נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשות"היעדר מענה לתלמידי חינוך מיוחד עלול להביא לרגרסיה קשה"

“היעדר מענה לתלמידי חינוך מיוחד עלול להביא לרגרסיה קשה”

מנכ"ל אלו"ט, דדי עטאס, שיגר מכתב חריף לשר החינוך וחברי ועדת החינוך בו מוצגים שורה ארוכה של מחדלים בחזרה לספסל הלימודים בצל המלחמה: "חייבים לחשוב מחוץ לקופסה"

תלמיד בית ספר (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
תלמיד בית ספר (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

אי הוודאות במערכת החינוך בצל מלחמת “חרבות ברזל” מותירה הורים וילדים עם מוגבלות רבים בלי שגרה מסודרת: בתי ספר פותחים וסוגרים כראות עיניהם מבלי להתחשב בהנחיות פיקוד העורף, נושאי ההנגשה בהסעות ובמוסדות הלימוד לא מוסדרים כהלכה ובחלקם חסרים מרחבים מוגנים.

אל שורת המחדלים האלו התייחס מנכ”ל אלו”ט דדי עטאס, במכתב ששיגר היום (ראשון) לשר החינוך יואב קיש, ליו”ר ועדת החינוך חה”כ יוסי טייב (ש”ס) ולחברי הוועדה. מחר צפויה הוועדה להתכנס כדי לדון בפערים שנוצרו בעקבות ההסלמה הביטחונית ובמסקנות דוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, שהצביע על ליקויים רבים בקיום “שגרת מלחמה” במוסדות החינוך המיוחד.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


רשויות סוגרות מוסדות לימודים “כראות עיניהן”

כזכור, במשרד החינוך טענו כי מאז החזרה לשגרה כ-84% ממוסדות החינוך בישראל מקיימים לימודים כרגיל – למרות שאין נתונים מצד המוסדות המגבים את הטענה הזו, ובחלק מהרשויות המקומיות אף טוענים כי קיים מחסור משמעותי במרחבים מוגנים שיאפשרו חזרה משמעותית של תלמידים לספסל הלימודים.

על פי דיווחים שהגיעו לאלו”ט ו”שווים” רשויות מקומיות ועיריות אוכפות באופן בררני את נהלי פיקוד העורף, ולא על פי סטנדרט אחיד. חלק מהטענות המועלות במכתב של עטאס הן כי אין אחידות מבחינת היקף שעות הלימוד במסגרות החינוך ובטיפולים הפרא-רפואיים. “רשויות רבות מדווחות כי מסגרות החינוך אוסרות על הגעתם של תלמידים עם מוגבלות המתקשים להתפנות למקלטים בטווח הזמן הנדרש. מוסדות החינוך לא מציעים פתרונות או מענים חלופיים, והתלמידים נאלצים בעל כורחם להישאר בביתם”, ציין עטאס.

מנכ"ל אלו"ט, דדי עטאס. צילום: עזרא לוי
מנכ”ל אלו”ט, דדי עטאס. צילום: עזרא לוי

אין רישום מסודר של תלמידים מפונים

בנוסף לכך, יישובים רבים בקו העימות טרם החזירו לפעילות את מסגרות החינוך ולא העתיקו את שירותי החינוך המיוחד למרכזי הקליטה אליהם עברו תלמידים מפונים ומשפחותיהם. כתוצאה מכך, תלמידים עם מוגבלות שלא חויבו בפינוי, בחרו להישאר בבתיהם או חזרו לבתיהם בגלל הקושי לשהייה ממושכת בבית מלון, מצויים כעת ללא מסגרת חינוכית או מענה חלופי.

בעיה זו, לפי עטאס, מקורה בהיעדר רישום מסודר של התלמידים המפונים הזכאים לחינוך מיוחד. “גם כיום, למעלה מחודש מפרוץ המלחמה, אין רישום מסודר של מיקומם בארץ של תלמידים עם מוגבלות שפונו או התפנו מבתיהם”, הדגיש במכתבו. “משפחות רבות בוחרות לעזוב את מרכזי הקליטה ואין כל מעקב ובקרה לגבי היעד שלהם והכנת הרשות הקולטת לקליטת המשפחה”. למרות מאמצים שונים, רשויות מקומיות רבות עדיין לא מכירות בתלמידים למשפחות שהתפנו מרצונן כי אותן משפחות לא מופיעות ברשימות פיקוד העורף.

עוד מספרים בעמותה כי בחלק מהרשויות הקולטות אין מענים ייעודיים לתלמידים עם מוגבלות, או לחלופין קיימים מענים חלקיים ולא מספקים. דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם בחודש שעבר ציין כי משרד החינוך לא פרסם נתונים על המענה לתלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים שפונו מבתיהם, ולא הובהר אופן היישום בפועל של המודלים שנבנו ע”י משרד החינוך.

שר החינוך יואב קיש בטקס חילופי השרים. צילום: דוברות משרד החינוך
שר החינוך יואב קיש בטקס חילופי השרים. צילום: דוברות משרד החינוך

מחדל ההסעות

מתחילת השנה התקבלו ברשויות תלונות רבות של הורים נגד חברות ההסעה בשלל מקרים שונים. חלק מהמקרים שתוארו הם על ילדים שלא נלקחו מהמוסד החינוכי חזרה לביתם, איחורים רבים של רכבי ההסעה ורשויות שעדיין לא החזירו לתפקוד את מערך ההסעות בטענות שונות כמו מחסור בכוח אדם, על אף העובדה שהן מוגדרות כ”ירוקות” על פי הנחיות פיקוד העורף. תלמידים רבים לא מגיעים למסגרות החינוך, או נעזרים בהוריהם כדי לנסוע מרחקים ארוכים, מה שפוגע ביכולתם של ההורים לקיים שגרת עבודה ופוגע בפרנסת המשפחה.

בתוך כך, למרות הנחיות משרד החינוך לייצור מנגנון של החזר כספי להורים שמסיעים תלמידים עם מוגבלות למוסדות החינוך, משרד החינוך טוען כי רשויות רבות טרם פנו בבקשה לפיצוי וקבלת החזרים.

“אין לילדים אלטרנטיבה אחרת

“תלמידים עם אוטיזם חווים מצוקה עזה בהיעדר מסגרת יציבה, מרחק מאנשי חינוך וטיפול המלווים אותם בשגרה, שגרת חיים וסדר יום מובנה וקבוע”, כתב עטאס במכתבו. “תלמידים רבים עם מוגבלות זקוקים למענים מותאמים ומונגשים, ואינם יכולים להשתלב בכל פעילות כילדים אחרים בני גילם. היעדר המענים עבורם לפרק זמן ארוך עלול להביא לרגרסיה קשה ובלתי הפיכה במצבם”, הוסיף. “אין לילדים האלה כל אלטרנטיבה אחרת, והיעדר מענים עבורם למעשה מגביל אותם לארבעת קירות חדרם”.

“לצערנו, אין כל צפי לסיום מצב הלחימה ולא מן הנמנע שהמצב הנוכחי יתארך לחודשים רבים. כל אלה דורשים ממשרדי הממשלה כולם ומשרד החינוך בפרט, לקיים תכנון ארוך טווח שייתן בהקדם מענה אופטימאלי לתלמידים הזכאים לשירותי החינוך המיוחדים. אלו זמנים שדורשים חשיבה מחוץ לקופסה, ושימוש בכל האמצעים האפשריים”, כתב עטאס לסיכום. “נשמח לסייע למשרד החינוך ככל הניתן בגיבוש וקידום המענים ודרכי הפתרון השונים”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות