נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותכך הצביע נתניהו על חוקים הנוגעים לאנשים עם מוגבלויות

כך הצביע נתניהו על חוקים הנוגעים לאנשים עם מוגבלויות

אחרי שבדקנו שישה ראשי מפלגות, היום תורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. פרק 7 בסדרה

ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום מסך מיוטיוב

לקראת הבחירות לכנסת ה-24 (עוד שנייה זה מגיע), נראה שראשי המפלגות מתחילים להפנים שקהילת הנכים והאנשים עם מוגבלות בישראל היא כוח אלקטורלי משמעותי. חלק מהמפלגות אפילו הקימו מטות מיוחדים שנועדו לשכנע מצביעים עם מוגבלות לתמוך בהן. אז למי מהרשימות אפשר להאמין, ומי סתם מנסה לקושש קולות תוך פיזור הבטחות סרק?

בניסיון לתת לכך תשובה, הלכנו באתר “שווים” לבדוק כיצד הצביעו ראשי הרשימות בכל ההצבעות בכנסת הנוגעות לאנשים עם מוגבלות במהלך עשר השנים האחרונות. אחרי שבדקנו שישה ראשי מפלגות, האחרון שבהם יו”ר ש”ס, שר הפנים אריה דרעי, הגיע תורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לאורך השנים נתפסה הליכוד כמפלגה עממית, כזו שחלק גדול ממצביעיה מגיעים מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל: עיירות פיתוח, קשישים, מחוסרי דיור, וגם נכים. אבל האם בפועל חברי הכנסת של הליכוד, ובראשם ראש הממשלה, גם הצביעו במליאה בעד נכים ואנשים עם מוגבלויות? תיכף נראה. רק חשוב לציין קודם כי ראש הממשלה מיעט לאורך השנים להגיע לכנסת ולהצביע באופן אישי (הוא בכל זאת ראש ממשלה), ולכן נאלצנו בחלק מהמקרים להסתמך על ההצבעות של חברי הכנסת מהליכוד. כידוע, הם לא מרבים להצביע בניגוד לדעתו.

על מה הוא הצביע נגד

12.12.2018: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – נכה שהגיע לגיל פרישה), התשע”ה – 2015. הצעת החוק ביקשה לבטל את מגבלת הגיל הקיימת על זכאות לקבלת קצבת נכות. בשל מגבלת הגיל, קצבת הנכות מופסקת דווקא בגיל זקנה, שבו הנכים זקוקים לה יותר מתמיד. בנימין נתניהו הצביע נגד הצעת החוק יחד עם חבריו למפלגה ולקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, אך הצעת החוק נפלה.

24.11.2010: הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (פטור לתאגיד לתעסוקת נכים ומוגבלים). הצעת החוק ביקשה לאפשר לשר האוצר לקבוע בצו פטור מתשלום מס על הכנסה של תאגיד לתעסוקת נכים ואנשים עם מוגבלות, שלא הושגה מעסק שהוא עוסק בו. המטרה הייתה להקל על התאגידים הללו לגייס תרומות ומענקים, אשר יסייעו להם בפיתוח מקומות תעסוקה לנכים ולאנשים עם מוגבלות. בנימין נתניהו הצביע נגד הצעת החוק יחד עם חבריו למפלגה ולקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, אך הצעת החוק נפלה.

18.12.13: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – קצבת נכות לעקרת בית).  הצעת החוק ביקשה להשוות בין הזכויות של נשים לגברים. נכון להיום אישה נכה מקבלת מעמד של עקרת בית בלי בדיקת יכולת השתכרותה, ומה שקובע הוא רק יכולתה לתפקד במשק הבית. הצעת החוק מציעה לבטל את ההבחנה הקיימת בין אישה וגבר לעניין זה, ולקבוע שהקריטריון לקבלת קצבה ייקבע לגבר ולאישה על פי כושר ההשתכרות בלבד. בנימין נתניהו הצביע נגד הצעת החוק יחד עם חבריו למפלגה ולקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, אך הצעת החוק נפלה.

02.03.2011: הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון – ראש אגף השיקום). הצעת החוק ביקשה שוועדה ציבורית שימנה שר הביטחון היא שתבחר את המועמד הראוי ביותר לתפקיד ראש אגף שיקום הנכים במשרד הביטחון, כאשר הוועדה תהיה מורכבת מגורמים משפטיים, ביטחוניים, נציגי ציבור ונציגי רווחה. כמו כן, הוצע כי לא יתמנה אדם לראש אגף השיקום, אלא אם כן הוא בעל ניסיון ניהולי מוכח בגוף גדול מאוד, או בעל ניסיון מוכח בתחום הרפואה השיקומית או עבודה סוציאלית, וגם עם ניסיון ניהולי משמעותי. בנימין נתניהו הצביע נגד הצעת החוק יחד עם חבריו למפלגה ולקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, אך הצעת החוק נפלה.

8.7.20: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – השוואת קצבת נכות לשכר מינימום).  הצעת החוק ביקשה להשוות את גובה הקצבה שעל בסיסה מחושבת קצבת הנכות לשכר המינימום, כדי לאפשר לנכים מחיה בכבוד. חברי מפלגתו של נתניהו בליכוד הצביעו נגד יחד עם הקואליציה, הצעת החוק נפלה.

2.12.20: הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון – ביטול מבחן הכנסה), התש”ף -2020.  הצעת החוק ביקשה לבטל את מבחן ההכנסות שעורך משרד הביטחון לנכי צה”ל שאינם מסוגלים להתפרנס בכוחות עצמם, שכתוצאה ממנו מקוזזים תגמולים למי שיש לו הכנסות נוספות (למשל, תגמול מביטוח לאומי עקב נכות אחרת). חברי מפלגתו של נתניהו בליכוד הצביעו נגד יחד עם הקואליציה, הצעת החוק נפלה.

על מה הוא הצביע בעד

28.11.11: הצעת חוק תשלום קצבאות לחיילי מילואים ולבני משפחותיהם (תיקון מס` 4) (מענק הוני למקרה מוות בשל נכות או פטירה שאירעה לפני מועד התחולה). הצעת החוק ביקשה להסדיר תשלום קצבאות חודשי לחיילי מילואים שנפגעו בתקופת שירותם ועקב שירותם, ולבני משפחותיהם של חיילי מילואים שנספו עקב שירותם. על פי החוק, תשלום הקצבאות ייעשה במקרים שבהם החיילים או בני משפחתם אינם זכאים לקצבה מקופת גמל, או שזכאותם לקצבה מקופת גמל פחותה מהקצבה לפי חוק זה. בנימין נתניהו הצביע בעד הצעת החוק יחד עם חבריו למפלגה, לקואליציה ולאופוזיציה, הצעת החוק עברה.

23.7.14: הצעת חוק ייצוג הולם לעובדים עם מוגבלות בגופים ציבוריים (תיקוני חקיקה). הצעת החוק ביקשה לקבוע כי גופים ציבוריים, גם אם מעסיקים פחות מ-25 עובדים, יידרשו לדאוג לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלויות, כך שמספרם לא יפחת מ-3% מהמספר הכולל של העובדים והעובדות. חברי מפלגתו של נתניהו בליכוד הצביעו בעד יחד עם הקואליציה והאופוזיציה, הצעת החוק עברה.

16.12.15: הצעת חוק הבנקאות (שירות ללקוח) (תיקון – הלוואה לדיור לאדם עם מוגבלות). הצעת החוק ביקשה שתאגיד בנקאי לא יסרב לתת הלוואה לרכישת דירה לאדם עם מוגבלות, על סמך תנאי שאדם זה אינו יכול לרכוש לעצמו ביטוח חיים בשל מוגבלותו. חברי מפלגתו של נתניהו בליכוד הצביעו בעד יחד עם הקואליציה והאופוזיציה, הצעת החוק עברה.

לסיכום

לאורך כל העשור האחרון משמש בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל. בתקופה זו, בין אם הגיע בעצמו למליאה ובין אם לא, הצביעו חברי הכנסת של הליכוד במרבית הפעמים נגד חוקים שביקשו להיטיב עם אוכלוסיית האנשים עם מוגבלויות. כך היה לגבי הניסיונות להעלות את קצבת הנכות לגובה שכר מינימום, וגם כאשר עלה החוק שביקש להפסיק את הנוהל לפיו קשישים נכים צריכים להכריע בין קצבת הנכות שלהם לבין קצבת הזיקנה.

גם בנקודה כואבת במיוחד לנכי צה”ל – זהות העומד בראש אגף השיקום במשרד הביטחון –  נתניהו לא נחלץ לעזרה. ראש הממשלה הצביע נגד החוק שביקש לשנות את תנאי הסף לתפקיד, כך שהאדם המתאים והמנוסה ביותר יקבל את האחריות על האגף הרגיש. כפי שראיתם, יש עוד דוגמאות לא מעטות.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

בשבועות האחרונים תקף שר האוצר ישראל כ”ץ בחריפות את יו”ר כחול לבן בני גנץ על כך שהוא מעכב את מתן הפיצוי לנכים. מדובר בפיצוי בגין אי העלאת קצבאות הנכות, בניגוד לחוק שחוקקה ממשלת נתניהו בעצמה ב-2018. בתגובה טען גנץ כי מדובר בספין פוליטי. בכל מקרה, נשאלת השאלה: אם ממשלת הליכוד בחרה לא לעדכן את גובה הקצבאות בניגוד להבטחותיה, שלא לדבר על ההתנגדות להעלאתן לגובה שכר מינימום, מדוע פתאום מופנים החיצים דווקא לעברו של גנץ?

מן הצד השני, במהלך עשר השנים האחרונות נתניהו גם הצביע בעד כמה הצעות חוק שהיטיבו עם הנכים. לדוגמה, בנושא כאוב ביותר הנוגע למתן קצבאות לחיילי מילואים שנפגעו בתקופת שירותם, ולבני משפחותיהם של חיילי מילואים שנספו עקב שירותם. בהקשר זה יש לציין כי נתניהו עצמו הוא בן למשפחה שכולה. בנוסף, הצביע ראש הממשלה בעד ייצוג הולם לעובדים עם מוגבלות בגופים ציבוריים, וגם בעד הפסקת האפליה שחווים אנשים עם מוגבלות במתן הלוואות בבנקים.

אבל גם כאן יש נקודה ששווה לשים אליה לב. כל החוקים שעליהם הצביע נתניהו בעד, עברו בקולות הקואליציה והאופוזיציה גם יחד. לא נתקלנו במקרה שבו הקואליציה הצביעה בעד חוק שביקש להיטיב עם הנכים, מבלי שהאופוזיציה הייתה שותפה לו. ועדיין, וכתבנו את זה לא פעם, ממשלת נתניהו היא זו שהייתה צריכה לחתום על הצ’קים שיכסו את כל הוצאות החוקים המדוברים. כשאתה יושב בממשלה, וצריך להכריע בין נושאים חשובים לנושאים חשובים אחרים הדורשים כסף, זה פחות פשוט מאשר לקדם חוקים מהאופוזיציה.

ולמרות כל זאת, בשורה התחתונה נתניהו לא עשה הרבה למען הנכים בעשור האחרון שבו הוא מכהן כראש הממשלה. ומי אם לא ראש הממשלה יכול לעשות שינוי למען אוכלוסייה מוחלשת? ואולי דווקא הפרטים הקטנים מלמדים אותנו משהו על הגישה. בקמפיין הנוכחי של הליכוד, כמו גם בקמפיינים קודמים, אין למפלגה מצע הנוגע לאנשים עם מוגבלויות. יתרה מכך, ברשימת הליכוד לכנסת ה-24 (לפי הסקרים, הרשימה הגדולה ביותר) אין ולו נציג אחד במקום ריאלי לאנשים עם מוגבלויות. מה שהבינו במפלגות אחרות – ראו ימינה ויש עתיד – למרבה הצער עדיין לא הופנם בליכוד.

הכתבות הקודמות:

ש”ס עם “השקופים”? פחות כשמדובר באנשים עם מוגבלות

המבחן של מרב מיכאלי: האם תפעל לטובת הנכים גם מתוך הממשלה

ככה וככה: איך הצביע ליברמן בחוקים הקשורים לנכים

איך הצביע נפתלי בנט בחוקים הנוגעים לנכים

איך הצביע יאיר לפיד

ואיך הצביע גדעון סער

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות