נושאים קשורים

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"
הסתדרות 480-100

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
ראשיאוטיזםמשרד המשפטים דורש הבהרות מבריכה שסילקה ילד אוטיסט  

משרד המשפטים דורש הבהרות מבריכה שסילקה ילד אוטיסט  

לפני חודשיים נחשף ב"שווים" כי הילד הורחק לצמיתות מבריכת "דג הזהב" בר"ג לאחר כמה מקרים ש"ברח לו". נציבות שוויון: "חשש להפליה עקב מוגבלותו"

הילד שהורחק מבריכת “דג הזהב”. צילום באדיבות המשפחה

כמה ימים אחרי שחשפנו ב”שווים” כי רב בית כנסת בתל אביב סילק מהמקום אבא וילד אוטיסט, כי הוא “הפריע לו”, אנחנו מגלים כי משרד המשפטים שלח בימים האחרונים מכתב לעיריית רמת גן ולמפעילי בריכת “דג הזהב” בעיר, שבו הוא דורש הבהרות בנוגע להרחקתו לצמיתות של ילד אוטיסט גמול חלקית מהבריכה לפני כחודשיים.

בימים אלה בוחנים בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד נקיטת צעדים נגד הבריכה ונגד המפעילה שלה, חברה בת של עיריית רמת גן בשם “בית עמנואל”. זאת, מ”חשש להפלייתם” של יוסי (שם בדוי) ובנו יניב (שם בדוי), בן 8 וחצי על הרצף האוטיסטי, בעצם הרחקתם מהבריכה לתמיד עקב מוגבלותו של הילד. הסיפור פורסם לראשונה ב”שווים”.

“מזה מספר שנים הפונה ובנו מגיעים מדי שבוע לבריכת ‘דג הזהב’ ונכנסים באמצעות כרטיסייה”, כתבה עו”ד טובה רקנטי, הממונה על היחידה המשפטית לפניות הציבור בנציבות, במכתב שהועבר לעיריית רמת גן ולמפעילי הבריכה. “לדברי הפונה, לאורך השנים הוא ובנו זכו ליחס מפלה מטעם עובדי הבריכה, אשר כלל מבטים, התלחשויות וצעקות כאשר יניב היה קופץ בטעות למים או צועק בהתרגשות. האב היה מסביר שוב ושוב כי מדובר בילד עם מוגבלות אשר מתקשה להבין את הכללים, וכי הוא עושה כמיטב יכולתו לדאוג שיישמע להם. אולם, למרבה הצער לא היה די בהסברים אלה, ולא אחת ספג האב הערות פוגעניות מצד העובדים, בניהן ‘למה הבאת אותו?’ ו’תשאיר אותו בבית'”.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

האירועים שהובילו להרחקה

כאן מפרטת עו”ד רקנטי את השתלשלות האירועים שהובילה להרחקה. “בחודש מרץ האחרון, ביום 2.3.23, בזמן שהותם בבריכה, יניב בלע מים וכתוצאה מכך החל להקיא בבריכה. האב המודאג מיהר להוציא את בנו מהמים, ובעודו מטפל בו ניגש אליו אחד העובדים ובמקום לנסות לסייע החל לצעוק עליו מדוע הוא ממשיך להביא את בנו לבריכה. צעקות העובד משכו את תשומת ליבם של המתרחצים במקום, אשר התלחששו והסתכלו עליהם במבטים לא נעימים. הפונה המבויש מיהר לקחת את בנו למלתחות ולהסתלק מהמקום

“מספר ימים לאחר מכן, ביום 6.3.23, שב האב עם בנו לבריכה. עם כניסתם נקראו למשרדה של הגב’ צביה, מנהלת הבריכה, אשר הודיעה להם כי היא חוזרת בה מההחלטה להאריך להם את תוקף הכרטיסיות שרכשו בזמן הקורונה ושלא נעשה בהן שימוש בשל המגיפה. לדברי הפונה, כששאל האם ההחלטה קשורה להקאה, השיבה בחיוב. מותש מוויכוחים, שילם הפונה על שתי כניסות בודדות. במהלך השיחה, יניב היה צריך להתפנות, אך משום שהפונה היה עסוק בשיחתו עם צביה הוא לא שם לב ויניב הטיל את מימיו בכניסה לבריכה. ברגע שהפונה הבחין בכך הוא ניווט אותו במהרה לשיחים.

“באותו היום, בעקבות תלונות הבן כי בגד הים שלו לוחץ, החליט הפונה לנסות להחליף לו אותו באחר, בתקווה שיהיה לו נוח יותר. למרבה הצער, בגד הים החדש לא היה צמוד דיו, ובזמן שחייתם בבריכה, כשעה לפני הסגירה, מעט צואה דלפה מבגד הים למים. לדברי הפונה, מיד הגיעו עובדים ואנשים שהזדהו כמנהלים ודרשו מהם בקול רם ולפני יתר המתרחצים לצאת מהבריכה באופן מיידי. הפונה החל להתנצל בפניהם על שאירע, אך הם לא היו מעוניינים לשמוע את הסבריו.

“מספר ימים לאחר מכן, ביום 9.3.23, קיבל הפונה מייל מהגב’ אורלי אוחנה, מנהלת פניות ציבור בעיריית רמת גן, בו נטען כי במהלך הביקורים של האב והבן בבריכה היו ‘מספר לא מבוטל של מקרים’ בהם יניב עשה צרכים בבריכה, ונאלצו להוציא את המתרחצים ו’להשבית את הבריכה’. בנוסף, נטען כי אירעו מקרים דומים בשטח הציבורי של הבריכה וכן בחדר הרחצה. על כן, קבעו כי לא יוכלו להרשות עוד את הגעתו לבריכה עקב ‘אי שליטה בסוגרים’.

“מתוסכל, פנה הפונה להנהלת העירייה, אך זו במקום לבטל את ההחלטה ולהתעקש כי הפונה ובנו זכאים ככל תושב לפקוד איזו בריכה אשר יחפצו, המליצה לפונה להעביר את בנו לבריכה טיפולית”.

דן רשל. צילום: איל יצהר, גלובס
נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות דן רשל. צילום: איל יצהר, גלובס

“חשש כבד לסילוקו עקב היותו ילד עם מוגבלות”

“מנסיבות הדברים כפי שהובאו בפנינו”, כותבים בנציבות, “עולה חשש כבד כי סילקתם את בנו של הפונה מהבריכה הציבורית לצמיתות בשל היותו ילד עם מוגבלות המתקשה להיגמל. זאת, ללא כל אזהרה מוקדמת או ניסיון לקיום שיח משותף. סילוקו של יניב בא לאחר חמש שנים שבהן זכה, עם אביו, ליחס שונה ומפלה מעובדי הבריכה כאמור לעיל, בשל היותו ילד עם מוגבלות.

“אין ספק כי המקרים המתוארים לעיל מהווים אירועים חריגים וחד פעמיים, אשר מן הסתם קורים או עלולים לקרות לילדים אחרים המגיעים לבריכה, גם אם בגילאים קטנים יותר. ניתן להניח כי גם ילדים אחרים השואפים מים מקיאים, וכי גם ילדים אחרים הזקוקים לשירותים מטילים את מימיהם בסביבות הבריכה, וגם בריחת צואה היא דבר שקורה לילדים ללא מוגבלות. נדגיש כי גם אם ילד המתקשה לשלוט בסוגרים מעורר ‘סכנה לבריאות המתרחצים’, הרי שככל שהבריכה מאפשרת כניסתם של פעוטות לבריכה, הרי שאין הצדקה להבחנה בין במקרים, והיא אינה מאפשרת סילוק לאלתר כפי שקרה ליניב רק בשל היותו עם מוגבלות”.

הבריכה טענה: “סכנה לבריאות הציבור”

בבריכה טענו בתגובה לידיעה המקורית כי הישארותו של יניב במקום, מעצם היותו לא גמול לחלוטין, מהווה “סכנה לבריאות הציבור”. לדבריהם, היו כמה מקרים בהם יניב עשה צרכים בבריכה, והם נאלצו להוציא את המתרחצים ולהשבית אותה. “סיטואציות מסוג זה מסכנות את בריאותם של המתרחצים האחרים השוחים בבריכה ומהוות פגיעה במרקם הפעילויות במקום לכלל הרוחצים”, אמרו אז ב”דג הזהב”.

מעיריית רמת גן נמסר אז בתגובה: “מטעמי צנעת הפרט לא נוכל לפרט אודות פרטי האירוע. רמת גן חרטה על דגלה שוויון וכבוד לכלל האוכלוסיות בעיר, ובתוך כך לאנשים עם מוגבלות. בבריכה המדוברת מתקיימת פעילות ענפה עבור ילדים עם צרכים מיוחדים, הכוללת בין היתר קבוצות שחייה של ילדים על הרצף האוטיסטי. יובהר כי על פי תקנות משרד הבריאות, אדם שלא שולט בסוגרים אינו יכול להיכנס לבריכה רגילה, אלא לבריכה טיפולית עם סחרור מים מאוד גבוה. בריכת ‘דג הזהב’ אינה בריכה טיפולית העומדת בתקנים אלו. יובהר כי התהליך נעשה ברגישות מירבית ותוך הצעת חלופות הולמות. צר לנו על המקרה אך מחובתנו לשמור על בריאות המתרחצים ותו התקן התברואתי הנדרש”.

מעיריית רמת גן נמסר עתה בתגובה: “למדנו על קיום המכתב המדובר אך ורק מפניית אתר ‘שווים’. צר לנו שעבר שבוע מבלי שאף גורם לא בדק שהמכתב אכן התקבל והגיע ליעדו. את תגובתנו לגופם של הדברים נמסור במישרין לפונה לאחר בחינתם לעומק”.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות