נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות



“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיחדשותגם לתלמיד עם לקות למידה קשה או מגבלה נפשית מגיע סיוע מבי"ס

גם לתלמיד עם לקות למידה קשה או מגבלה נפשית מגיע סיוע מבי”ס

לכל מסגרת לימודים רגילה יש סל מוסדי שנועד לסייע לילדים עם הפרעה רגשית או התנהגותית, לקות למידה קשה, עיכוב התפתחותי או מוגבלות נפשית. מדריך

צילום הדמיה: ביגסטוק

???? 

עינת מאזור הדרום שואלת

בתי סיון, בת 7, התחילה השנה כיתה א’ בבית ספר יסודי כללי. במהלך השנה הבנו שיש לה לקות למידה. היא ילדה חכמה, אבל איננה עומדת בקצב הלמידה בכיתה. היא לא מצליחה לרכוש מיומנויות קריאה, וכתוצאה מזה מתוסכלת במהלך יום הלימודים. המורה העירה את תשומת לבנו לכך, אך מעבר לאמירה של “תנסו לעבוד איתה בבית”, לא נעשה דבר מטעם המסגרת הלימודית. אשמח להבין אם בתנו זכאית לתמיכות מבית הספר.

!!!!

אנחנו עונים 

חוזר מנכ”ל לקידום ההכלה במערכת החינוך קובע: “תפיסת ההכלה במערכת החינוך היא שלכלל התלמידים, על מגוון צורכיהם וחוזקותיהם, יש זכות להיות חלק ממערכת החינוך הכללית, ושעל מערכת החינוך להתאים את עצמה לצרכים ולחוזקות המגוונים של כלל התלמידים. תפקידה של מערכת החינוך הוא אפוא לאפשר את מימוש זכויותיהם של כלל התלמידים להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה ולתת הזדמנות שווה ואמיתית לכולם לרכוש ידע, להתקדם ולהתפתח מבחינה לימודית, רגשית וחברתית תוך מתן מענה לצורכיהם …”

בתוך מסגרת חינוכית בחינוך הכללי קיימת חשיבות לזיהוי קושי (לימודי, חברתי או רגשי) של תלמיד על ידי ההורה או המסגרת – קושי שלא ניתן לו מענה מספק על ידי המסגרת בשגרה. חשוב לדעת כי המסגרת החינוכית מחויבת לבחון אפשרויות סיוע לתלמיד הזקוק למענה ייחודי, מתוך מרחב מענים ותקציבים קיימים. זאת, במטרה שמענים לתלמידים הזקוקים לכך יינתנו במסגרות החינוך הכללי.

כל מסגרת חינוכית בחינוך הכללי עובדת עם תקציב סל מוסדי. הכוונה לסל שעות שעומד לרשות המסגרת. גובה הסל מחושב על פי הנוסחה הבאה: 7.7% מסך התלמידים הלומדים בכיתות רגילות בבית הספר כפול 1.85 שעות. שעות אלו ניתנות לניצול עבור השירותים הבאים: הוראה תומכת, טיפול, סייעת והנחיית הצוות החינוכי. המענים יכולים להינתן באופן פרטני או קבוצתי. 

תקצוב שעות מהסל המוסדי נועד למתן מענה עבור תלמידים הלומדים בחינוך הרגיל ברמת תפקוד גבוהה (תפקוד 1-2), שלהם אחת מהמוגבלויות הבאות: משכל גבולי, הפרעות רגשיות/התנהגותיות, לקות למידה רב בעייתית, עיכוב התפתחותי תפקודי/שפתי או מוגבלות נפשית. חלוקת תקציב הסל המוסדי לכל תלמיד נקבעת על פי סוג המוגבלות ורמת התפקוד.

איך עושים את זה? המסגרת מכנסת ועדת צוות רב מקצועי (מנהל, מורה, פסיכולוג או יועץ חינוכי, מומחה מהמתי”א), אליה מוזמנים הורי התלמיד. הדיון בוועדה נועד להעמיק את ההבנה של צורכי התלמיד, לבחון את המענים שקיבל בעבר ואת המענים שלהם זקוק בהמשך. זאת, במטרה לקבל החלטה על פי דוחות ומסמכים קבילים, תוך הקשבה לתלמיד, להורים ולצוות שעובד עם התלמיד. בהתאמה לצורכי התלמיד נבנית עבורו תוכנית סל שירותים מתוך הסל המוסדי. 

עינת, במקרה שאת מתארת מחובת צוות בית הספר לבחון את כל התמיכות ואפשרויות הסיוע לסיון מבין מרחב האפשרויות שהמסגרת יכולה להעניק. נראה כי הדבר לא נעשה, וזכותכם לדרוש קבלת מענה מותאם.

ניתן להיעזר בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, וכן לפנות אל מרכז הסיוע ומיצוי הזכויות של קשר – הבית של המשפחות המיוחדות. נשמח לסייע במייל [email protected] או בטלפון 1-700-501-601.

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הבא.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

עמותת "קשר"
עמותת “קשר”

מדריכים קודמים:

מה מגיע לילד שלכם במסגרת הסל  האישי בגן או ביה”ס

הילד קיבל קצבה בלי תשלום רטרואקטיבי. איך משיגים אותו?

תעשו לי סדר: איפה מגיע לי פטור מתור ואיפה לא

מתי מלווה של אדם עם מוגבלות זכאי לפטור מתור

למי מגיעה קצבת שירותים מיוחדים ואיך מקבלים אותה

הילד בן 18: איך להתכונן לוועדה בביטוח לאומי

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות