נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשות"הילדים עשויים לחזור לנקודת ההתחלה בלי המשך הטיפולים"

“הילדים עשויים לחזור לנקודת ההתחלה בלי המשך הטיפולים”

שלושה חודשים מפרוץ המלחמה, ובמשרד החינוך עדיין אין נתונים מלאים של תלמידי החינוך המיוחד שפונו מבתיהם. דיון סוער בנושא נערך בוועדת החינוך של הכנסת

חה"כ יוסף טייב (ש"ס), יו"ר ועדת החינוך. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
חה”כ יוסף טייב (ש”ס), יו”ר ועדת החינוך. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בפעם השנייה בתוך שלושה חודשים מאז פרוץ מלחמת “חרבות ברזל” נציגי משרד החינוך הגיעו לוועדת החינוך של הכנסת ללא נתונים מדויקים לגבי תלמידי החינוך המיוחד שפונו מבתיהם. יו”ר הוועדה, חה”כ יוסי טייב (ש”ס), תקף: “ללא נתונים מדויקים אי אפשר לתת את המענה הראוי”.

יו”ר השדולה לאנשים עם מוגבלויות, ח”כ דבי ביטון (יש עתיד), יזמה את הדיון לאחר פרסום דו”ח מבקר המדינה שמצא כי המענה לתלמידי החינוך המיוחד הוא חלקי בלבד, בייחוד ביישובי קו העימות ומפוני הנגב המערבי ואזור העוטף. “כשלושה חודשים עברו מאז ה-7 באוקטובר – צריך להיות מענה ראוי לילדים במערכת החינוך המיוחד והמשולבים”, אמרה חה”כ. “מגיעים אלינו מקרים רבים ושונים של תלמידים שפונו למלונות וצריכים קלינאיות תקשורת. ברוב המקרים אין, ולכן ברור לנו שלאורך זמן שהילדים האלה נמצאים ללא טיפול, אנחנו עלולים לחזור איתם לנקודת ההתחלה”.

ביטון סיפרה כי לחלק מהילדים המתחנכים בשדרות אין מסגרות או מענה חינוכי, וסיפרה כי גם באופקים איחדו שני גנים בשל המצב הביטחוני והצוות החינוכי שם קורס. “כל שינוי משפיע מאוד על הילדים. אנחנו יודעים כי ביישובי הדרום לא יחזרו לבתיהם עד ה-29 בפברואר לפחות, אני לא מדברת על תושבי העוטף ששם החזרה בכלל לא נראית באופק. גם בקרית שמונה פגשתי הורים לילדים עם מוגבלויות שמודאגים מאוד, ולא יודעים מה יעלה בגורלם”.

לדבריה של חברת הכנסת, בכינוס הקודם של וועדת החינוך לפני חודש וחצי נדרש ממשרד החינוך מיפוי ואיתור של כלל התלמידים, ועד היום הוא לא התקבל.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >>> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


כ-5,000 תלמידים ללא מענה

מנהלת אגף החינוך המיוחד במשרד החינוך, תמי אומנסקי, ענתה: “יש לנו קשר ישיר עם נציבות פניות הציבור במבקר המדינה. אנחנו יודעים בדיוק איפה כל התלמידים המפונים, ברמת ידיעה של כל ילד וילד. אנחנו יודעים גם מה הצרכים שלהם”.

לדבריה של אומנסקי מדובר בכ-5,000 ילדים. “המספר הזה משתנה מיום ליום. הפער הוא היכולת שלנו לתת מענים כי חסר לנו כוח אדם. זה לא דבר חדש, כל שנה יש לנו פער של 1,000 מטפלים ואנחנו עכשיו בודקים ונערכים מחדש. הבעיה היא יותר עמוקה”.

יו”ר הועדה טייב ביקר בחריפות את דבריה: “בלי נתונים ממוחשבים במערכת יהיה מאוד קשה לדעת האם ילדים מקבלים את המענים הראויים. ברור שמשרד החינוך עושה את מירב המאמצים, אבל ללא נתונים מדויקים, צר לי, אי אפשר לקבל את המענה הראוי. התשובות שקיבלתי ממשרד החינוך הם שאין למשרד את הנתונים המלאים”.

חה”כ מאיר כהן (יש עתיד) הוסיף: “זו הפעם השנייה שמשרד החינוך מגיע בלי נתונים. אנשים כועסים. הכל מתנקז אלינו, ואנחנו מקבלים מאות פניות בשבוע. הבעיה הגדולה היא שלמשרד החינוך לוקח זמן להבין שהוא נמצא בשעת חירום. אנחנו שומעים הרבה זמן על בעיות החינוך המיוחד, הדוח הוא לפני כחודשיים ועדיין אנחנו מקבלים את אותן התשובות”.

“ההורים נשלחים לטרטור אין סופי”

צופית גולן מהנהגת ההורים הארצית, טענה כי בצל המשבר ילדים רבים לא מקבלים ועדות אפיון וזכאות. “ההורים והילדים פונו מביתם ונשלחו לטרטור אין סופי. אין מי שיעזור להם, הם אבודים. אין להם מענה נפשי ראוי. הם נאלצים לשלוח את הילדים למסגרות חוסן, ויש עכשיו מחסור גדול מאוד במטפלים”.

“מי נותן חוות דעת על הילד בוועדה?”, תמהה גולן. “הצוות החינוכי שידבר על הילד שלימד אותו עד ה-7 באוקטובר? הצוות שקלט אותו בהתחלה? הצוות שיקלוט אותו בהמשך? מדברים על כך שאין כיתות, ומעבירים ילדים ממסגרת למסגרת. אי אפשר להמשיך ככה”.

“כל הילדים שזכאים לשירותי חינוך מיוחדים, מקבלים צוותי חינוך מרשות אחרת, ועושים את החיבור כדי שאף ילד לא ייפול בין הכיסאות”, ענתה אומנסקי. “הקושי הוא ילדים שלא מוכרים במעבר מחינוך רגיל לחינוך מיוחד. יחד עם זאת, אם יש הורה שלא מקבל ועדה בגלל צו השעה, לא יהיה דבר כזה, ואני מבקשת שידווחו לנו על כך. זוהי זכותם של ההורים לפנות ולקבל ועדה”.

“לא מכירים את טענות מבקר המדינה”

שמעון אבני, מנהל אגף הצטיידות והסעות ממשרד החינוך, ענה לממצאים שמצא מבקר המדינה בנוגע לפיצול הסעות וחוסר מענה לתלמידים. “מערך ההסעות ב-7 באוקטובר נהרס. 50,000 מסלולים נהרסו. טיפלנו במפונים ומתפנים עצמאית, והקמנו חמ”ל בתוך האגף במסגרת. יצרנו קשר עם כל הרשויות, והתחלנו למפות את תלמידי החינוך המיוחד”.

“הלכנו לאוצר והבאנו תקציב שיממן את ההסעות ב-100%”, הוסיף. “אנחנו אוספים מורים ומביאים אותם לבתי הספר, ממש בנינו את המערך מחדש. ברגע שהמפונים יעברו למקום הקבע, אנחנו נבנה לכל תלמיד תוכנית הסעות מיוחדת. אני לא מכיר את הטענות בדו”ח, תביאו פניות אני אטפל בזה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות