נושאים קשורים

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"
הסתדרות 480-100

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"
ראשיחינוך מיוחדהמטפלים נזנחו, הגמול למחנכות שישלבו בסימן שאלה

המטפלים נזנחו, הגמול למחנכות שישלבו בסימן שאלה

הפרטים מגלים: אין בשורה לחינוך המיוחד בהסכם בין האוצר למורים. המטפלים הפרא רפואיים: "הסכם בזוי". הורים: "שוב הפקירו את השילוב"

מימין: שרת החינוך שאשא ביטון, שר האוצר ליברמן, מזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דויד ומנכ”לית משרד החינוך דלית שטאובר. צילום: דוברות האוצר

הסכם השכר של משרדי האוצר והחינוך עם הסתדרות המורים נחתם הלילה (בין רביעי לחמישי), אבל ברור כבר מעכשיו כי את הבעיות הקשות במערכת החינוך המיוחד הוא לא יפתור. מוקדם יותר הבוקר פירסמנו כאן ב”שווים”  את עקרונות ההסכם החדש, וכעת אנו מביאים אותו במלואו.

אחד הסעיפים שהובלטו על ידי דוברות האוצר בהודעה שיצאה הבוקר היה הגמול המיוחד למנהלות גנים “רגילים” ולמחנכות של כיתות “רגילות” שבהם משולבים תלמידים עם צרכים מיוחדים. אלא שכניסה לפרטי ההסכם מגלה שהמציאות נראית ותיראה הרבה פחות טוב. על פי ההסכם, גובה הבונוס על שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים עדיין לא נקבע, ותחילת התשלום נדחתה בכלל לספטמבר 2024, דהיינו עוד שנתיים.

רק בסוף 2023, כך מלמד ההסכם, יסתיימו הדיונים בין הצדדים ויוחלט מי ממנהלות הגנים והמחנכות המשלבות יהיו זכאיות לגמול המיוחד, ואם כן – כמה יקבלו. נוסח הסעיף המדובר בהסכם מטריד בפני עצמו, וכך נכתב שם: “הצדדים מסכימים כי ייקבע גמול אחוזי למחנך כיתה או מנהלת גן בחינוך הרגיל אשר מחנכים כיתה בה משולבים תלמידים הזכאים לסל אישי, מעל למספר מסוים של תלמידים משולבים”.

הקורא הסביר עלול להבין, בצדק, שרק מחנכות שמשלבות שני תלמידים ומעלה יהיו זכאיות לבונוס, בעוד שברוב הכיתות “הרגילות” במערכת החינוך משולב בדרך כלל ילד אחד עם צרכים מיוחדים. האם זה אומר שרוב המחנכות ומנהלות הגנים לא יהיו זכאיות לגמול המיוחד בסופו של דבר? ימים יגידו.

עוד מצוין בהסכם שהגמול יינתן בהתאם למסגרת התקציבית שהוקצתה לשם כך. מהי המסגרת ועל אילו סכומים מדובר? לא ברור. כלל ההסכם נאמד בעלות של 4.5 מיליארד שקלים, אולם לא ידוע בכמה מתומחר סעיף זה או אחר.

המטפלים זועמים: “נשארנו בחוץ”

גם המטפלות הפרא רפואיות, כוח אדם משמעותי ביותר בחינוך המיוחד שנמצא היום במחסור אדיר, מביעות אכזבה וכעס על ההסכם. “זה הסכם הזוי ובזוי”, הגיבה מיטל בן גיגי, נציגת פורום מקצועות הבריאות ויו”ר ועדת התעסוקה באיגוד המקצועי של מטפלים באמנויות. “אין פה שום דבר שקשור למטפלים הפרא רפואיים, חוץ מכמה גרגרים שנתנו לפיזיותרפיסטים (אחרי דרישה של שבע שנים יקבלו סעיף תשלום ביגוד בחודש יולי על סך 800 שקלים). שאר המטפלים הפרא רפואיים נשארו מחוץ להסכם. הכל נשמט החוצה. זה פשוט לא יאומן. החינוך המיוחד גם ככה היה בסוגריים, ועכשיו הוא בסוגריים כפולים”.

מיטל בן גיגי

בן גיגי טוענת כי הסתדרות המורים הבטיחה להכניס לתוך ההסכם גמול דמי טיפול לכלל המטפלים במערכת החינוך וליישר בכך קו עם אחוזי הגמול של עובדי ההוראה בחינוך המיוחד. במשרד החינוך יש מי שמקווה שדמי הטיפול האלה יינתנו במסגרת הסכם אחר בעתיד ומסתמכים על “הבטחה שנתן השר ליברמן”. איזה הסכם אחר ומה שווה ההבטחה? לא ידוע.

“בהסכם התעלמו לחלוטין מארבעה סקטורים של מטפלים – קלינאיות תקשורת, פיזיותרפיסטים, מרפאות בעיסוק ומרפאים באמנויות”, ממשיכה בן גיגי. “אלו מקצועות שגם ככה יש בהם מחסור עצום בכוח אדם. ילדי החינוך המיוחד וההורים שלהם משלמים את המחיר. כבר עכשיו יש ילדים רבים שלא מקבלים חצי מהטיפולים שלהם הם זכאים לפי החוק. הם מופקרים, המקצועות מופקרים והמערכת נשארת בלי מטפלים. אנחנו רודפים אחרי יפה בן דויד כבר שנתיים. ביקשנו שתהיה נציגות של המטפלים במו”מ, אבל היא לא הסכימה. מדובר בהתעלמות פושעת. בימים אלה אנחנו בודקים אופציות חלופיות להתאגדות המטפלים שאינן הסתדרות המורים”.

מה יקבלו המורים בכל זאת

לגבי סעיף הגדלת גמול החינוך המיוחד של צוותי ההוראה במוסדות החינוך המיוחד, כאן נראה כי הסתדרות המורים והאוצר אימצו חלקית את ההצעה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שפורסמה בעבר באתר “שווים”. לפי ההסכם, יוגדל הגמול הדיפרנציאלי המשולם למורים ולגננות בחינוך המיוחד, בהתאם למורכבות התלמידים, החל משנת הלימודים הבאה (ספטמבר 2023).

מה זה אומר? עובד הוראה שמקבל נכון להיום גמול חינוך מיוחד של 9%, יקבל 10%. מי שעד עכשיו היה זכאי לגמול בשיעור של 14%, ייהנה מעלייה ל-15%. עובד הוראה שמלמד בכיתה שהוגדרה על ידי משרד החינוך ככיתת אוטיזם או הפרעות נפשיות קשות, שיעור הגמול שיקבל יועלה מ-14% ל-17%.

מורים המועסקים במסגרת המתי”א (מרכז תמיכה יישובי אזורי) יזכו להעלאה משמעותית יותר, כאשר הגמול החדש יעמוד על שיעור של 15%, במקום 9% היום. מורים ממתי”א המלמדים בכיתה שהוגדרה על ידי משרד החינוך ככיתת אוטיזם או הפרעות נפשיות קשות יקבלו גמול של 17%, לעומת 9% כיום.

 “השילוב והמורים המשלבים הופקרו שוב”

“שוב משרד החינוך מפקיר את התלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים ומשולבים בחינוך הכללי, ואת צוותי ההוראה המשלבים אותם”, אומרת עו”ד רויטל לן כהן, יו”ר קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. “למרות אמירות על החובה הערכית, חינוכית ומוסרית כלפי השילוב שמשמיעה שרת החינוך, בפועל פועל משרד החינוך באופן מפלה כלפי תלמידים משולבים. זה בא לידי ביטוי בתקצוב נמוך ושירותים חסרים לתלמידים משולבים, וכעת מפלים גם את צוותי ההוראה המלמדים אותם. בהסכם החדש, מורים במסגרות החינוך המיוחד הנפרד קיבלו העלאה בגמול מ-9% ל-10% עד 17%, לעומת זאת, למורים משלבים אין עדיין שום גמול ורק נקבעה הסכמה עקרונית לדון בכך בשנה הבאה. אולי, לא בטוח!”

עו”ד רויטל לן כהן. באדיבות המצולמת

למרות הרפורמה “המבטיחה” של משרד החינוך מלפני כמה שנים, המציאות בשטח בתחום השילוב קשה ביותר. נתונים שפורסמו השנה מלמדים שהורים רבים מעדיפים לרשום את ילדיהם למסגרות החינוך המיוחד ולא למסגרות “הרגילות” המאפשרות שילוב, וזאת למרות שקיימת להם אפשרות בחירה ובניגוד מוחלט לרוח הרפורמה. “ההתנהלות הזו דוחפת את הילדים וההורים להצביע ברגליים ולכאורה ‘לבחור’ במסגרות נפרדות, ואת המורים להימנע מלסייע לתלמידים משולבים”, ממשיכה לן כהן. “ככה לא מתנהלת מדינה שיש לה מטרה לקדם שילוב, שהוציאה החלטות ממשלה על קידום שילוב, ואשר חתומה על אמנת האו”ם שמחייבת עדיפות לשילוב. זו בושה וחרפה. זריית חול בעיני המורים בחינוך הרגיל שמשקיעים שעות רבות ומאמצים לשלב את התלמידים שמשרד החינוך זונח לאנחות”.

מהסתדרות המורים לא נמסרה תגובה.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות