נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםדווקא כשהיינו זקוקים לו מכל, קולו החשוב של האו"ם נדם

דווקא כשהיינו זקוקים לו מכל, קולו החשוב של האו”ם נדם

הגוף שהיה אחראי על שלום עולמי, וניסח את אמנת הזכויות לאנשים עם מוגבלות כנראה איבד את הדרך, כשבחר להתעלם מסבלם של אלו שנטבחו ונחטפו | טור מיוחד

פגיעת טיל בבית בקיבוץ בארי. צילום: קובי גדעון (לע"מ)
פגיעת טיל בבית בקיבוץ בארי. צילום: קובי גדעון (לע”מ)

ישנם כוכבים שאורם מגיע אלינו זמן רב לאחר שהם עצמם כבר אינם. האו”ם הוא אחד מהם – שלדו המכורסם מרחף באפלת היקום, מפיץ סביבו גזים רעילים, אך הוא ריק מתוכן.

ה-3 בדצמבר הוא היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. האו”ם הוא שניסח את האמנה בדבר זכויות אנשים עם מוגבלויות, שמתוקפה הוקמו שני גופים חשובים: הגוף האחד הוא עולמי – ועדת האו”ם שעוסקת בזכויות אנשים עם מוגבלויות. הוועדה אמורה, בין השאר, לפקח על כך שלא יתנכלו לאנשים עם מוגבלויות בעת מלחמה, שלא יתעללו בהם וכמובן שלא יטבחו בהם. הגוף השני הוא כולו שלנו – נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות.

בניין האו”ם בניו יורק

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


הנה, הגענו ליום החשוב שלנו, אנשים עם מוגבלויות ובני משפחתם, כשהסיבה הראשונית ליום זה ברורה פחות. בדעיכתו המתמשכת, המהותית והמוסרית, האו”ם עזב אותנו פעמים רבות. גם במלחמת “חרבות ברזל”. ועדת האו”ם לזכויות אנשים עם מוגבלויות פרסמה גילוי דעת חד צדדי שמכחיש את סבל האנשים הישראלים שיש להם מוגבלויות, ונרצחו, נחטפו, סבלו ייסורים ועינויים, נאלצו להימלט על נפשם, ושהמחבלים, במקרים רבים, לא רק שלא חסו עליהם, אלא אפילו התמקדו בהם בגלל מוגבלותם. מי שמחו על כך נמרצות הם משפטנים ישראלים ופעילים בנושא מוגבלויות.

למצוא נחמה בזולת

במלחמה קשה “לחגוג” ימים משמעותיים, ובמקרה זה, הקושי הוא כפול, כי הקשר לכוכב האם (האו”ם) רופף מתמיד. האו”ם נתון באפלה, אבל אורו, שהוא האמנה, ממשיך להאיר לנו את הדרך – דרך הזכויות. האמנה, כידוע, אושררה על ידי מדינת ישראל וחלקים ממנה הוטמעו בחקיקה הישראלית, למשל בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ”ח-1998.

המילה הכתובה, המצווה את הזכות, היא חשובה, אבל חשוב ממנה הוא תהליך הקליטה של הזכות בציבוריות הישראלית. בשבוע שעבר, הגעתי למשרד הפנים בעיר מגוריי. אני אוטיסט עם בעיות נוירולוגיות שמשפיעות על כל תנועה שלי, אבל מוגבלותי נחשבת “שקופה”. הפקיד שסייע בהנפקת פתקי תורים, זיהה מיד את המוגבלות שלי, והנפיק לי תור מונגש. התקבלתי מיד לטיפול הביורוקרטי, שהיה אדיב וגם סבלני מאוד.

בימים אלה, של אפלת האו”ם, של ליקוי מאורות עולמי, אולי זו הדרך. לחפש – וגם למצוא – בזולת שפה, קרוב אלינו, את אורן של הזכויות היקרות, שעוזרות לנו לשרוד פיזית, להשתלב, לממש את עצמנו.

המדינה שלנו פצועה. ביום המודעות לזכויות אנשים עם מוגבלויות 2023, במדינת ישראל, אנחנו מתירים בזאת לכל אדם שחי פה, לומר בפה מלא ובשיוויון גמור: “אני פצוע בגופי, אני פצוע בנפשי, אני זקוק לעזרה”.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות