נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאותבקרוב: תוסדר כניסת מנחות שילוב לגנים

בקרוב: תוסדר כניסת מנחות שילוב לגנים

כך דיווח משרד החינוך השבוע בכנסת. המשרד יבחן גם הכנסת מטפלים פרטיים לתצפיות בבתי הספר

מערכת שווים


בשורה טובה להורים המשלבים או רוצים לשלב ילד עם מוגבלות בגן ילדים רגיל: במהלך דיון שהתקיים השבוע בוועדת החינוך של הכנסת, הודיעו נציגי משרד החינוך כי המשרד עומד לפרסם חוזר מנכ”ל לקראת פתיחת שנת הלימודים הבאה, שיסדיר את כניסת הגורמים הטיפוליים החיצוניים לגני הילדים.

לגבי כניסת גורמים טיפוליים חיצוניים לבתי הספר, הודיע משרד החינוך כי יבחן את החלת חוזר המנכ”ל על כלל מערכת החינוך, וכי בכוונתו לתת לוועדה תשובה בנושא בתוך חודש.

“כניסת גורמים חיצוניים למערכת החינוך חשובה במיוחד לתלמידים עם צרכים מיוחדים”. צילום: דיפוזיטפוטוס

“הוועדה שמעה כי גורמים חיצוניים רבים רוצים להיכנס לתצפיות מקצועיות על תלמידים בתוך מערכת החינוך”, נכתב במסמך הסיכום של הוועדה, שבראשותה עומד ח”כ יעקב מרגי. “כניסת הגורמים החיצוניים לתוך מערכת החינוך חשובה במיוחד עבור תלמידים עם צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל, וכן בחינוך המיוחד. כיוון שהתלמיד עם הצרכים המיוחדים מטופל לאורך היום על ידי גורמים שונים – גורמים מקצועיים בתוך מערכת החינוך וגורמים מקצועיים, בחלקם פרטיים, מחוץ למערכת החינוך – חשובים ביותר שיתוף הפעולה והעברת המידע של כל הגורמים המטפלים בתלמיד”.

עם זאת, מדגישים בוועדה, חשוב מאוד לשמור על חיסיון המידע ואי העברתו לגורמים בלתי מוסמכים, הן לגבי המידע על התלמיד עם הצרכים המיוחדים והן לגבי המידע על יתר התלמידים בכיתה. לכן, נכתב במסמך, “חשובה כל כך הסדרת הנושא במערכת החינוך – מתן אישור כניסה לגורמים טיפוליים מוסמכים, תוך שמירה על חיסיון המידע”. יש לציין כי מאחורי המהלך החשוב עומדת עמותת אלו”ט.

משפחות לילדים עם מוגבלות מכירות את הבעיה הזו מקרוב. מכיוון שמערכת החינוך מוגבלת מבחינת משאביה, הורים רבים משקיעים זמן וכסף בצוות פרטי, הכולל משלבות מקצועיות וכן מנחות שילוב, או בשמן האחר מנתחות התנהגות. מטרת הצוות היא ליצור רצף טיפולי בילד – גם בגן/בית הספר וגם בשעות שאחרי – כדי לתת מענה מיטבי לבעיות איתן הוא מתמודד.

עו”ד אמיר ברק

אלא שכאשר ההורים מבקשים את אישור המוסד החינוכי שמנחת השילוב תיכנס לגן או לכיתה כדי לתצפת על הילד בזמן אמת – פעמים רבות הם נתקלים בסירוב. הנימוק של המערכת, בדרך כלל, הוא חשש לפרטיותם של הילדים האחרים בגן או בכיתה. במצב הזה רוב ההורים נאלצים להיכנע למערכת ולוותר לצערם על הכנסת מנחת השילוב לתצפיות.

זה לא המקרה של שרית (שם בדוי), שהחליטה לצאת למלחמה נגד המדיניות הזו. שרית, אם לילד בן 5  המאובחן על הספקטרום האוטיסטי, ביקשה לאפשר להכניס לגן שלו מנתחת התנהגות לצורך שילובו היעיל. התגובה, כצפוי, הייתה הערמת קשיים מצד נציגי משרד החינוך במשך למעלה משנה.

“במשך חודשים על גבי חודשים סחבו אותי במשרד החינוך עם מכתבים ושיחות, וטענו שיש תקדימים משפטיים האוסרים על הכנסת אנשים חיצוניים לגנים מטעם צנעת הפרט, טענה שהתבררה בפועל כלא נכונה כלל”, סיפרה שרית לאתר “שווים”. “למרות זאת, המשיכו במשרד לדבוק בטענה הזו שוב ושוב, מה שהשאיר לי את האופציה האחרונה של עירוב ייעוץ משפטי”.

שרית פנתה לעזרתו של עורך הדין אמיר ברק, והגישה באמצעותו עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב. התשובה של משרד החינוך לעתירה הפתיעה אותה. בתצהיר שהגיש, כתב המשרד כי הוא “רואה בחיוב שיתוף פעולה בין המסגרות החינוכיות ובין גורמים טיפוליים פרטיים, ומוכן באופן עקרוני לאשר תצפיות לצורך בניית תוכניות עבודה טיפוליות וחינוכיות לתלמידים”. ברמה הפרטית, החליט המשרד להיעתר לבקשתה ולאפשר את התצפיות בגן של בנה. “פתאום, כשהעתירה הגיעה לבית המשפט, למשרד החינוך אין התנגדות עקרונית לתצפיות חיצוניות בגני הילדים”, היא אומרת בציניות. “זו הייתה הצהרה תקדימית שהגיעה בניגוד לכל הטענות הקודמות של נציגי המשרד עימם הייתי בקשר”.

נשמע שניצחת במשפט, מה קרה מאז?

שרית: “משרד החינוך אישר אמנם לשמחתי את התצפיות, אבל אחרי תצפית אחת בלבד כניסתה של מנתחת ההתנהגות נחסמה מחדש. משרד החינוך טען כי את תפקיד המעקב אחרי שילוב הילד בגן מבצעת משלבת מטעם מתי”א (מרכז תמיכה יישובי אזורי), ולכן תפקידה של מנתחת ההתנהגות מיותר.

“אני מרגישה”, מוסיפה שרית, “שבעצם משרד החינוך נתן לי תצפית אחת לילד בשביל להשתיק אותי. בשורה התחתונה יש היום ילד בגן עם משלבת, שאין לי מושג מה היא עושה איתו, ואם התוכנית החינוכית שלה נכונה בכלל. אין לי מושג מהם יעדי התוכנית, ואם הוא מתקדם לפיהם. מבחינתי, זה כאילו שהשילוב לא קיים בכלל והמשלבת נמצאת שם על תקן בייביסיטר לילד. הבעיה הגדולה היא שכיום אין מדיניות מוסדרת של משרד החינוך בנוגע לתצפיות בגנים”.

אז מה הלאה?

“השנה הזו הולכת להיגמר, ולכן החלטתי להפסיק זמנית עם המאבק שלי. אבל בשנה הבאה אני מתכוונת להתחיל אותו מחדש”.

פרקליטה של שרית, עו”ד אמיר ברק, אמר ל”שווים”: “צר לנו שהיינו צריכים לרדוף שנה שלמה אחרי משרד החינוך ולהגיש עתירה כדי שהמשרד ישנה את עמדתו העקרונית בנושא. יש לציין כי בסופו של דבר התחושה של העותרים היא שמשרד החינוך הוליך אותם שולל, כי  הדרישות הן כאלה שבפועל לא ניתן היתר לתצפיות נוספות, והדברים נותרו ללא שינוי ממשי. אני רק מקווה שההבטחה שמשרד החינוך נתן השבוע בכנסת היא אמיתית, ושמשנה הבאה הוא יאפשר את התצפיות”.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

קראו עוד בשווים

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות