נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםלקראת יום כיפור: סליחה מגיעה גם לאלו שהוזנחו

לקראת יום כיפור: סליחה מגיעה גם לאלו שהוזנחו

לפעמים לא צריך פעולה אקטיבית כמו התעללות כדי לגרום צער אינסופי לאדם עם מוגבלות, או למשפחה שלמה. זו ההתנצלות האישית שלי מהאם שלא הצלחתי לסייע לה | טור חג

התעללות בחסר ישע (אילוסטרציה). צילום: pexels
התעללות בחסר ישע (אילוסטרציה). צילום: pexels

לקראת יום הכיפורים, אני מבקש סליחה מעומק הלב מאחת מקוראות “שווים” שלא הצלחתי לעזור לה. המקרה הזה מונח כאבן כבדה על לבי, אף כי אני מבין שהוא מזקק לתוכו את כל הרעות החולות שבמצב ההוסטלים בישראל.

בנה של אותה אישה סובל מהזנחה מתמשכת בהוסטל בו הוא נמצא. הזנחה של אדם חסר ישע היא עבירה פלילית חמורה, שעונש בצדה. הזנחה יכולה להתבטא בכך שאין השגחה מספקת על הדייר בהוסטל עד כדי סכנה לביטחונו, שאין הקפדה על היגיינה והדיור מלוכלך בצואה, ובדרכים נוספות המוכרות לקוראים רבים.

במקרה זה לא הייתה בעיה להוכיח את ההזנחה, אלא שהזכיין לא רצה לדעת, והמשטרה לא רצתה לחקור, והחיפוי והטיוח סיכלו כל אפשרות לשיפור המצב. אם לא די בכך, פערי הכוחות בין האישה לזכיין ההוסטל היו עצומים. חולשתה החברתית והכלכלית היא גדולה עד מאוד, והזכיין – מאותרג עד מאוד, בעיקר פוליטית ומגזרית.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


היה ברור שאם נחשוף את הסיפור, הזכיין יממש את איומו וישליך את הדייר מההוסטל. המשפחה לא ערוכה לטפל בו, והתקציב היה נשאר בידי הזכיין, לפרק זמן ביורוקרטי בלתי מוגדר. כשכל הגורמים הנוגעים לדבר פועלים באופן עקום, מי שמתעקש להתיישר – נענש כפליים. הוא ולא המעוולים.

אני יודע שזה סיפור נפוץ עד מאוד. בניגוד להתעללות, שהמשטרה אנוסה לחקור בגלל הנראות של התוצאות, הזנחה היא העבירה המוזנחת והמושתקת, במיוחד כשהזכיין מאותרג. ובכל זאת, לבי נשבר. נשבר על אותה אישה ועל אותן משפחות שזהו סיפורן. אינני מהמצדדים במגורים בקהילה בכל מחיר. אני חושב שישנם אנשים רבים שמסגרות דיור בקהילה מתאימות להם, וישנם אחרים שמוסד מתאים להם יותר. אבל זה חייב להיות מוסד שמנוהל בצורה שקופה, טובה והומניסטית, ועם פיקוח נוכח מאוד, שיש לו יושרה מקצועית.

הטרגדיה של ה”תפקוד הנמוך”

אני בכלל מצטער צער גדול על אנשים שמוגדרים “בתפקוד נמוך” ומטופלים ככאלה במערכת הרווחה ובמערכת החינוך. אני מוגדר “בתפקוד נמוך”, והדברים קרובים אליי מאוד. אין סיבה תועלתנית להשקעה בידע ובהעשרה של אדם “בתפקוד נמוך”. די ברור שמשם לא תצא עתודת ההייטק של מדינת ישראל. יש סיבה מוסרית והומניסטית להשקיע באדם כזה, אלא שאין אוזן קשבת במשרד החינוך.

במערכת החינוך יש יותר מדי מורות כמו המורות שהיו לי לשעה קלה בכתת התקשורת: נשים שהעבודה היא החלק הזניח של יומן. הן מתייחסות לתלמידיהן כשהם נמצאים מול עיניהן, וגם אז – לא בצורה מיטבית. הייתי רוצה שבמערכת החשובה הזו יהיו יותר מורים ומורות שיילחמו על ביטוי בהקלדה של התלמידים, שיאמינו ביכולתם להבין, להרגיש, ללמוד.

 14שנים חלפו מיום שביקשתי לא ללכת יותר למקום הנורא הזה. סיימתי תואר אקדמי, התחלתי ללמוד לתואר נוסף. אני מאמין באמונה שלמה, באמונה דתית ממש, שכל אדם, לרבות אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית, יכול ללמוד ברמה שלו מקצועות ליבה, ולא רק מה שהמערכת מפרשת כ”לימוד מעשי”. אנשים יכולים ללמוד לחשוב, ללמוד איך ללמוד.

האנשים החסרים

התחלתי את דבריי בלב דווה ונשבר על הזנחה פיזית ואני מסיים אותם בקינה על הזנחה קוגניטיבית. אלו הם שני החטאים הגדולים של מערכת הרווחה ומערכת החינוך. מערכת הבריאות בהחלט קשורה לאלה אבל ראויה לדיון נפרד. קו משותף עובר בין ההזנחה האחת והאחרת, בין מערכת אחת לשנייה – חוסר היכולת של מדינת ישראל לראות באדם עם המוגבלות ישות אחת, שלמה, שמורכבת מגוף ונפש. המדינה רואה באדם עם המוגבלות אדם חסר, ולפיכך, כל מה שהיא מעניקה לו ביד קמוצה חסר אף הוא.

המדינה איננה גוף חסר צורה בזמן ובחלל. היא מורכבת מאנשים. יום הכיפורים אינו מכפר על חטאים שחטאו זכיין ההוסטל ההוא, או אשת החינוך ההיא. אני, בשביל לכפר על כך שלא הצלחתי לעשות מספיק, אעשה יותר בכל שנה מהשנים הבאות.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות