נושאים קשורים

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד



“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהיסטוריה: דמות חירשת ושפת סימנים במשפחת סימפסון

היסטוריה: דמות חירשת ושפת סימנים במשפחת סימפסון

לראשונה בסדרה, שמשודרת 33 שנים, מופיעה דמות של אדם חירש, המגולמת בידי שחקן חירש. אבל יש גם מי שיצא נגד המהלך חסר התקדים

הדמות של מאנק במשפחת סימפסון מסמנת את האות Y. צילום - מתוך הפרק
הדמות של מאנק במשפחת סימפסון מסמנת את האות Y. צילום – מתוך הפרק

“מאוד קשה לעשות משהו לראשונה, אחרי 722 פרקים”, צייץ אל ג’ין, אחד היוצרים של משפחת סימפסון, “אבל אני מאוד מתרגש לגבי (הפרק) הזה”. ג’ין צירף לציוץ את הבשורה: לראשונה בתולדות הסדרה, שמשודרת כבר 33 שנים, השתתף בפרק שחקן חירש (ג’ון אטרי), שגילם דמות חירשת.

איך מנפישים שפת סימנים עם 4 אצבעות?

בפרק, ששודר בשבוע שעבר, הוצגה לראשונה גם סצנה ובה שתי דמויות מסמנות אחת לשנייה בשפת הסימנים, מה שהיווה אתגר לאנימטורים, מאחר שלדמויות בסדרה יש 4 אצבעות בלבד בכל יד.

אטרי גילם בפרק את הדמות של מאנק מרפי, בנו של המוזיקאי בלידינג גאמס מרפי (חניכיים מדממים), שמת בעונה השישית של הסדרה. בפרק חוזרים לעבר, אז האב מגלה שבנו חירש, ומבין שלא יוכל לעמוד בעלות של שתל קוכליארי, מאחר שהוא מוזיקאי ללא פרנסה קבועה. ליסה סימפסון, שהעריצה את האב, מגלה על קיומו של הבן ומנסה לעזור לו להשיג את המימון לשתל.

אטרי אמר שמבחינתו מדובר בתפקיד משנה חיים. “הפרק עוסק בדמויות שומעות וכבדות שמיעה והקשר ביניהן. זהו פרק היסטורי”.

אקטיביסט חירש: “חבל שהפרק שודר”

למרות שמדובר במהלך היסטורי, יש מי שפחות התחבר. ליאם אודל, עיתונאי ואקטיביסט חירש, פרסם טור שבו כתב שחבל שהפרק שודר. למרות שהפרק מבוסס על חוויות של אדם חירש, נקודת המבט היא עדיין של שומעת, ולפי אודל, זו לא הדרך לספר את סיפוריהם של אנשים חירשים.

ראשית, טוען אודל, הדמות של מאנק אומרת בסדרה שהיא לא יכולה ליהנות ממוזיקה. לדבריו, זה לא נכון. חירשים יכולים ליהנות ממוזיקה באמצעות ויברציות, למשל. עוד הוא טוען שכשליסה אומרת למאנק “קרא את השפתיים שלי”, הדבר מייצג בעיניו את הגישה של אנשים שומעים כלפי יכולת קריאת השפתיים של חירשים.

אודל גם סבור שההצגה של שתל כוכליארי כ”ריפוי” או “תיקון” היא בעייתית. לדבריו, יש חירשים שמעוניינים בשתל ורוצים לשמוע, ויש כאלה שמעדיפים לשמור על זהותם החירשת, כולל הדמות של מאנק עצמה.

לדבריו, אמנם טוב ששחקן חירש גילם דמות חירשת בטלוויזיה, אך הוא טוען שהעלילה מזיקה לקהילת החירשים, ומשטחת את המורכבות של התמודדות החירשים בעולם שומע.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות