נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםרק עם טאבלט: זיהוי ראשוני של אוטיזם ב-10 דקות

רק עם טאבלט: זיהוי ראשוני של אוטיזם ב-10 דקות

לפי מחקר של אוניברסיטת דיוק, הכלי החדש נותן תוצאות אמינות אפילו יותר משאלוני ההורים. החוקרים: "הוא לא יחליף אותם אבל יעזור לסגור פערים"

פעוט מתנסה באפליקציה של דיוק. צילום מאתר האוניברסיטה

המדור “שווים סיפור” מתפרסם בחסות מפעל הפיס

חוקרים מאוניברסיטת דיוק היוקרתית בארה”ב הציגו אפליקציה חדשה בטאבלט הפועלת על בסיס בינה מלאכותית, שיודעת לתת אינדיקציה ראשונית לאוטיזם אצל ילדים בתוך עשר דקות בלבד. כל זאת, באמצעות מדידה ושקילה של מגוון אינדיקטורים התנהגותיים. תוצאות המחקר שלהם על הכלי החדש התפרסמו שלשום בכתב העת Nature Medicine.

האפליקציה, שנקראת SenseToKnow, מספקת ציונים שמעריכים את איכות הנתונים המנותחים, את בטחון התוצאות ואת ההסתברות שהילד שנבדק יימצא על הספקטרום האוטיסטי. התוצאות ניתנות לפירוש מלא, כלומר הן מפרטות בדיוק אילו מהמדדים ההתנהגותיים הובילו למסקנות ומדוע.

יכולת זו, מסבירים החוקרים, עשויה להעניק לספקי שירותי בריאות מידע מפורט על מה לחפש ולשקול בילדים המופנים לאבחון ולטיפול. “קלות השימוש ב-SenseToKnow והיעדר מגבלות חומרה, בשילוב עם הדיוק המוכח שלה, יכולים לסייע בביטול פערים באבחון והתערבות מוקדמים על ידי מתן אפשרות לבדיקת אוטיזם להתקיים בכל סביבה, אפילו בביתו של הילד”, הם אומרים.

“אוטיזם מאופיין בהתנהגויות רבות ושונות, ולא כל הילדים על הספקטרום מציגים את כולן באותה מידה או בכלל”, מסבירה מובילת המחקר ג’רלדין דוסון, מנהלת מרכז דיוק לאוטיזם והתפתחות המוח. “הכלי הזה לוכד מגוון רחב של התנהגויות המשקפות בצורה מדויקת יותר את המורכבות והשונות באוטיזם”.

משתמשת בכל חיישן שנמצא בטאבלט

מחקרים אחרונים בתחום הראו תוצאות מבטיחות ממעקב אחר תנועות עיניים של ילדים בתגובה לסרטים שעוצבו במיוחד לזה, שיכולים לסייע באבחון אוטיזם בסביבה קלינית. אפליקציית SenseToKnow, אומרים החוקרים, מזהה מגוון רחב יותר של התנהגויות כמו הבעת פנים, דפוסי מבט, תנועות ראש וקצב מצמוץ. התהליך משלב גם משחק לפיצוץ בועות על המסך שנועד להעריך תנועה ומיומנויות מוטוריות, שכן עיכובים במיומנויות מוטוריות הם אחד הסימנים המוקדמים ביותר לאוטיזם.

האפליקציה עושה שימוש כמעט בכל חיישן שקיים בטאבלט, כדי למדוד ולאפיין את תגובת הילד ללא צורך בשום סוג של כיול או ציוד מיוחד. לאחר מכן היא משתמשת בבינה מלאכותית לנתח את התגובות של הילד, על מנת לחזות את הסבירות שהוא יאובחן עם אוטיזם.

סרטונים להדגמה מתוך האפליקציה

“הבינה המלאכותית שבנינו משווה את הסמנים הביולוגיים של כל ילד לסמני אוטיזם ברמת האוכלוסייה “, מסביר סם פרוצ’ון, דוקטורנט לחשמל, מחשבים והנדסה, גם הוא ממובילי המחקר. “זה מאפשר לכלי ללכוד התנהגויות שבדיקות סקר אחרות עלולות להחמיץ, וגם לדווח אילו סמנים ביולוגיים היו המעניינים ביותר והדומיננטיים ביותר עבור הילד המסוים הזה”.

כלי הבינה המלאכותית מסוגל לספק ציונים הן עבור איכות הנתונים שהאפליקציה הצליחה ללכוד והן בנוגע לרמת האמון בניתוח שלה. שני הדברים, סבורים החוקרים, הם ראשונים מסוגם.

רגישות של 87.8% לזיהוי אוטיזם

במחקר, SenseToKnow ניתנה ל-475 ילדים בריאים, מתוכם 49 אובחנו לאחר מכן עם אוטיזם ו-98 עם עיכוב התפתחותי ללא אוטיזם. האפליקציה הראתה רגישות של 87.8% לזיהוי אוטיזם, כלומר זיהתה נכון את רוב הילדים עם המצב. למשתתפים שאובחנו עם אוטיזם באמצעות האפליקציה הייתה סבירות של 40.6% לאבחנה רשמית לאחר מכן. לשם השוואה, כ-15% מהילדים שנמצאים חיוביים באמצעות שאלון ההורים הסטנדרטי מאובחנים מאוחר יותר עם אוטיזם.

שילוב האפליקציה עם השאלון הסטנדרטי העלה את ההסתברות לאינדיקציה חיובית וכתוצאה מכך לאבחון רשמי מאוחר יותר ל-63.4%. במצב כזה פחות ילדים נופלים בין הכיסאות.

היכולת של SenseToKnow לזהות אוטיזם הייתה דומה בקרב ילדים ממינים, גזעים ואתניות שונים. החוקרים לא מאמינים שכלי המיון הדיגיטלי יחליף את דיווחי ההורים, אבל לדעתם חשוב להרחיב את השאלון הסובייקטיבי עם כלים אובייקטיביים שיעזרו לסגור פערים.

ועכשיו: מחקר בבית של הילדים

“כשמטופל הולך לרופא שלו, הרופא מקשיב, המטופל מתאר מה הוא חווה, אבל הם גם משתמשים במדי חום ובבדיקות אובייקטיביות אחרות בשביל לספק מידע נוסף ואז להחליט מה השלבים הבאים בטיפול”, אומרים החוקרים. “עד היום חסרו מבחנים אובייקטיביים כאלה לאוטיזם”.

פעוט מתנסה באפליקציה

כעת הם עורכים מחקר שבו ההורים משתמשים באפליקציה עם ילדיהם בבית. לדבריהם, הם מקווים שהיא תהיה שימושית גם למדידת התקדמות הילד במסגרת תוכנית התערבות מוקדמת, וכן ללימוד היעילות של תוכניות כאלה.

***************************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> bit.ly/Shavvim-igul-letova

***************************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות