נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםהח"כית לקיש: "לוודא שמתאפשר קשר ישיר בין הורים למשלבות"

הח”כית לקיש: “לוודא שמתאפשר קשר ישיר בין הורים למשלבות”

בעקבות תחקיר "שווים" שפורסם אתמול, פנתה ח"כ דבי ביטון (יש עתיד) לשר החינוך בדרישה לחדד את הנהלים בנושא: "ההורים נותרים חסרי אונים וללא מידע על ילדיהם"

חברת הכנסת דבי ביטון. צילום: אלעד גוטמן

בעקבות תחקיר “שווים”, בו נחשפו תלונות הורים על כך שלא מאפשרים להם להיות קשר ישיר עם תומכי החינוך (הסייעים/ות) של ילדיהם, פנתה אתמול חברת הכנסת דבי ביטון (יש עתיד) לשר החינוך, יואב קיש (הליכוד), וביקשה ממנו לחדד את הנהלים בנושא בגנים ובבתי הספר. זאת בכל הנוגע לקשר המחייב בין הורים לתומכי החינוך, קשר שבניגוד להנחיות משרד החינוך והשלטון המקומי נמנע או מופעל באופן חלקי בלבד.

“הסייעות הן הגורם המתווך בין ההורה לבין מה שקורה לילד/ה, וכך במקרים רבים לטענת ההורים הם נותרים חסרי אונים וללא מידע על ילדיהם”, כתבה ח”כ ביטון לשר. “הצטערתי לגלות שבבתי ספר רבים צוותי החינוך מסרבים לסייעות ליצור קשר עם ההורים גם כאשר הסייעות מעוניינות בכך”.

עוד כתבה ח”כ ביטון: “לפי סעיף 2.12.2 בחוזר מנכ”ל משרד החינוך, שפורסם בשנת 2021, נקבע כי בכל הנוגע לתלמידים משולבים בחינוך הרגיל, מנהלת הגן/המחנכת, בעזרת הצוות העובד עם התלמיד ובשיתוף הסייעת, אחראים לשמירה על רציפות הקשר המקצועי מורה- סייעת-תלמיד-הורה”.

המכתב ששלחה ח”כ ביטון לשר החינוך, אתמול

כזכור, משרד החינוך והשלטון המקומי הוציאו הנחיות והבהרות מפורשות כבר בשנת 2016, וגם אשתקד, על כך שהקשר בין תומכת החינוך (משלבת/סייעת) להורים של הילד המשולב או שזקוק לעזרה – הוא קשר הכרחי. למרות זאת, מתחילת השנה התקבלו במערכת “שווים” עשרות דיווחים על כך שנמנע קשר זה, או שהוא מבוצע באופן חלקי בלבד.

לטענת ההורים, הסיבות לכך שונות ומשונות. חלקם מספרים שאומרים להם בבית הספר ובאגפי החינוך ברשויות המקומיות, שאסור בכלל לסייעות ליצור קשר עם ההורים. יש שמחמירים וטוענים כי ההורים “חופרים” לסייעות, ולכן לא צריך לתת להם את מספר הטלפון שלה.

***************************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> bit.ly/Shavvim-igul-letova

***************************

“סיבה” נוספת שעלתה היא שאסור לדבר עם ההורים אלא בחסות הצוות החינוכי של בית הספר, מחשש למסירת מידע שגוי על הילד. לכן, גם כשיש רצון טוב מצד הסייעות להיות בקשר, לפי טענות ההורים חלקן ננזפות על כך. אחרות מרגישות שמשרתן בסכנה.

התחושות האלה מסבירות את טענת משרד החינוך כי נכון לשנת הלימודים הנוכחית, אין אף תלונה אחת בנושא אי הקשר בין סייעת להורים, באף בית ספר ברחבי הארץ. למרות הנתון העגום הזה, במשרד מעודדים את ההורים לפנות עם הפרטים של בתי הספר כדי שהם יוכלו להתמודד עם כך ולוודא כי הקשר בין ההורה לבין הסייעות מתקיים.

בעקבות פנייתנו, הבהיר מרכז השלטון המקומי: “הורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים הם שותפים משמעותיים למערכת החינוך בתהליך החינוכי של ילדם. במהלך שנה״ל שעברה הוצאנו מכתב לרשויות המקומיות המעודד את הקשר בין צוות המוסד להורים, ומחזק בניית ערוצי תקשורת מוסכמים ומקובלים על כולם. נוכח פניות שעלו לאחרונה, הנוגעות למניעת תקשורת בין ההורים לצוות, בכללן הסייעת האישית, אנו נרענן את ההנחיה בשנית”.

נושא אי הקשר בין הסייעות להורים עלה גם בדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם בשנה שעברה. על פי הדוח, ארגונים חברתיים דיווחו שישנם בתי ספר שלא מאפשרים לסייעת/משלבת ליצור קשר ישיר עם ההורים של התלמיד/ה. זאת, בניגוד להנחיות משרד החינוך שמרשה ואף מעודד לקיים קשר כזה.

שר החינוך, יואב קיש. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר החינוך, יואב קיש. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו”ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, ד”ר שי פרוכטמן, הגיב לכך בדוח ואמר כי: “הסייעת אינה גורם מוכשר ומוסמך למסירת או קבלת מידע על התלמיד, ולכן הקשר צריך להתבצע באמצעות אנשי המקצוע, ולא באופן ישיר”. משרד החינוך גרס טענה זאת.

גם שלמה דולברג, מנהל כללי במרכז השלטון המקומי לראשי הרשויות ומנהלי אגפי החינוך בעיריות, הבהיר נקודה זו במכתב ששלח למנהלים. “הורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים הם שותפים משמעותיים למערכת החינוך בתהליך החינוכי של ילדם, וכשותפים לדרך, יש לוודא כי צוות המוסד כולו יעמוד עמם בקשר הדוק ויבנה ערוצי תקשורת מוסכמים ומקובלים על כולם”.

לשימושכם ההורים, אנחנו מצרפים להורדה את המכתב המקורי מ-2016 ואת המכתב העדכני של משרד החינוך, כדי שתוכלו להדפיס או לשלוח בוואטסאפ לגורמים הרלוונטיים.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות