נושאים קשורים

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד
הסתדרות 480-100

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
ראשיאנשים עם מוגבלויותמהפכה בכדורגל: האפליקציה שתנגיש משחקים לעיוורים

מהפכה בכדורגל: האפליקציה שתנגיש משחקים לעיוורים

זה הולך לשנות את חוויית הצפייה במשחקים לאלפי אוהדים עם מוגבלות חושית. יישומון Bettear ישדר קריינות מונגשת ישירות לאביזרי השמע: "פותח עולם חדש"

חאזם כריים (משמאל), אוהד הפועל תל אביב עם עיוורון. צילום עצמי
חאזם כריים (משמאל), אוהד הפועל תל אביב עם עיוורון. צילום עצמי

“אני מאוד מתרגש, לא סתם אומרים שהפועל תל אביב זה יותר מכדורגל – המועדון הזה עושה דברים נפלאים”, מספר חאזם כריים (26), עיוור מלידה שאוהד את מועדון הכדורגל האדום מנעוריו. הסיבה להתרגשות של כריים היא בעקבות הכוונה להנגיש לאנשים עם לקות ראייה ושמיעה את המשחק שיתרחש ביום שבת הקרוב נגד מ.ס אשדוד.

בעזרת אפליקציית “Bettear” ובשיתוף מרכז “נא לגעת”, לראשונה בישראל תתאפשר הנגשת משחקים לעיוורים וכבדי שמיעה. כריים עדיין לא מכיר את האפליקציה, וטרם התנסה בה בעצמו, אבל הוא כבר רוצה להגיע ליום שבת ולנסות אותה. “תמיד חשתי את המשחק, הייתי פחות או יותר מבין את המתרחש על כר הדשא”, הוא אומר. “כשאוהדי הפועל שרקו ‘בוז’, הייתי מבין שקורה משהו נגדנו. כשהייתי שומע צעקות של ‘אוי’, ידעתי שהפועל הייתה קרובה לכבוש”.

כריים מגיע להרבה ממשחקי הבית של הפועל תל אביב, ואנשי המועדון מכירים אותו כאחד מהאוהדים ה”שרופים”. “הלוואי והייתי יכול להגיע לכל משחק, אבל אני תלוי הרבה במלווה שלי שלא תמיד יכול לקחת אותי”, הוא מסביר. עד היום, מוסיף כריים, הדודים שלו או המלווה שלו היו יושבים לידו ומספרים לו על המתרחש על המגרש, אבל זה לא היה פתרון אמיתי עבורו. “הם לא היו אומרים את כל הפרטים, והיו מתעסקים בעצמם במשחק. עכשיו כשיש את האפליקציה הזו, אני אוכל לשמוע בעצמי ולתת להם גם להנות. זה יהיה מסקרן מאוד עבורי ועבור כל המשתמשים”.

איך זה הולך לעבוד?

איתמר גבאי, מנכ”ל ומייסד חברת “Bettear”, מסביר על האפליקציה החדשה שפותחה כדי לעזור לאנשים עם מוגבלות בראייה או בשמיעה: “מדובר על סטנדרט חדש בעולם ההנגשה הקולית, זה לא נעשה אף פעם באצטדיון כדורגל”. האפליקציה מאפשרת הזרמת תכנים קוליים ממגוון מקורות ישירות לסמארטפון האישי, ומשם לעזרי השמע השונים – ללא רעשי רקע והפרעות.

“קהל העיוורים ולקויי הראייה יוכלו לקבל את החוויה של אדם רואה”, הסביר גבאי. “במהלך המשחק ישב שדר שיתאר את כל מה שקורה במגרש ישירות לאוזניים של האוהד באמצעות האפליקציה. כל פעולה במגרש תהיה מתוארת”, הוא מוסיף. “זה פותח עולם חדש עבור אנשים עם מוגבלויות חושיות. היתרון פה הוא שכבדי הראייה והעיוורים יוכלו להיות עצמאיים לחלוטין, ולא לשבת במקום מסומן מראש”, הדגיש.

האפליקציה היא חינמית, וניתן להוריד אותה דרך חנות האפליקציות בכל סוגי הסמאטרפון. מרגע ההורדה מתחברים לחשבון גוגל, או מבצעים הרשמה חיצונית. כשאדם עם מוגבלות מגיע למקום בו אפשר להשתמש באפליקציה (בבתי קפה, מוזיאונים, בתי קולנוע, רכבת, אולמות תיאטרון, הופעות, מוסדות אקדמיה ועוד מקומות ברחבי הארץ), ניתן להתחבר לאביזר השמע האישי, ולהנות. לדבריו של גבאי, אלפי משתמשים כבר משתמשים באפליקציה בישראל, ובימים אלו השירות עושה דרכו גם לאירופה ולקנדה.

בת הזוג של גבאי היא לקוית ראייה ולאור כך כל נושא ההנגשה קרוב אליו מאוד. הוא מגיע מתחום הסאונד והתאורה, ולאורך השנים נחשף לבעיות השונות עמן מתמודדים לקויי הראייה וכבדי השמיעה בישראל. לכן, החליט יחד עם שותפו, ימי תור, לחקור את התחום ולפתח את האפליקציה.

מייסדי האפליקציה (מימין לשמאל): איתמר גבאי וימי תור. צילום: לירון ויסמן
מייסדי האפליקציה (מימין לשמאל): איתמר גבאי וימי תור. צילום: לירון ויסמן

מי זה, מי זה?

אין ספק שעולם הספורט בישראל עבר מהפכה בשנה האחרונה בכל הנוגע להנגשה לאנשים עם מוגבלויות חושיות. רק בקיץ האחרון תאגיד השידור “כאן” הנגיש את משחקי המונדיאל גם לעיוורים וללקויי ראייה בעזרת השדר האגדי יורם ארבל, לצד פרשנים בכירים נוספים מתחום הכדורגל (אבי נמני, רז אמיר ועוד). בתאגיד השידור החליטו לאחרונה לשדר, מדי שבוע, את המשחק המרכזי של המחזור בליגת העל בהנגשת שמע.

אוהדים רבים שיגיעו למשחק בבלומפילד ביום שבת הקרוב יקבלו את הדיווח הקולי מהפרשן והשדר לי אור שלגי, ממקימי קבוצת הכדורגל “שווים-הפועל תל אביב”. “כדורגל הוא משחק חי, וההתרחשויות בו לא תמיד קשורות למיקום של הכדור על המגרש. את זה אני הולך לתאר בשבת”, אמר שלגי. “אני מאוד שמח על ההזדמנות לשדר את המשחק, ולתת לאוהדים שיגיעו חוויה מלאה. זה אתגר לא פשוט, אני מודה, אבל אעשה את המיטב”, הוא מוסיף.

לי אור שלגי וילדיו, מעין ויואב. צילום עצמי
לי אור שלגי וילדיו, מעין ויואב. צילום עצמי

“שמחים לפרוץ דרך”

מנכ”ל הפועל ת”א, לירן מוכתר, בירך על היוזמה: “אנחנו שמחים לפרוץ דרך ונרגשים להתחיל את פרויקט ההנגשה של משחקי הקבוצה. הביקור במרכז ‘נא לגעת’ היה עוצמתי ומסקרן – וכולנו חווינו בו חוויה מדהימה. כמועדון מוביל וערכי, טבעי שהפועל תל אביב יהיה זה שמביא הבשורה בנושא לראשונה בישראל. נמשיך לרתום את המשאבים שלנו למען הגברת המודעות לאנשים עם מוגבלויות באשר הם – למען חברה טובה ומכילה יותר”.

שחקני הפועל תל אביב בביקור במרכז "נא לגעת". צילום: דוברות הפועל תל אביב
שחקני הפועל תל אביב בביקור במרכז “נא לגעת”. צילום: דוברות הפועל תל אביב

“אנחנו שמחים שהפועל תל אביב, כמי שמזוהים עם האמירה החברתית ‘הרבה יותר מכדורגל’, נענו להזמנתנו להגיע ל’נא לגעת’ כדי ללמוד ולחוות מהעשייה השוויונית והייחודית שלנו, שמזמינה את הקהל להיכנס לעולמם של אנשים עם מוגבלויות ראייה ושמיעה”, הוסיף מנכ”ל מרכז נא לגעת, אורן יצחקי. “אנחנו מברכים על תחילתו של הפרויקט הייחודי, שינגיש את משחקי הקבוצה לאנשים עם מוגבלות חושית, כדי להפוך את הספורט לשוויוני לכולם”.

אנו מזמינים עמותות וגופים עבור אנשים עם מוגבלות חושית שמעוניינים להשתתף בפיילוט הראשוני במשחק ליצור קשר עם המועדון במייל [email protected] עבור תיאום הגעה למשחק.

לשאלות נוספות על השימוש באפליקציה ניתן לפנות במייל ל- [email protected].

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות