלו פניה ממרכז השליטה והבקרה על מערך ההסעות בעיר, ויהיו מעוניינים להשתתף בתוכנית, יידרשו להעביר פרטים מזהים של ההורה המסיע והילד, פרטי ניהול חשבון, ומילוי פרטי השתתפות בתוכנית. האישור יכלול את התעריף היומי המאושר להורה לכל יום פעילות וכן את מועדי התשלום המשוערים.

מי זכאי?

משרד החינוך הגדיר חמש דרגות של זכאות:

  1. ילד נכה במעלון בהסעה פרטית מלווה.
  2. מי שזכאי למונית פרטית עם מלווה.
  3. ילדים נכים עם רכב הסעות פלוס מעלון עם מלווה.
  4. ילדים הזכאים להסעה עם ילדים עם מוגבלות נוספים פלוס מלווה.
  5. ילדים עם לקויות קלות הזקוקים למלווה.

מתי יקבלו ההורים תשלום ראשון?

על פי המכתב של עיריית ירושלים, התשלום הראשון להורים שיאושרו להשתתף בתוכנית צפוי ב-5.12.23, והתשלומים יימשכו לאורך לפחות שישה חודשים ברציפות. כל תלמיד או הורה המעוניין לחזור להסעה מאורגנת, יצטרך להודיע בהתראה של 60 יום מראש לרשות המקומית כי הוא מבטל את השתתפותו בפיילוט.

בעיריית ירושלים מדגישים כי “כל סיכום אחר של ההורים אל מול חברות ההסעה בתמורה לקבלת תשלום מחברת ההסעה הינו על אחריותם בלבד, והעירייה תקזז תשלומים לחברות ההסעה בגין תלמידים שלא יוסעו בפועל”. עוד אמרו כי “ככל שיתגלה כי חברת הסעה משלמת להורים בגין ויתור על הסעה, הנושא יטופל בחומרה ויוטלו קנסות בהתאם”.

תמר גלפנד, מפורום משפחות לצרכים מיוחדים שגרה בירושלים, אמא לילדה עם צרכים מיוחדים, בירכה את ראש העיר משה ליאון בתחילת הפרויקט: “ראש העיר ליאון מבין אותנו את הצרכים של משפחות עם צרכים מיוחדים. כמעט חודשיים שאנחנו בקשר יומיומי עם ראש העיר וצוותו, והיום יצא אישור רשמי למהלך. אנחנו מאמינים שהאישור המיוחל יוריד הרבה לחץ לקראת שנת הלימודים הבאה. כמות התלמידים עם צרכים מיוחדים בירושלים רק עולה, אבל כמות ההסעות לא עולה בהתאם. זה יוצר עומס ענק לחברות ההסעות, שלא עומדות בדרישות ואף מסכנות את הילדים שנאלצים להיות שעות רבות בכבישים העמוסים”.

כזכור, בדיון של ועדת החינוך לפני כחודשיים בכנסת בנושא, הועלתה אופציה זאת על ידי משרד החינוך. נציג המשרד, שמעון אבני, אמר בדיון כי זו אופציה שנבחנת, אך נציגת השלטון המקומי, מיכל מנקס, ציננה את הרוחות וטענה כי יש קושי משפטי בנושא.

“אנחנו מאוד בעד, זה פתרון נכון והגיוני, אך השאלה היא על מי חלה האחריות?”, אמרה. “אם השלטון המקומי משלם להורים, אז הוא מעסיק אותם. אין ספק בכלל שהורה או קרוב משפחה זה הדבר האולטימטיבי לילד, אך עדיין יש כאן קושי”.

כעת המהלך יוצא לפועל.

החוזר שהפיץ הבוקר משרד החינוך לרשויות המקומיות
יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות