נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםחוק הרווחה: החיים לא עצמאיים ולא אוטונומיים

חוק הרווחה: החיים לא עצמאיים ולא אוטונומיים

מספר מגבלות בחוק הרווחה החדש מרחיקות אותו מהחזון שהוא מנסה לקבוע ל״חיים עצמאיים ואוטונומיים״ של אנשים עם מוגבלויות. זה לא החוק שרצינו

שר הרווחה מאיר כהן. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר הרווחה מאיר כהן. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

המילים החשובות ביותר בחוק שירותי הרווחה, שאושר סופית בשבוע שעבר, הן: “חיים עצמאיים אוטונומיים״. זה הישג שהמילים הללו בכלל מופיעות בו, אבל לצערי זה לא מספיק.

הפירוט של המונח הזה בחוק הוא חסכני, ומלמדנו רק כי מדובר בבחירה אישית ואוטונומית של מקום מגורים ובהשתתפות בחברה ובקהילה. אין לי מושג מהי אותה קהילה, כי החוק בעיקר עוסק בדיור ובשירותים נלווים לדיור ואין בו סיוע בעבודה בשוק החופשי, בלימודים ועוד.

עוד בנושא: הבעיה בתפקידם של העובדים הסוציאלים בחוק

בניגוד להבטחה – יש מגבלות

והנה הגרוע מכל – החוק מאוד פרטני דווקא בנוגע למגבלות על אותם חיים “עצמאיים עצמאיים אוטונומיים״. זאת למרות שהארגונים החברתיים התפארו שהם גרמו לשר מאיר כהן את להעיף מילים כמו ״במגבלות התקציב״. ובכן – להעיף רק לכאורה.

אלה המגבלות שהחוק כולל:

  1. הגבלה בשם בטחוננו האישי, מודגשת פעמיים בשני סעיפים, 2(3) ו-3(א)(3). משמעות הסעיפים היא שאם אין לנו אפוטרופוס, השר יפעל כאפוטרופוס, ויאסור עלינו לבחור במענה זה או אחר כדי לשמור עלינו. זו הגבלה גורפת, פטרונית, צבועה, שלא הולמת את הכותרת הבומבסטית ששווקה לציבור על אוטונומיה. נהיה ברי מזל אם לא נאושפז עקב סכנה לבטחוננו, כשנבחר משהו שהשר האפוטרופוס לא יאהב.
  2. הגבלה לרמת התמיכה שהשר יקבע לכל אדם, בסעיפים 3(א)(3) ו-6(א). השר גם יקבע את ההסדר למענה, סעיף 19(א). כלומר, אם אדם בתפקוד פיזי נמוך, למשל כמוני, ירצה לעבוד במשרד המשפטים, הוא יישלח בכל זאת למוסד לאנשים בתפקוד נמוך. למה? בגלל העלות של ליווי לעבודה ובניהול חיים בבית.
  3. הגבלה לפי “טווח היכולות” ו”היקף הסיוע” בסעיף 6(ב). השר שם בחוק את מונח ה”תיפקוד הגבוה והנמוך” וגם את המונח “מגבלות תקציב”, שלכאורה עף החוצה מהחלון – והעולם שתק. ומכיוון שהעולם שותק, המגבלה התקציבית הנכיחה עצמה גם בסעיף 18 במילים: “בכפוף למסגרת מימון”. אלא שבעיני, מוטב לקבל שירותים לפי חוק יציב ולא לפי צו חולף, ממשרד הרווחה ולא מרשות ענייה או עמוסה.

זה לא מה שרצינו

אני חש את העגמומיות שנפלה עליכם. זה לא מה שרצינו. זה לא מה שחשבנו. אולי תחושתכם תשתפר אם תדעו, שבתוך החוק הקטנוני הזה יש באר סודית של תקציב. גשו לסעיף 36. קוראים לבאר: “תקציב לשירותי רווחה ניסיוניים”. זה תקציב קיים, השר יכול לאשר לכם אותו אישית ומיידית, ללא קריטריונים מתחכמים שבהם החוק הזה מתמחה.

הבעיה היא שמהבאר הזו כנראה כבר שותים גורמים אחרים. אני אפילו לא אתפלא אם סביב הבאר הזו ואחרות נבנה החוק, כי הוא לא מקדם חיים אוטונומיים או עצמאיים.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות