נושאים קשורים

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"



הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
ראשיאוטיזםאוסטרליה: סרטון מזעזע חשף שיטה אכזרית לטיפול בילדים אוטיסטים

אוסטרליה: סרטון מזעזע חשף שיטה אכזרית לטיפול בילדים אוטיסטים

בסרטון נראה ילד עם אוטיזם מוצמד בכוח לקרקע על ידי "מדריכים", במסגרת "תוכנית להתנהגות חמורה" שהמדינה מממנת. אימו: "זה היה כל כך נורא וכל כך שגוי"

זעק לעזרה וניכר שהיה שרוי במצוקה. ג’יידון צ’ארד במהלך ה”טיפול” (צילום מסך מהסרטון שפורסם)

רק לפני מספר חודשים, דיווחנו כאן על כך שהורים לילדים עם אוטיזם מהולנד קראו לממשלה לאסור על טיפולי Applied Behavior Analysis) ABA), שאותה הם השוו לטיפולי המרה בלהט”ב. והנה, בימים האחרונים התפרסם סרטון מזעזע מאוסטרליה, שמראה כיצד נער בן 14 עם אוטיזם ובעל מוגבלות שכלית קשה מותקף על ידי שישה גברים – במסגרת טיפול שנוי במחלוקת הממומן על ידי הסוכנות הלאומית לביטוח אנשים עם מוגבלויות באוסטרליה (NDIS).

ה”טיפול” המדובר נקרא “תוכנית להתנהגות חמורה”, והוא מועבר במסגרת תוכנית שנקראת “איראבינה”. בסרטון המדובר נראה הנער, ג’יידון צ’ארד, יושב על מחצלת, כאשר התוקפים מצמידים אותו בכוח לרצפה. הנער זועק לעזרה, וניכר שהיה שרוי במצוקה.

ג’יידון, אוטיסט עם מוגבלות שכלית והפרעות קשב וריכוז, מתואר על ידי אימו פטרה כילד חביב שאוהב משחקי וידאו, ולשחק עם רכבות צעצוע. “האישיות שלו מדבקת וכולם מתאהבים בו”, היא אומרת. את ה”תוכנית להתנהגות חמורה” הוא התחיל כבר בשנת 2020, לאחר שחלק מההתנהגויות שלו הפכו קשות עבורו ועבור משפחתו. במשך יותר משנה השתתף ג’יידון בפעילויות שנמשכו 6 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע.

באחד הסרטונים ניתן לראות שני מטפלים המנסים לגרום לג’יידון לשבת באמצע החדר. כשהוא מנסה לברוח, הם חוסמים את דרכו ואז מצמידים אותו לקרקע בעודו צורח. כאשר הוא זז מעט ממרכז החדר, הגברים מכריחים אותו לחזור בחזרה.

***************************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> bit.ly/Shavvim-igul-letova

***************************

בסרטון אחר, נראה ג’יידון כשהוא יושב על כרית, כשהעובדים דוחפים אותו לחצות את החדר תוך כדי שהוא צורח. “הם פשוט חזרו שוב ושוב על הפעולה”, מספרת האם. “אם הוא לא זז, הם היו מזיזים אותו פיזית, גם אם הוא היה צעק וצרח עליהם שיפסיקו. זה היה כל כך מביש ונורא, כל כך טראומטי וכל כך שגוי”.

צפו בסרטון המזעזע שפורסם (רצוי לא ליד ילדים)

האם מספרת כי היא לא ראתה שום שיפור בהתנהגותו של בנה. “תוכנית להתנהגות חמורה” מתבססת על מודל המשמש בארצות הברית, והיא סוג של טיפול בניתוח התנהגות יישומי (ABA). טיפול ב-ABA משתנה, אך בעיקרו מטרתו להפחית התנהגויות מסוימות באמצעות תרגילים חוזרים ונשנים. פטרה ראתה את ג’יידון מתבקש לציית להוראות כמו לצחצח שיניים שוב ושוב. היא הייתה כל כך מוטרדת מהטיפול שלו, שהיא צילמה זאת, כהוכחה למה שמתרחש בין כתלי המוסד. כיום ג’יידון חי בבית בחיק משפחתו. הצילומים, שהתפרסמו לאחרונה, נועדו למנוע מקרים דומים.

“תוכנית להתנהגות חמורה” כוללת 18 ילדים המבלים שעות עם הצוות בחדרים קטנים, מרופדים ללא חלונות, כחלק מטיפול שמיובא מארה”ב ופועל גם בישראל. בכל חדר יש מצלמה וחדר תצפית עם מראה חד כיוונית, כדי לאפשר לאחרים לצפות בטיפול. עדויות שונות סיפרו כי ילדים, ככל הנראה בגילאים שבין 10 ל-14, רוסנו על ידי הצוות כאשר הייתה להם “התנהגות בלתי מבוקרת”. לדבריהם, העובדים חבשו קסדות ולפעמים ציוד מגן אחר לפני שנכנסו לחדר.

בדוח עצמאי שהתפרסם בנושא, נמצא שהשיטות אינן חוקיות ומפרות את אמנת זכויות האדם של המדינה. הדוח מדווח כי סוג זה של “טיפול” יהיה מעיק, מפחיד או מאיים עבור כל אדם, על אחת כמה וכמה על ילדים בסיכון. הבודקים גילו שהנער בסרטון היה נתון לטיפול זה 10 פעמים או יותר, בתוך תקופה של 17 חודשים.

מוצמד בכוח לרצפה. ג’יידון (צילום מסך מהסרטון)

המרכז האמריקאי המציע את התרגול אומר באתר האינטרנט שלו שהוא נמשך בממוצע שלושה חודשים. יש מספר לא מבוטל של ילדים בתוכנית איראבינה באוסטרליה, שהשתתפו בתוכנית במשך יותר משנה. התוכנית כאמור קיבלה מימון מתמשך על ידי ה-NDIS. הטיפול של ג’יידון לבדו עלה למשלם המיסים 500,000 דולר למשך 12 חודשים. התוכנית הייתה ניצחון פיננסי עבור איראבינה, כאשר מחזור המכירות עלה מ-7 מיליון דולר ב-2019, ל-14 מיליון דולר ב-2021.

עובדי איראבינה לשעבר אמרו כי התוכנית הוסתרה מעובדים שלא היו מעורבים בה באופן ישיר, וכי התעלמו מאנשים שכן התבטאו. “היו כל כך הרבה אנשים שהגיעו ואמרו שהם לא מסכימים עם התוכנית, הם לא מסכימים עם מה שהם רואים, אבל הם לא הרגישו שמישהו הקשיב להם”, אמרה קצינת התפעול לשעבר של איראבינה, מל וובסטר.

נציבת ה-NDIS, טרייסי מאקי, אמרה כי משרדה הפסיק את השיטות האסורות באוגוסט 2021. “ראיתי חלק מהצילומים וזה מדאיג מאוד, וזו הסיבה שהצוות נקט בפעולה מיידית כדי לוודא שהמשתתפים בטוחים והתרגול נפסק”, אמרה. “הוועדה ארגנה הסבה מקצועית לצוות, אך למרות ההפרה החמורה של זכויות האדם, היא לא קנסה את איראבינה ולא פרסמה את ממצאיה. יש מגוון פעולות שאנחנו יכולים לנקוט. אם קיים ספק, יש לסגור את השירות המסוים הזה ולהבטיח שהתוכנית לא תפעל יותר, וזו הייתה ההחלטה שהוועדה קיבלה באותו זמן”, אמרה.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות