נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםהאם זה הוגן להפיל את תיק המוות של איאד על שוטר אחד...

האם זה הוגן להפיל את תיק המוות של איאד על שוטר אחד בן 20?

המג"בניק שעומד לדין על "המתה בקלות דעת" הוא בסך הכל ש.ג - זה מה שאיל שחל חושב. אז מי אחראי באמת?

מדי פעם אני מקבל תזכורת מאיאד אל-חלאק ז”ל, ולבי נשבר שוב לרסיסים. התזכורת הפעם הייתה העמדת השוטר שירה בו לדין תחת הסעיף: הריגה בקלות דעת. הרבה דעת יש במקרה הזה, ואני – ככל שאני מוסיף דעת, אני מוסיף מכאוב.

לבי נשבר עליך, איאד. אתה היחיד ששילם במלואו את המחיר על שיקול הדעת הלקוי של הסובבים אותך, מקרוב ועד רחוק.

מי שהחליט לשלוח אותך ללכת לבדך מהבית למוסד השיקומי, כולל עמדת הבידוק הביטחוני, גמר בדעתו לפתח אצלך כישורי עצמאות שנחוצים לחייך הבוגרים. אבל אתה, איאד, היית ילד בנשמה של מבוגר. ילד שבקושי מדבר וזקוק לתיווך בתקשורת. אתה מעולם לא היית האוטיסט שניתן להכשיר אותו להליכה עצמאית, ללא מלווה, באזור מסוכן מבחינה ביטחונית. ומי שאיפשר לך לצעוד לבידוק עוטה כפפות שחורות, החשיד אותך עוד יותר בעיני השוטרים.

אינני יודע מי הגברת שעונה בכתב האישום להגדרה: “אישה שאיאד הכיר”, ושבאותו כתב אישום אין כל אזכור למעורבותה במותך. כן, גם היא הפעילה שיקול דעת בצורה לקויה, כשרמזה לך באצבעה לרוץ אחריה, במקום לומר לשוטרים שאתה אוטיסט. אותה גברת, שהציגה את עצמה למשטרה ולתקשורת כמטפלת במוסד שאליו הלכת, ושמופיעה בבירור בסרטון של המשטרה כזו שהריצה אותך ואז נטשה אותך, הותירה סימנים עמומים ובלתי ברורים בכתב האישום שהגישה הפרקליטות.

איאד אלחלאק (צילום: מרכז ''אלווין'' במזרח ירושלים)
איאד אלחלאק (צילום: מרכז ”אלווין” במזרח ירושלים)

אולי מה שהמשטרה רואה, הפרקליטות לא רוצה לדעת. יש להם כוכב אחר לאירוע. השין גימ”ל (ש”ג). השוטר שירה בך פעמיים, איאד. כן, גם לפרקליטות יש השיקולים שלה. אולי, לך תדע, היא מעדיפה לתלות את השוטר מרגליו כדי שיהיה קצת שקט מארגוני הנכים האלה.

אני חושב על הגבר הצעיר בן ה-20, שלפי הדיווחים יועמד לדין על סעיף שהעונש המקסימלי בו הוא 12 שנות מאסר. מלבד המאסר, שאורכו יהיה כזה או אחר אם יורשע, הוא ישלם ביוקר, ברגשות אשם, לשארית ימי חייו, על התמונה של הילד-איש שהרג מבלי לדעת שהוא אוטיסט. הוא ידע רק מה שלימדו אותו: שביום מסוים שיש בו התראות ספציפיות, כל ערבי פלסטיני שעונה לפרופיל מסוים עלול להיות מחבל. הוא ידע להתבונן באנשים רק דרך כוונת. לא כאנשים, אלא כמטרות פוטנציאליות.

לא הייתה לו מודעות: הוא לא ידע מהם המאפיינים שאולי מרמזים שמאן דהוא הוא אוטיסט. הוא לא הכיר את המונח: “מוגבלות שקופה” (בלתי נראית לעין, בניגוד למוגבלות פיזית). לא הייתה בו מספיק אכפתיות. מרגע שאיאד התחיל לרוץ, הוא רץ כי לא היה מי שיעצור בו, ולא מילא הוראות כי היה מפוחד ומבוהל. השיקול הביטחוני של השוטר גבר על כל שיקול אחר. הירייה השנייה שירה, הקטלנית, כנראה תשמש טיעון נגדו.

ועדיין, הוא הש”ג של הגופים האזרחיים שמעדו בשיקול דעתם, ושל הגופים הביטחוניים שעיצבו את שיקול דעתו, שלו ושל חבריו. הוא הש”ג של קובעי המדיניות. הוא כפרתנו כחברה שאדם כאיאד סובל בה בחייו ובמותו מהדרה כפולה: כערבי וכאדם עם מוגבלות.

בתקופה האחרונה אני שותף למאמצים אדירים לכונן מחדש את היחסים בין המשטרה לבין אוכלוסיית האנשים עם המוגבלויות השקופות ומשפחותיהם. גופים אזרחיים והמשטרה עצמה שותפים למאמץ זה. כולנו זוכרים את איאד אל-חלאק. הידיעה על העמדתו לדין של השוטר הגיעה אליי ביציאה מפגישה. חשבתי על מה שאני יודע כעת, שלמדתי מאז מות איאד. על הקשיים העצומים עימם מתמודדות בעיקר משפחות במיעוט הערבי, שיש להן בן או בת עם מוגבלות.

ומהי האחריות שלה? המטפלת מנתקת מגע מאיאד בזמן שהוא נמלט מהשוטרים. מתוך סרטון שפורסם בכאן 11

כולנו רוצים לחיות תחת השמיים האלה. אנחנו רוצים קורת גג, מזון, פרנסה, ביטחון פיזי. למשפחות שעוטפות אנשים עם מוגבלות יש גם תפילות נוספות: “אלוהים, עשה שהחברה תקבל אותו או אותה. שהוא או היא לא ייפגעו”.

התיקון שלקחנו על עצמנו בכל ההיבטים: מחשבון נפש של המשטרה ועד העמדה לדין, חייב להיות של כולנו, אחרת השינוי הזה לא יתחולל. לשקול תמיד את השיקול הנכון לאותו אדם פירושו להגן עליו ממצב בו אינו יכול להגן על עצמו. להביט באדם כפי שמביטים באדם, זו תחילת הדרך להבנה שהוא אולי אוטיסט. ולא לירות בכל מחיר. זה בכלל סממן של חברה שפויה יותר.

עוד בנושא:

כתב האישום חושף: מה קרה בחדר האשפה שבו מצא הצעיר האוטיסט את מותו

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות