בפעם השנייה בתוך שלושה חודשים מאז פרוץ מלחמת “חרבות ברזל” נציגי משרד החינוך הגיעו לוועדת החינוך של הכנסת ללא נתונים מדויקים לגבי תלמידי החינוך המיוחד שפונו מבתיהם. יו”ר הוועדה, חה”כ יוסי טייב (ש”ס), תקף: “ללא נתונים מדויקים אי אפשר לתת את המענה הראוי”.
יו”ר השדולה לאנשים עם מוגבלויות, ח”כ דבי ביטון (יש עתיד), יזמה את הדיון לאחר פרסום דו”ח מבקר המדינה שמצא כי המענה לתלמידי החינוך המיוחד הוא חלקי בלבד, בייחוד ביישובי קו העימות ומפוני הנגב המערבי ואזור העוטף. “כשלושה חודשים עברו מאז ה-7 באוקטובר – צריך להיות מענה ראוי לילדים במערכת החינוך המיוחד והמשולבים”, אמרה חה”כ. “מגיעים אלינו מקרים רבים ושונים של תלמידים שפונו למלונות וצריכים קלינאיות תקשורת. ברוב המקרים אין, ולכן ברור לנו שלאורך זמן שהילדים האלה נמצאים ללא טיפול, אנחנו עלולים לחזור איתם לנקודת ההתחלה”.
ביטון סיפרה כי לחלק מהילדים המתחנכים בשדרות אין מסגרות או מענה חינוכי, וסיפרה כי גם באופקים איחדו שני גנים בשל המצב הביטחוני והצוות החינוכי שם קורס. “כל שינוי משפיע מאוד על הילדים. אנחנו יודעים כי ביישובי הדרום לא יחזרו לבתיהם עד ה-29 בפברואר לפחות, אני לא מדברת על תושבי העוטף ששם החזרה בכלל לא נראית באופק. גם בקרית שמונה פגשתי הורים לילדים עם מוגבלויות שמודאגים מאוד, ולא יודעים מה יעלה בגורלם”.
לדבריה של חברת הכנסת, בכינוס הקודם של וועדת החינוך לפני חודש וחצי נדרש ממשרד החינוך מיפוי ואיתור של כלל התלמידים, ועד היום הוא לא התקבל.
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >>> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova
כ-5,000 תלמידים ללא מענה
מנהלת אגף החינוך המיוחד במשרד החינוך, תמי אומנסקי, ענתה: “יש לנו קשר ישיר עם נציבות פניות הציבור במבקר המדינה. אנחנו יודעים בדיוק איפה כל התלמידים המפונים, ברמת ידיעה של כל ילד וילד. אנחנו יודעים גם מה הצרכים שלהם”.
לדבריה של אומנסקי מדובר בכ-5,000 ילדים. “המספר הזה משתנה מיום ליום. הפער הוא היכולת שלנו לתת מענים כי חסר לנו כוח אדם. זה לא דבר חדש, כל שנה יש לנו פער של 1,000 מטפלים ואנחנו עכשיו בודקים ונערכים מחדש. הבעיה היא יותר עמוקה”.
יו”ר הועדה טייב ביקר בחריפות את דבריה: “בלי נתונים ממוחשבים במערכת יהיה מאוד קשה לדעת האם ילדים מקבלים את המענים הראויים. ברור שמשרד החינוך עושה את מירב המאמצים, אבל ללא נתונים מדויקים, צר לי, אי אפשר לקבל את המענה הראוי. התשובות שקיבלתי ממשרד החינוך הם שאין למשרד את הנתונים המלאים”.
חה”כ מאיר כהן (יש עתיד) הוסיף: “זו הפעם השנייה שמשרד החינוך מגיע בלי נתונים. אנשים כועסים. הכל מתנקז אלינו, ואנחנו מקבלים מאות פניות בשבוע. הבעיה הגדולה היא שלמשרד החינוך לוקח זמן להבין שהוא נמצא בשעת חירום. אנחנו שומעים הרבה זמן על בעיות החינוך המיוחד, הדוח הוא לפני כחודשיים ועדיין אנחנו מקבלים את אותן התשובות”.
“ההורים נשלחים לטרטור אין סופי”
צופית גולן מהנהגת ההורים הארצית, טענה כי בצל המשבר ילדים רבים לא מקבלים ועדות אפיון וזכאות. “ההורים והילדים פונו מביתם ונשלחו לטרטור אין סופי. אין מי שיעזור להם, הם אבודים. אין להם מענה נפשי ראוי. הם נאלצים לשלוח את הילדים למסגרות חוסן, ויש עכשיו מחסור גדול מאוד במטפלים”.
“מי נותן חוות דעת על הילד בוועדה?”, תמהה גולן. “הצוות החינוכי שידבר על הילד שלימד אותו עד ה-7 באוקטובר? הצוות שקלט אותו בהתחלה? הצוות שיקלוט אותו בהמשך? מדברים על כך שאין כיתות, ומעבירים ילדים ממסגרת למסגרת. אי אפשר להמשיך ככה”.
“כל הילדים שזכאים לשירותי חינוך מיוחדים, מקבלים צוותי חינוך מרשות אחרת, ועושים את החיבור כדי שאף ילד לא ייפול בין הכיסאות”, ענתה אומנסקי. “הקושי הוא ילדים שלא מוכרים במעבר מחינוך רגיל לחינוך מיוחד. יחד עם זאת, אם יש הורה שלא מקבל ועדה בגלל צו השעה, לא יהיה דבר כזה, ואני מבקשת שידווחו לנו על כך. זוהי זכותם של ההורים לפנות ולקבל ועדה”.
“לא מכירים את טענות מבקר המדינה”
שמעון אבני, מנהל אגף הצטיידות והסעות ממשרד החינוך, ענה לממצאים שמצא מבקר המדינה בנוגע לפיצול הסעות וחוסר מענה לתלמידים. “מערך ההסעות ב-7 באוקטובר נהרס. 50,000 מסלולים נהרסו. טיפלנו במפונים ומתפנים עצמאית, והקמנו חמ”ל בתוך האגף במסגרת. יצרנו קשר עם כל הרשויות, והתחלנו למפות את תלמידי החינוך המיוחד”.
“הלכנו לאוצר והבאנו תקציב שיממן את ההסעות ב-100%”, הוסיף. “אנחנו אוספים מורים ומביאים אותם לבתי הספר, ממש בנינו את המערך מחדש. ברגע שהמפונים יעברו למקום הקבע, אנחנו נבנה לכל תלמיד תוכנית הסעות מיוחדת. אני לא מכיר את הטענות בדו”ח, תביאו פניות אני אטפל בזה”.