נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאות"כדי לקצר זמני המתנה צריך להכשיר יותר רופאי שיניים מומחים"

“כדי לקצר זמני המתנה צריך להכשיר יותר רופאי שיניים מומחים”

דיון בכנסת על טיפולי שינויים לילדים עם רקע בריאותי מורכב הפך לקרב האשמות בין הרופאים, קופות החולים ובתי החולים

צילום אילוסטרציה

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח”כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) קיימה אתמול דיון מעקב בנושא טיפולי שיניים לילדים עם רקע בריאותי מורכב, בהשתתפות מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. הדיון נערך על רקע זמני ההמתנה הבלתי נתפסים לתורים, שנמשכים חודשים ארוכים ולעיתים אפילו מעל שנה וחצי. בדיון נוצרה מחלוקת בין רופאי השיניים למרפאות הקופות ובתי החולים מי האשם במצב הקיים.   

משה בר סימן טוב, מנכ”ל משרד הבריאות, התייחס לנתונים הקשים ואמר כי “למדינת ישראל אין את הפריבילגיה להכשיר מעט מתמחים במעט מחלקות פה ולסת. בעיית היסוד בישראל היא מחסור ברופאי שיניים מומחים, רק 10% מרופאי השיניים בישראל נחשבים לרופאי שיניים מומחים”.

סימן טוב אמר עוד כי “צריך להכשיר יותר רופאי שיניים מומחים, כדי שהציבור הישראלי יקבל את השירותים הנצרכים. אנחנו פועלים במספר מישורים כדי להגדיל את כמות המומחים. הגדלנו את התקציב לתמיכת המחלקות פי שלושה והוא צפוי לעמוד בשנה הבאה על 12 מיליון שקלים. אנחנו מעלים את התעריף, כך שלבתי החולים יהיה יותר משתלם לפתוח מסלולי מומחיות ברפואת שיניים. צריך להכיר בעוד מחלקות להתמחות. מתוך 17 מחלקות, רק 9 מחלקות פעילות בתחום כירורגיית פה ולסת. אנחנו צריכים לשאוף להכיר בכל מחלקות פה ולסת בבית החולים ברחבי הארץ”.

סימן טוב טען גם כי צריך להגדיל את מספר המתמחים בכל מחלקה, בלי שתרד הרמה המקצועית של ההכשרות, וכי האחריות היא אך ורק על משרד הבריאות. “אם נראה שהיעד שהצבנו לא עומד במבחן המציאות, נשנה את התוכנית להגדלת כמות רופאי השיניים המומחים”, הוסיף.

ד”ר ליאור קצפ, יו”ר הסתדרות רופאי השיניים, אמר במהלך הדיון כי “על הנייר יש 10% רופאי שיניים מומחים אך באחוזים מספר המומחים גבוה יותר. זאת בגלל שבפועל מספר הרופאים הפעילים הוא חצי מהרשום במשרד הבריאות”. הוא סיפר על הקושי במימון של ההתמחות אצל רופאי השיניים, אך יחד עם זאת טען כי כמות רופאי השיניים המומחים מספיקה וכי הכשל הוא בבתי החולים, בחדרי הניתוח ואצל הרופאים המרדימים”.

פרופ’ דיאנה רם הצטרפה לדבריו והדגישה כי “אין חוסר ברופאי שיניים מומחים לטיפול בילדים עם רקע בריאותי מורכב. הבעיה המרכזית היא זמינות של חדרי ניתוח. בבית החולים הדסה יש לי חדר ניתוח זמין לצורך טיפולי שיניים מורכבים רק יומיים בשבוע”.

“צריך ליצור תמריצים כספיים”. ח”כ פינדרוס וסימן טוב בדיון בוועדה (צילום: נועם מושקובית, דוברת הכנסת)

ד”ר עומר ניב, סגן מנהלת מרכז שניידר, הגיב לטענות הביקורת ואמר כי רק בשנת 2022 ביצעו כ- 2,500 טיפולי שיניים לילדים עם רקע בריאותי מורכב. “שירותי בריאות כללית שואפת כל הזמן להגדיל את מספר טיפולי השיניים למרות מצוקת המרדימים וחדרי הניתוח שקיימת בישראל”, אמר, “הגדלת רופאי השיניים המומחים לילדים יחד עם הגדלת המרדימים וחדרי הניתוח תאפשר לנו לספק יותר טיפולי שיניים מורכבים לילדים עם מחלות רקע”.

ד”ר סיגל מזור, ראש תחום בריאות הפה והשיניים בשירותי בריאות כללית, טענה כי אם היו יותר מומחים בקהילה, היינו רואים את הלחץ פוחת על בתי החולים ואמרה כי הם בודקים אפשרויות ליצור מסלולי התמחות בתוך הקהילה ולא בבתי החולים. “עם זאת, צריך לראות שהמנגנון הכספי לא יוצר אצלם הפסדים”, ציינה.

ד”ר עליזה חריטון, מנהלת תחום רפואת השיניים במכבי שירותי בריאות, הצטרפה לדבריה של ד”ר מזור ואמרה כי הם מחכים לראות את דוח שירותי התמיכה של משרד הבריאות כדי לראות האם יתאפשר לנו לפתוח מחלקות להתמחות בתוך הקהילה. מספר רופאי השיניים המומחים במכבי עומד על 22% מכלל רופאי השיניים”.

אלכס פרידמן, יו”ר עמותת “נכה לא חצי בנאדם, אמר: “טיפולים סטנדרטיים ברפואת שיניים לוקחים חודשים ארוכים, וצריך לדעת לתת מענה לבעיה הזאת. בנוסף, ציבור הנכים בישראל ואנשים עם מוגבלויות לא מקבלים מימון והשתתפות לטיפולי השיניים שלהם במסגרת קצבת הנכות”.

לדבריו, נכים רבים נאלצים לשלם עשרות אלפי שקלים על טיפולי שיניים מכיוון שהם לא נמצאים בשום סל או סבסוד, וטען כי הציע בעבר להעביר הצעת חוק שתאפשר טיפולי שיניים נרחבים לציבור הנכים בישראל, אך זה עדיין לא נעשה”.

יו”ר הוועדה, ח”כ פינדרוס, סיכם את הדיון: “כל גורמי הרפואה הרלוונטיים צריכים לשנס מותניים לטובת סיפוק פתרונות לקיצור זמני ההמתנה לטיפולי שיניים מורכבים. כרגע יש מחסור בכוח אדם של רופאים, מרדימים, מחלקות ומומחים, שנחוצים כדי לשפר את זמני ההמתנה של התורים. צריך ליצור כדאיות ותמריצים כספיים נכונים בבית החולים לפתיחת מחלקות פה ולסת, ובמסגרתן לבצע ניתוחים לילדים עם מחלות רקע. יכול להיות שמספר הרופאים מומחי השיניים בישראל הוא טוב ביחס לעולם, אבל במבחן התוצאה לוקח כמעט שנתיים לקבוע תור לטיפול שיניים לילדים עם צרכים מיוחדים”.

לפני חודשיים פרסמנו כאן ב”שווים” את סיפורה של יעל שהם, אמה של אמונה (21) המתמודדת עם תסמונת רט (תסמונת גנטית המשפיעה על ההתפתחות). טיפול שיניים של אמונה בבית החולים “שיבא” בתל השומר נדחה בשנה שלמה – ליוני 2024 – ורק בזכות התערבותו של מנכ”ל עלה בבני ברק, שלומי מרמורשטיין, הוקדם הטיפול והוא מבוצע בימים אלה במרפאה של אקים.

סיפורו של ערן אינדק, אב ליהונתן בן ה-7 שחי עם ניוון שרירים וזקוק בדחיפות לטיפול שיניים, ריגש את הנוכחים בוועדה כשסיפר על מסע הייסורים שעבר בדרך לקביעת תור לבנו לטיפול שיניים. תור אחד נקבע לחודש יולי 2024 (שיבא), והשני ל-2025 (איכילוב). לאחר התערבות של אנשי הוועדה ובית החולים שיבא, הוא הקדים את הטיפול בשיבא לחודש שעבר.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות