נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםיש לכם רעיון טוב שיכול לעזור לאוטיסטים? זה האירוע בשבילכם

יש לכם רעיון טוב שיכול לעזור לאוטיסטים? זה האירוע בשבילכם

גם אוטיסטים מוזמנים להציע רעיונות ל"האקוטיזם", מיזם למציאת פתרונות טכנולוגיים לקשיים של אנשים על הרצף

מתי בפעם האחרונה מישהו שאל אתכם אם אתם רוצים לשנות דברים מטרידים, מציקים? אם יש לכם רעיון טוב איך לעשות את זה? אז אם אתם שייכים לאלה שרוצים לשנות דברים, הנה אירוע מלהיב שאולי תרצו להשתתף בו, כמתחרים או כקהל.

האירוע הוא האקוטיזם (צירוף של האקתון ואוטיזם), מיזם שמטרתו מציאת פתרונות טכנולוגיים יצירתיים לקשיים של אנשים על הרצף האוטיסטי ושל משפחותיהם. זהו אירוע יזמות מרתוני, תחרותי, בהשתתפות אנשי מקצוע, והתגבשה סביבו קהילה אנרגטית ומסורה למטרה.

השנה יתקיים ההאקוטיזם בתאריכים 2-3.12.2020. ה-3 בדצמבר, למקרה שלא זכרתם, הוא גם היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות, והשנה הוא יצוין גם בהארת עשרות בניינים בארץ בצבע סגול (“לילה סגול”) – הצבע המזוהה עם קהילת האנשים עם מוגבלויות.

האקוטיזם הוא מיזם של רימון טובין, אביו של יובל, שהוא אוטיסט. רימון אומר שיובל הוא המתנה שלו בעולם הזה, וגם המתנה שלו לעולם הזה. שהוא רוצה להגשים את חלומותיו של יובל, או בלשונו: “להנגיש את החלומות בדרכים חינוכיות”. איזו דרך נפלאה ללמד אדם שאנחנו לא חיים עם מוגבלות או את המוגבלות, אלא חיים חיים שיש להם משמעות וערך.

ומה החלום של יובל? להקים את “חוות הנפש”, חוות זברות שבה יוכלו ילדים אוטיסטים לטפל בהן. בינתיים, הוא לומד לגדל בעלי חיים וצמחים. יובל הגיש את ההצעה שלו למיזם בהאקוטיזם הראשון, ב-2019, והוא מפתח אותו שלב אחר שלב.

הנה למדתם דבר ראשון חשוב על האקוטיזם: אוטיסטים אינם רק קהל יעד שלו, אלא גם משתתפים בו כיזמים.

דבר חשוב נוסף: אתם לא חייבים להיות כבר יזמים כדי להשתתף בהאקוטיזם. אתם רק צריכים להביא איתכם רעיון טוב. אם יש לכם “הברקה” שעונה על צורך של אוטיסטים, בואו עם הרעיון ותקבלו את העזרה במימוש ובקידום שלו. זה תהליך אינטנסיבי, אבל לא תעברו אותו לבד.

רימון ויובל טובין בהאקותיזם 2019. משמאל: ליהיא לפיד

זיכרו: מה שטוב לאוטיסטים יכול להועיל גם לאנשים עם מוגבלות אחרת. הרצף האוטיסטי הוא רחב מאוד, ומורכב, וישנם פרופילים מגוונים של אוטיסטים, ולכן סביר מאוד שחלק מהפתרונות ישימים גם במקרים של מוגבלות שונה – וההיפך. רעיון טוב הוא רווח לאוטיסטים ולרבים אחרים. משום כך, זה גם רווח לחברה כולה.

האירוע, כאמור, מתקיים זו הפעם השנייה, ובהאקוטיזם הראשון ב-2019 נבחרו מיזמים שתועלתם רבה והם כבר בשלבים שונים של פיתוח. למשל, אפליקציה שעושה שימוש בזיהוי פנים לצורך זיהוי אנשים בסיכון שמשוטטים חסרי ישע במרחב הציבורי, או טיפול מותאם לאוטיסטים באמצעות טכנולוגיות של מציאות מדומה.

ההשראה לרעיון טוב היא המציאות מסביב. אם אתם אוטיסטים או אנשים שמכירים אוטיסטים, או בני משפחה שלהם, אם אתם קוראים או צופים בחדשות – יש לכם מושג מסוים על הקשיים שלהם. הציצו ברשימת האתגרים לשנה זו. היא נמצאת באתר האקוטיזם 2020.

בין האתגרים: מאבק בהתעללות וגם בקורונה

אחד מהנושאים הכלולים באתגרים הוא סיוע לתקשורת בין אוטיסט לאוטיסט. כן, לא כל האוטיסטים הם מיקשה אחת. חלקם מדברים באופן רהוט (אבל לא תמיד מצליחים לבטא את מה שהם חושבים ומרגישים), חלקם מתקשים בדיבור. הרגישויות שונות, וכך גם מוכנותם לתקשר, שעשויה להשתנות מסיטואציה לסיטואציה. רוב האוטיסטים משתמשים בפלטפורמות וירטואליות שלא מהוות חלל בטוח בשבילם, גם מבחינה נפשית. הם סובלים מהצפה של מידע או רגש. הנה לכם כר פורה לרעיונות.

נושא אחר הוא מיגור ההתעללות בילדים אוטיסטים. הקוראים של “שווים” נחשפו לסיקור החקירה של עובד בסופרמרקט שהתעלל בעובד אוטיסט, שהיה חסר ישע מכדי לתקשר את המצוקה. מרכיבי ההתעללות חוזרים על עצמם בגילאים שונים. ככל שהילד צעיר יותר, חוסר הישע שלו גדול יותר. אתגר האקוטיזם 2020 מתמקד בילדים ובנערים בגילאי בית ספר.  מי שיצליח למצוא פתרון לבעיה הקשה, או לאחד מהיבטיה – יעזור לכולם.

יש גם נושא אקטואלי מאוד: התמודדות עם קורונה. גם כאן, כל שצריך הוא להביט סביב ולראות את המצוקה הגדולה אליה נקלעים הורים וילדים רבים ללא כל קשר לאוטיזם, ואז לדמיין את הקשיים הגדולים הספציפיים של קהל היעד שלנו. לעיתים הם מוצאים עצמם סגורים בבית, לעיתים במוסד. הם לא יכולים לשמור על סדר היום הרגיל ולהשתתף בפעילויות הרגילות, שחלקן עוזרות לשמור על איזון פיזי ונפשי. האוטיסטים המשולבים מתקשים ללמוד בזום יותר משאר הילדים בכיתה. גם בנושא זה ניתן לעזור רבות.

לדברי המארגנים, גם רעיון טוב שלא קשור לאחד מהאתגרים שמפורטים באתר – יתקבל בברכה.

הקליקו לרשימה המלאה של האתגרים

אם בשלב זה השתכנעתם שהאירוע  הזה בשבילכם, מה עושים עכשיו? ראשית, מגדירים את הרעיון: על איזה צורך או קושי הוא עונה? מי ייעזר בו? לאחר מכן מנסים לגבש צוות כי קל יותר לעבוד בקבוצה. אפשר גם לעבוד לבד ואפשר לבקש מהמארגנים עזרה במציאת צוות. בהמשך ממלאים טופס שמופיע באתר. יש באתר הדרכה מפורטת. בסוף מכינים מצגת וסרטון לפי ההנחיות ומעלים אותם לאינטרנט עד ה-25.11.2020.

ואם עדיין לא גיבשתם רעיון אבל האירוע נראה לכם מלהיב? הירשמו באתר לפגישת ההכנה הבאה ב-19.11.2020.

עוד בנושא:

“לילה סגול”: ב-3 בדצמבר מאירים את המדינה לכבוד אנשים עם מוגבלויות

איך הפך הצבע הסגול לסמל של אנשים עם מוגבלויות

לכבוד היום הבינ”ל: 8 אנשים עם מוגבלות ששינו את העולם

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות